Boekhouden. Voor veel ondernemers niet het meest favoriete onderdeel van het ondernemen. Daardoor gaat er wel eens iets mis. Zonde, want dat leidt vaak tot tijdverlies, frustraties en boetes. Hieronder vind je de 5 meest voorkomende boekhoudmissers (én de manier om ze te voorkomen)?
Voorkom deze boekhoudmissers
Het is niet alleen handig om te weten welke administratiefouten andere (startende) ondernemers maken; het is nóg handiger als je weet hoe jíj die fouten voorkomt.
|
MISSER 1 Het is al jaren een van de meest gemaakte fouten: je administratie (te) laat aanleveren. In veel gevallen gaat dit om het aanleveren van alle stukken aan je boekhouder of accountant, maar soms betreft het ook ondernemers die zelf de kwartaalaangifte doen bij de Belastingdienst. Dit is niet fijn voor jezelf, want je bent aan het einde aan het stressen om alles toch nog gereed te krijgen, maar dat geldt óók voor degene die jouw boekhouding bijhoudt. En wanneer het te laat binnenkomt bij de belastingdienst, leidt het ook simpelweg tot boetes. Deze piekdrukte vermijden en boetes voorkomen? Dat gaat het beste door steeds tussendoor je administratie bij te werken. Met SnelStart Web maak je dit heel eenvoudig voor jezelf. Vanaf je smartphone zet je eenvoudig een factuur door of boek je bonnetjes in. Waar en wanneer je wilt. |
MISSER 2 Bonnetjes die een rondje meegaan in de wasmachine, bonnen die te lang op het dashboard van je auto liggen en daardoor vervagen. Het overkomt ons allemaal wel eens. Wel zonde, want onleesbare bonnen kun je niet indienen. Hierdoor kun je minder belasting terugvragen en loop je geld mis. De oplossing? Scan bonnen direct in je administratie in. Dit kan met de SnelStart-app. Je hoeft alleen een foto van je bon te maken en SnelStart neemt de gegevens automatisch over. De bon staat direct in je administratie. Jij of je boekhouder kan deze boeking later controleren en verwerken. |
|
|
MISSER 3 Met name starters maken hun facturen vaak in Excel of Word. Dit is een goedkope oplossing en het werkt. Een (tik)fout is echter snel gemaakt. En zo’n foutje lijkt misschien onschuldig, maar daar denkt de Belastingdienst anders over. Een factuur moet voldoen aan allerlei wettelijke eisen. Er zijn bijvoorbeeld diverse onderdelen die op elke factuur moeten staan, zoals bedrijfsnamen (van jou en je klant), adresgegevens (van jou en je klant), je btw-ID, je KVK-nummer, de leveringsdatum, het btw-percentage en het factuurnummer. Wanneer een van de verplichte onderdelen niet juist is vermeld, voldoet de factuur niet aan de eisen en kun je problemen krijgen. De fiscus kan het bestraffen met boetes die oplopen tot duizenden euro’s. Als je werkt met een digitaal boekhoudpakket van SnelStart staan al deze verplichte gegevens standaard in een factuursjabloon. Ook wordt gebruikgemaakt van automatische factuurnummering, zodat je nooit ‘zomaar’ een factuur mist. Fijn idee, toch? |
MISSER 4 Als je als ondernemer meer dan € 20.000,- omzet per jaar maakt, ben je verplicht om ieder jaar, maand of kwartaal btw-aangifte te doen. De kans is aanwezig dat je na iedere aangifte belasting moet terugbetalen. Kom niet voor verassingen te staan en zet altijd geld opzij om je btw-aangifte op tijd te betalen. Doe je dit niet? Dan ontvang je een boete. Op het dashboard in SnelStart Web kun je in de gaten houden hoeveel btw je terug moet betalen of ontvangt, zodat het bedrag nooit als een verrassing komt. |
|
|
MISSER 5 Met name starters beginnen vaak met hun administratie vanuit Excel. Lekker goedkoop! Maar vergis je niet: een goed digitaal boekhoudpakket hoeft niet duur te zijn. Voor € 10,- per maand heb je al een geautomatiseerde boekhouding, waarmee je onder meer betaallinks invoegt en onbeperkt facturen en offertes stuurt. Die € 10,- per maand heb je bovendien zo terugverdiend omdat je veel minder administratietijd kwijt bent dan in Excel. |