5 redenen om voor het uitgebreide boekhoudpakket inZicht te kiezen

door: Lisette Verhagen-Dijkers op: 28 februari 2022

5 redenen om voor het uitgebreide boekhoudpakket inZicht te kiezen | SnelStart

Niemand begint een onderneming omdat de bijbehorende administratie zo leuk lijkt. De boekhouding blijft iets wat moet om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen. Toch zorgt een goede administratie ook voor belangrijke inzichten, waardoor je beter kunt ondernemen. Het juiste boekhoudprogramma helpt je de administratie makkelijker en lichter te maken.

Wat voor boekhoudprogramma past bij je?

Hoe ziet jouw boekhouding eruit? Heb je grip op je administratie? Weet je bijvoorbeeld waar je winst vandaan komt? Heb je een realistisch beeld van je financiële gezondheid? Maak je gebruik van pak- of werkbonnen? Heb je te maken met terugkerende boekingen? Voor deze laatste opties heb je een uitgebreider boekhoudpakket nodig in plaats van een eenvoudig facturatieprogramma. In dit artikel leggen we uit welke extra mogelijkheden er zijn in het boekhoudprogramma inZicht. 

1. Gemakkelijk pakbonnen, bevestigingen en werkbonnen omzetten in een factuur

Je hebt vaak meerdere orders tegelijk lopen. De bedoeling is dat deze orders worden omgezet tot een factuur. Hoe makkelijk is het als je meerdere orders tegelijk kunt omzetten tot een factuur? Vanaf het pakket inZicht kun je in Orderbeheer meerdere orders tegelijk omzetten tot een factuur en deze tegelijk afdrukken.

2. Weten waar je winst vandaan komt door kostenplaatsen

Om efficiënt je winstgevendheid te verbeteren, wil je weten wat je op een bepaald project of product verdient. Door te werken met kostenplaatsen kun je kosten en opbrengsten koppelen aan een eenheid, afdeling, project of bedrijfsonderdeel. Hierdoor ontstaat een duidelijk overzicht van de verschillende kostenposten die er zijn binnen een bedrijf en kan er effectiever gekeken worden naar de kosten en opbrengsten. Vanaf het pakket inZicht kun je werken met kostenplaatsen. Je houdt grip op je financiën en je hebt altijd een eerlijk beeld van je situatie. Zo kun je makkelijker beslissingen nemen voor een gezonde toekomst van je bedrijf.

Voorbeeld

Stel dat je bedrijf op maat gemaakte machines produceert, dan wil je weten per machine wat voor winst het heeft opgeleverd. Zo zie je ook of je goed zat met de offerte voor de machine. Je stelt voor iedere machine een aparte kostenplaats in.

Wanneer je vervolgens opbrengsten en kosten op grootboekrekeningen boekt, wijs je die ook toe aan de juiste kostenplaats. Soms moet je daarbij kosten verdelen over verschillende kostenplaatsen, bijvoorbeeld als een lasser deze maand 5 dagen aan machine A heeft gewerkt en 15 dagen aan machine B. Je boekt dan de totale loonkosten voor de maand op de grootboekrekening lonen & salarissen en boekt 25% van de loonkosten op de kostenplaats van machine A en 75% op de kostenplaats van machine B. Als de projecten zijn afgerond, stuur je de facturen. Bij het boeken van de verkopen wijs je elke verkoop toe aan de bijbehorende kostenplaats.

Nu je de opbrengsten en kosten op kostenplaatsen boekt, zie je gelijk waar de meeste winst zit en kun je oplossingen verzinnen voor de minder winstgevende projecten.

3. Assembleren van samengevoegde artikelen

Komt het voor dat je producten afzonderlijk verkoopt, maar dat sommige producten ook onderdeel zijn van een samengesteld product? Je verkoopt bijvoorbeeld tuinartikelen zoals een loungestoel, tuinstoel, tafel en parasol. Deze artikelen kunnen afzonderlijk worden verkocht, maar ook als complete set. Wanneer je werkt met voorraadbeheer en je wilt de voorraad goed sluitend houden dan kun je gebruikmaken van de optie assembleren artikelen in pakket inZicht.

Hiermee stel je in het samengestelde artikel in hoeveel aantallen je van de losse artikelen wilt toevoegen. De voorraad van het samengestelde artikel (complete set) wordt dan verhoogd en de voorraad van de losse artikelen wordt dan verlaagd. Hierdoor weet je dat je nog zoveel van een bepaald artikel hebt om los te verkopen en weet je ook hoeveel voorraad je nog hebt van complete sets.

4. Inzicht in je financiële gezondheid door transitorisch boeken

Transitorische posten helpen je om een realistisch beeld te krijgen van de financiële gezondheid van jouw onderneming. Een jaarfactuur van je huur geeft bijvoorbeeld een vertekend beeld, omdat je een lager maandresultaat hebt in de maand dat je de factuur betaalt, waardoor het lijkt of je cashflow niet op orde is. Vanaf SnelStart inZicht* kun je transitorisch boeken en worden bijvoorbeeld de kosten verdeeld over een langere periode. Bij een (opgeslagen) boeking in dagboek Inkoop vind je een knop Verdelen. Hiermee kun je de inkoopfactuur verdelen over een op te geven aantal maanden. Hoe je dit instelt en hoe je de transitorisch boeking maakt vind je in dit artikel.

TIP: Het boeken van transitorische posten moet goed gebeuren. Ken jij niet alle regels? Laat dit dan over aan je boekhouder of accountant. Die heeft alle kennis in huis.

5. Standaardboekingen maken

Je hebt regelmatig te maken met terugkerende boekingen. Bij sommige boekingen heb je met veel regels te maken zoals bij een salarisboeking. Het is dan fijn als je eenmalig deze boeking maakt en daarna alleen zoiets als de datum hoeft aan te passen. Zo maak je gemakkelijk een nieuwe boeking zonder dat het extra werk kost. Bovendien maak je minder snel fouten doordat je het automatiseert. Vanaf het pakket inZicht kun je een standaardboeking maken. 

Wil je ook een meer inzicht in je administratie?

Wil je het jezelf ook makkelijker maken? Wil je snel controle en inzicht en minder tijd kwijt zijn aan je administratie? Kijk eens wat een uitgebreider pakket* voor je kan doen. Je kunt heel veel administratief werk automatiseren. Zo gaat er minder mis, ben je sneller klaar en heb je altijd inzicht in je cijfers.
 
Bekijk nu pakket inZicht
 
 
* In SnelStart inBalans en inZicht werk je veel in SnelStart 12, de desktopmodule van SnelStart. Werk je liever volledig online of kun je onze desktopmodule niet gebruiken op je platform, dan kun je werken in een web-based module, SnelStart 12 Plus. Lees hier meer over de verschillen tussen de desktopmodule en de web-based modules
 
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. Hoewel dit artikel met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, raden we je te allen tijde aan om één en ander inhoudelijk met je boekhouder of accountant af te stemmen.