5 redenen om voor het uitgebreide boekhoudpakket inBalans te kiezen

De boekhouding blijft altijd zo’n taak die erbij hoort. Je bent een onderneming gestart om iets moois op te bouwen en je wilt daar je tijd in steken, niet in je administratie. Toch is het verstandig om na te denken over een goed boekhoudpakket. In dit artikel lees je vijf redenen om voor een uitgebreid boekhoudpakket te kiezen.

1. Snel en eenvoudig maandelijkse abonnementsfacturen sturen 

Je bedrijf groeit en je klantenbestand ook. Voorheen kon je met gemak iedere klant handmatig, periodiek, zijn factuur sturen. Nu je groeit wil je dit graag geautomatiseerd hebben. Vanaf SnelStart inBalans kun je met één klik op de knop alle facturen voor de komende periode versturen. Per klant stel je eenmalig de factuurgegevens in. Is de factuurperiode bij meerdere klanten hetzelfde? Dan kun je instellen dat dit automatisch wordt overgenomen. Per gekozen periode selecteer je de betreffende klanten en kun je in één batch de facturen eruit sturen. Zo vergeet je nooit meer een klant te factureren en stuur je nooit meer per ongeluk twee keer dezelfde factuur.

Door je zakelijke bankrekening te koppelen aan je administratie worden de betalingen automatisch verwerkt in je boekhouding. In SnelStart Web zie je in een duidelijk overzicht of er al betaald is. Is dit niet het geval? Dan kun je direct handmatig een herinnering sturen. Bij een groot klantenbestand bespaar je tijd als je gebruikmaakt van een aanmaningsproces. Dit kun je naar eigen wens invullen vanaf het pakket inBalans in SnelStart 12. Hierin geef je onder andere aan wanneer een eerste en tweede herinnering of aanmaning verstuurd moet worden en hoeveel aanmaningskosten eraan verbonden zijn.

2. Zo verwerk je tweedehands goederen in de administratie

Heb je een winkel met vintage kleding? Handel je in tweedehands auto-onderdelen? Verkoop je antiek of zit je in de fokkerij? Dan heb je te maken met marge-artikelen. Dit zijn artikelen waarbij je niet over het volledige bedrag btw betaalt. Je berekent alleen btw over het verschil tussen het inkoop- en verkoopbedrag: de winstmarge.

Hoe verwerk je de margeregeling op de factuur en in je administratie?

Als je goederen inkoopt bij particulieren en verkoopt via je bedrijf, worden die tweedehands goederen aangemerkt als marge-artikelen. Die vallen onder de margeregeling van de Belastingdienst. Je hoeft over de waarde van het product (de verkoopprijs) geen btw af te dragen, omdat er al eens btw over is betaald (toen iemand het product nieuw kocht). Je betaalt alleen btw over je winstmarge.

Rekenvoorbeeld: Stel, je koopt een tweedehands fiets van een particulier. Voor deze fiets betaal je € 200. Het is een mooie fiets en je bent een handige verkoper, dus je wilt € 100 winst maken op deze fiets. Die € 100 is je winstmarge. Daarover bereken je 21% btw (dus € 21, dit is een makkelijk rekenvoorbeeld). In totaal wordt je verkoopprijs dan 200 + 100 + 21 = 321 euro. De € 21 btw moet je afdragen aan de Belastingdienst.

Vanaf SnelStart inBalans kun je de margeregeling op de juiste manier toepassen. Met een goede btw-administratie weet je zeker dat je niet voor nare verrassingen komt te staan als de Belastingdienst je administratie komt controleren.

3. In één overzicht alle top-klanten 

Weet je wie je top-klanten zijn? Is het niet eens tijd om een keer korting te geven aan een trouwe klant? Het kost veel tijd om dit handmatig uit te zoeken. In inBalans kun je op verschillende niveaus overzichten en rapportages samenstellen. Zo kun je per overzicht in de gaten houden hoe klanten zich ontwikkelen en welke artikelen het meest verkocht worden.

TIP: maak gebruik van een betalingskorting – dit zorgt voor extra snelle betalingen!

4. Eenvoudig kortingen verwerken 

Wil je trouwe klanten een cadeautje geven omdat ze al een tijdje klant zijn? Je kunt ze een korting aanbieden. Dit kun je in de administratie verwerken door prijsafspraken in te stellen. Het is mogelijk om een korting te geven op de factuur, bijvoorbeeld bij een individuele afspraak na het opstellen van de offerte. Ook kun je vooraf actieprijzen, staffelkortingen, kortingen per groep klanten of per groep artikelen instellen en betalingskorting geven wanneer klanten binnen een bepaalde termijn betalen.

5. Oude prijsafspraken zo gevonden 

In één overzicht alle geboekte in- en verkoopfacturen (per leverancier of van klanten) op een rij. Handig, want zo kun je snel inzicht krijgen in bijvoorbeeld oude afspraken. Deze gegevens vind je terug in het overzicht Factuurhistorie.

Wil je ook een makkelijke administratie voeren?

Maak het jezelf makkelijk. Krijg in minder tijd snel controle en meer inzicht in je administratie. Een uitgebreid boekhoudpakket kan veel voor je doen. Zo kun je veel administratief werk automatiseren. Zo gaat er minder mis, ben je sneller klaar en heb je altijd inzicht in je cijfers.

Ga ook voor gemak, tijdwinst en inzicht

Vraag nu gratis en vrijblijvend de online productdemo aan en ontdek de voordelen van een geautomatiseerde administratie. Ik wil een demo
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.