Schoenendoos? Weg ermee!

door: Eva Nicolai   op: April 14, 2016 11:30:00 AM CEST

U kent hem vast. De ondernemer met hart voor zijn onderneming, maar een aversie tegen de administratie. De boekhouding wordt gezien als administratieve rompslomp. Een standpunt dat vaak ondersteund wordt door de stelling: ‘Ik ben ondernemer, geen boekhouder’. Toch hebben de meeste ondernemers de boekhouding redelijk op orde. Daarentegen zijn er ook nog steeds ondernemers die bij voorkeur alle bonnetjes en rekeningen in een schoenendoos gooien, welke vervolgens één keer in de zoveel tijd bij het administratiekantoor op de stoep wordt zet. Waarschijnlijk zoekt u als boekhouder of accountant deze wirwar van bonnetjes en papieren dan ook nog voor hem of haar uit. Met enige tegenzin wellicht, maar toch. Want sommige ondernemers kunnen het ook echt niet zelf, toch?

Lees verder

De verdwijning van de VAR. Wat verandert er voor u als ondernemer?

door: Ben Schraag   op: April 8, 2016 8:10:20 PM CEST

De VAR-verklaring voor ZZP’ers verdwijnt per 1 mei 2016 en wordt vervangen door een nieuw systeem van modelovereenkomsten. Lees in dit blog wat er voor u als ondernemer verandert.

Lees verder

Nooit meer bankafschriften inlezen? Het kan!

door: Ben Schraag   op: February 18, 2016 2:55:53 PM CET

Als ondernemer herkent u het vast als één van de meest tijdrovende klussen: het inlezen van bankafschriften in uw boekhouding. En dit terwijl veel administratieve processen, zoals het maken en verwerken van facturen, bonnetjes en de bank- en kasmutaties, tegenwoordig steeds meer worden geautomatiseerd! Kan dan ook het inlezen van bankafschriften niet sneller en gemakkelijker? Jazeker! In dit blog alles over de voordelen van een bankkoppeling.

Lees verder

5 tips om het beste boekhoudprogramma te kiezen

door: Jacob-Jan Janssen   op: February 12, 2016 2:15:35 PM CET

Heeft u een groeiende onderneming en hart voor de zaak? Dan is het goed mogelijk dat zelfs de vrije zaterdagavond niet veilig is voor uw boekhoudbezigheden. Boekhoudsoftware is hiervoor de ideale oplossing. Het ordenen van inkomsten en uitgaven kost u met een goed boekhoud programma nog amper tijd en de BTW-aangifte wordt verstuurd met één druk op de knop!

Het gebruiksgemak van de meeste programma's is de afgelopen jaren flink toegenomen. Relatief nieuw is bijvoorbeeld de mogelijkheid om de bankrekening van uw organisatie te koppelen aan uw boekhoudpakket, waarna transacties automatisch worden doorgevoerd in uw boekhouding. Maar niet elk pakket biedt dezelfde mogelijkheden. Daarom is het goed om de functies goed met elkaar te vergelijken. De onderstaande tips geven sturing bij het zoeken naar uw perfecte boekhoudpakket:

Lees verder

Debiteurenbeheer: grote klus of ‘appeltje, eitje’?

door: Merijn Stapert   op: February 2, 2016 2:00:00 AM CET

Het versturen van facturen en herinneringen, het bijhouden van betalingsregelingen, de correspondentie met klanten via de mail over (openstaande) facturen: het debiteurenbeheer van uw organisatie is een tijdrovende bezigheid, maar wél een hele belangrijke. Niet zelden legt ten minste één medewerker zich volledig toe op het debiteurenbeheer. Maar wist u dat het bijhouden van uw debiteuren ook een stuk eenvoudiger kan? Lees snel verder en ontdek hoe!

Lees verder

Accountants over 20 jaar vervangen door robots!?

door: Eva Nicolai   op: December 1, 2015 3:00:00 PM CET

Het is 2020. In mijn door de zon aangedreven, zelfsturende Tesla ben ik op weg naar een klant. Plots neemt de auto een afslag die ik niet heb geprogrammeerd. “Er is een klant met een probleem” zegt mijn auto vriendelijk. “Pak je tablet er maar even bij en lees de case rustig door.” Dit doe ik, en voorzie dat de aanwezigheid van een collega nodig is om de klant verder te helpen. “Deze is al onderweg” zegt de auto, als antwoord op mijn vraag om mijn partner op te roepen.

Met dit toekomstscenario opende Henk Overbosch van DOCCO zijn presentatie tijdens de SnelStart Aangenaam bijeenkomsten. En eerlijk is eerlijk, ik zie het al helemaal voor me! Een robot als privéchauffeur, een robot die het huishouden doet, eentje die de boodschappen haalt et cetera. Heerlijk lijkt me dat! Maar een robot die met me meedenkt, mij herinnert aan die ene afspraak, één die zelfs beslissingen voor me maakt.. Is dat net zo heerlijk? Ik weet het zo net nog niet.. Daarbij plopt er direct een soort sciencefiction scenario op in mijn hoofd. U kent ze vast wel. Van die films waarbij robots de mensheid overnemen en de wereld beheersen. Niet echt een zonnige toekomst, als u het mij vraagt.. Toch roept het verhaal van Henk Overbosch een cruciale vraag op: zijn wij als mensen in de toekomst überhaupt nog wel nodig?

Lees verder

22 handige tips in het programma SnelStart

door: Koen Snoek   op: November 24, 2015 3:30:00 PM CET

SnelStart 12 probeert het voor u als klant zo makkelijk mogelijk te maken. Daarom delen wij 22 handige tips. Leer alle ‘handigheidjes’ kennen met onderstaande lijst , pik eruit wat voor u van toepassing is en doe er uw voordeel mee!

Lees verder

10 redenen waarom u als ZZP-er uw administratie zelf kunt opzetten!

door: Menno Commandeur   op: November 19, 2015 3:30:00 PM CET

Iedere ondernemer heeft een administratie. U kunt de administratie zelf opzetten, of uitbesteden aan bijvoorbeeld een accountant. Waar u ook voor kiest, de administratie hoort bij uw onderneming en u bent en blijft daarom ook eindverantwoordelijk.

Lees verder

Digitaal factureren: hoe doet u dat?

door: Daan van der Slikke   op: November 6, 2015 3:00:00 PM CET

Ieder bedrijf heeft te maken met facturen. Als u een factuur stuurt, doet u dat met het doel om deze betaald te krijgen. Ging die papieren factuur tot een jaar of drie geleden nog gewoon in een envelop en op de post; tegenwoordig is digitaal factureren mogelijk en dat heeft veel voordelen.

Digitale facturatie kan zowel verzender als ontvanger veel geld besparen. Bijvoorbeeld door een snelle verwerking, minder kans op fouten en besparingen in tijd en geld. Maar ook een snellere betaling en een betere verwerking in allerlei systemen.

Met SnelStart kunt u de facturenstroom volledig digitaliseren. Hoe? Dat leg ik in dit blog uit.

Lees verder

Waarom elke ondernemer de ABC-analyse moet toepassen

door: Gerrit Valkenburg   op: October 27, 2015 4:00:00 PM CET

De ABC-analyse wordt in de logistiek/verkoop veel toegepast. Het is een methode om uw productaanbod onder te verdelen in drie gradaties, namelijk A, B en C. Product A is een type product dat goed loopt en de meeste omzet oplevert en C zijn producten die minder goed lopen en zo ook de minste omzet opleveren. Waarom elke ondernemer een analyse als deze zou moeten maken, zal ik toelichten in dit artikel.

Lees verder