Robots, wat een naam al niet kan doen?

door: Carlo Kuip op: 12 mei 2016 15:33:10 CEST

Robots, wat een naam al niet kan doen?
Robots, wat een naam al niet kan doen?

De afgelopen maanden steekt steeds vaker de term "robot" of "bot" de kop op in de IT en de media. Zo lanceerde Facebook pasgeleden een chatbot voor messenger en ook Microsoft zet in op bots. Wat maakt die term nu zo aantrekkelijk en wat kunnen we verwachten bij de inzet van deze bots?

Hollywood en de wow factor

Wat maakt een bot nu zo aantrekkelijk? Dat is de belofte van een autonome machine die een plug & play oplossing biedt voor alle mogelijke problemen en de ons vooruithelpt naar de 22ste eeuw. De combinatie van een dosis kunstmatige intelligentie (AI) en het beeld dat Hollywood kaskrakers hebben verwoord, zorgen ervoor dat er een enorme "wow factor" aan deze materie wordt gekoppeld. In de context van de mainstream media hebben we het dus over "coole technologie die de mens kan helpen om een aangenamer leven te hebben". Dit creëert de illusie dat robots de ultieme oplossing zijn. Daar zijn uiteraard fantastische voorbeelden van, als we kijken naar Asimo van Honda en Atlas van Boston Dynamics.

Software bots

De bots die op dit moment in het nieuws zijn, zijn software bots, geen hardware en dat ligt dus net even anders. We hebben het dan dus over procesautomatisering. Die term is natuurlijk niet zo aantrekkelijk als "bots" en met name geassocieerd met problemen zoals falende projecten en hoge kosten. Het is aan partijen als SnelStart om te laten zien dat automatiseren juist veel meerwaarde oplevert, en daarmee succes voor u en uw bedrijf oplevert, ongeacht of we nu wel of geen bots gebruiken.

Machine learning en big data

Als we vanuit de techniek een laagje dieper in deze materie kijken, zien we een nog ander beeld. We zien namelijk 'Software as a Service' (SaaS) oplossingen, die lego stenen aanbieden als service. Hierin worden zaken als 'machine learning' en 'big data' toegepast om een specifiek stuk automatisering goed op te lossen. Dat betekent dus altijd nog dat we goed moeten blijven nadenken over waar we, welk stukje gaan toepassen en welke toepassing het meest geschikt is voor het probleem dat we moeten oplossen.

Uw bedrijfsprocessen

Het kan zijn dat uw bedrijfsproces met een investering in een bot veel efficiënter en effectiever wordt. U kent immers uw eigen bedrijfsproces het beste en weet dan ook waar de mogelijkheden voor automatisering liggen binnen uw onderneming. Een bestaand proces veranderen is echter risicovol, continuïteit is voor elke ondernemer de hoogste prioriteit. Ingrijpende veranderingen vragen daarbij een aanpak met beleid en een goede voorbereiding. Maar, dat verdient zichzelf uiteindelijk dubbel en dwars terug.

Lessen uit de industrie

Om een inschatting te kunnen maken over de voor- en nadelen van robots kunnen we terugblikken op de lessen die we over de robots uit de industriële automatisering kennen. Robots zijn binnen deze branche uitermate goed in het uitvoeren van herhalend werk, maar ze kunnen maar een klein scala aan activiteiten uitvoeren. Daarnaast vereist het inzetten van robots in een productieproces aanpassingen in de workflow van het proces. Ook moet er scherp gelet worden op het gebied van omgaan met uitzonderingen. De juiste voorwaarden voor het succesvol inzetten van automatisering moeten dus gecreëerd worden. Je kunt niet zomaar een robot inpluggen en aan de slag. Dat is toch een andere realiteit dan nu in de media geschetst wordt.

Wat doet SnelStart met bots?

Als we kijken naar de oplossingen die SnelStart het afgelopen jaar heeft gebouwd kunnen we een aantal features omschrijven als "bots". Het automatisch inlezen van bankafschriften, de koppeling aan het e-Facturatie netwerk en het matchen van bankafschriften (met een nieuwe module voor het maken van voorkeursboekingen) zijn functionaliteiten die we allemaal als “bot” zouden kunnen beschouwen, omdat deze autonoom een automatiseringsfunctie vervullen. Bij SnelStart noemen wij dat klantwaarde en we hopen dat onze klanten deze functionaliteiten waarderen, ongeacht hoe we die features realiseren en noemen.

Gemak = 100% automatiseren

Het komende jaar zal bij SnelStart een hoop aandacht worden besteed aan het verregaand automatiseren van data invoer van de boekhouding. Onze wereld wordt steeds meer digitaal en wij kunnen u helpen tijd te besparen door automatisering van de invoer van gegevens. De doelstelling die wij hebben is om u gemak te bieden, zodat u uw bedrijf kunt runnen. Hierbij moet u niet geremd worden door uw papierwinkel en een bijzaak als uw administratie.


Carlo Kuip

Door Carlo Kuip

Carlo is enterprise architect bij SnelStart. Carlo is altijd bezig met vernieuwingen op het gebied van technologie. Daarnaast is hij continu op zoek naar verbeteringen in het proces. Zijn credo: "The only way to go fast is to go well."

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Carlo Kuip.


Volg Carlo Kuip op social media: