Automatisch boekhouden? Dat kan al jaren in SnelStart

No hands accounting. Robotic accounting. Deze termen die worden gehypet, maar wat verstaan we eigenlijk onder 'boekhouden zonder handen'? En hoe zit dit bij SnelStart? Heel simpel: SnelStart streeft ernaar de boekhouding van ondernemers 100% te automatiseren.

Robotisering of gewoon automatisering?

Robotisering betekent dat de boekhouding automatisch gaat. Oftewel: een ondernemer of accountant hoeft (bijna) geen handmatig werk meer te doen. Dit noemen we bij SnelStart gewoon 'automatiseren'. We maken dagelijks boekhouden makkelijker. De snelle technologische ontwikkelingen helpen ons om het administratieve proces van onze klanten steeds verder te automatiseren. Machine learning, bot technologie, big data en artificial intelligence (AI) zijn mooie voorbeelden van ontwikkelingen die ons hierbij (kunnen) helpen.

Hoe ver is SnelStart?

Op het moment van schrijven (in 2017) is SnelStart precies 35 jaar bezig om slimme boekhoudoplossingen te realiseren voor ondernemers. Automatisch boekhouden kan dan ook al jaren met SnelStart. Hieronder 6 voorbeelden van geautomatiseerde oplossingen in SnelStart die onze klanten tijd besparen. Oplossingen die soms al jaren in SnelStart beschikbaar zijn en tegenwoordig technologische vernieuwingen zouden zijn.

1. Afletteren van bankafschriften zonder in te loggen

Een bankafschrift kan automatisch 's nachts worden ingelezen en de mutaties worden direct geboekt op het juiste grootboek. Alleen de mutaties die niet voor 100% zijn gematched, moeten nog worden gecontroleerd. Het inlezen en afletteren van bankafschriften gebeurt dus gewoon automatisch. De afschriften zijn zelfs verwerkt zonder dat je SnelStart hiervoor hoeft op te starten.

2. Zelflerende boekingsvoorstellen

Al meer dan 20 jaar kun je in SnelStart gebruik maken van boekingsvoorstellen. SnelStart doet bij elke boeking in het scherm Boekhouden een voorstel voor een journaalpost. Het maakt hierbij niet uit of het gaat om een kasboeking, een inkoop of een verkoop. Het systeem leert zelfs van voorgaande boekingen die de ondernemer heeft gedaan. Het automatisch afletteren en boekingsvoorstellen zijn beide geweldige voorbeelden van machine learning.

3. Digitale facturatie met UBL

Een factuur per post is bijna verleden tijd, maar ook de factuur als PDF gaat verdwijnen. UBL is het formaat voor een echte digitale factuur in Nederland volgens de overheid. Al jaren kun je met SnelStart een UBL-factuur versturen en verwerken. Digitale facturatie gaat het Nederlandse MKB veel tijd en geld besparen en de kans op fouten wordt steeds kleiner. Een factuur van een leverancier komt direct in de boekhouding terecht en hoeft alleen maar te worden geaccordeerd.

4. Een gekoppeld boekhoudplatform

De boekhouding is slechts een klein onderdeel van een bedrijf, maar wel van groot belang. Allerlei belangrijke informatie komt samen in de boekhouding en moet worden uitgewisseld met de accountant of boekhouder. Wij zien SnelStart dan ook als platform, waaraan allerlei andere systemen in het bedrijf zijn gekoppeld. Wij hebben een online platform (lees: API) waarmee branchegerichte softwarepartijen makkelijk kunnen koppelen.

5. Accountants en big data

Ook voor accountants- en administratiekantoren hebben we niet stilgezeten. Een belangrijke schakel hierin is de online administratie. Met een online administratie kunnen ondernemer en accountant makkelijk online samenwerken. De administratie is ook nog eens veilig en altijd én overal beschikbaar. Dankzij ons moderne klantenportaal hebben kantoren daarnaast ook inzicht in deze administraties. Welk kantoor wil er niet weten voor welke ondernemers er nog geen btw-aangifte is gedaan? Of inzicht hebben in het aantal boekingen dat nog gecontroleerd moet worden?

6. Automatische herkenning van inkoopbon

Met onze recent gelanceerde app kan je een bonnetje uploaden naar je administratie. Je kunt hierbij handmatig alle gegevens toevoegen, maar het is ook mogelijk om een bonnetje direct te laten herkennen. Met behulp van de nieuwste technologie van Microsoft kunnen wij steeds beter documenten herkennen en direct laten boeken.

Klaar voor automatisch boekhouden?

Een deel van deze oplossingen zit al jaren in SnelStart, andere gave oplossingen zijn het afgelopen jaar geïmplementeerd met behulp van nieuwe technologie. Automatisch boekhouden is dus niet nieuw. De automatisering gaat alleen steeds sneller. De vraag is dan ook niet óf de boekhouding voor 100% kan worden geautomatiseerd. De vraag is ook niet wannéér dit gebeurt. De grote vraag is wanneer ondernemers klaar zijn om te 'boekhouden zonder handen' met SnelStart. Ben jij er klaar voor?

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.