10 praktische tips voor zzp’ers om geld te besparen met boekhouden

10 praktische tips voor ZZP’ersVoor jou als zelfstandig ondernemer is boekhouden waarschijnlijk niet je favoriete bezigheid. Boekhouden komt voor veel zzp'ers bovenop al het werk. Het houdt je af van datgene wat je het liefste doet: gewoon bezig zijn met ondernemen. Toch is boekhouden een belangrijk onderdeel van ondernemen: je houdt er financieel overzicht mee. Met deze 10 tips bespaar je geld met je boekhouding.

10 bespaartips voor boekhouden

  1. Zet je inkoopfacturen direct in je boekhouding. De btw over je inkopen kun je dan direct al aftrekken van de btw-aangifte.

  2. Stuur zo snel mogelijk facturen naar je klanten. De betaaltermijn gaat dan pas in. Hoe langer je wacht met facturen versturen, hoe slechter je financiële positie wordt. Lees ook het blog: ‘ Wie betaalt de rekening?’ over debiteurenbeheer.

  3. Onderhandel over de betaaltermijn met leveranciers. Afhankelijk van de branche is het gebruikelijk om naast kortingen ook te onderhandelen over de betaaltermijn. Je kunt een betaaltermijn ook zien als een stuk ‘voorfinanciering’.


  4. Zet de factuurdatum net buiten de termijn voor de btw-aangifte. Wanneer je op 31 maart een factuur stuurt, ben je de Belastingdienst direct over die maand of dat kwartaal btw schuldig. Doe je dat op 1 april, dan heb je nog de hele maand april of het hele 2e kwartaal. En stuur de facturen digitaal. Vermeld bij verschuiving óók de daadwerkelijke datum of de week waarin je het product of dienst hebt geleverd.

  5. Vraag een korte betaaltermijn aan je klanten. Hoe sneller je facturen betaald zijn, hoe sneller je geld op je rekening hebt om aan de verplichtingen te voldoen.

  6. Overweeg automatische incasso bij klanten. Bij terugkerende facturen, zoals bij een onderhoudscontract of regelmatige levering, brengt automatische incasso het nodige gemak.

  7. Stuur op tijd een vriendelijke herinneringsnota. Houd daarvoor goed zicht op je debiteuren en de openstaande facturen. Vaak zal je debiteur je factuur vergeten zijn en dan landt een vriendelijke herinnering beter. 

  8. Onderhandel met de bank over de voorwaarden van je bedrijfsrekening. Denk bijvoorbeeld aan het verekennen van je courante rekening en een spaarrekening, zodat je gratis rood kunt staan. Ook voor kleinere bedrijven kan het vragen naar onderhandelingsmogelijkheden bij je bestaande bank lonen. Of kijk verder dan je huidige bank: de verschillen tussen banken kunnen groot zijn.

  9. Zet overtollig geld weg op een bedrijfsspaarrekening. Dit kan alleen door je inkomsten en uitgaven scherp te houden, zodat je niet rood komt te staan.

  10. Doe zoveel mogelijk je eigen boekhouding. Het inkloppen van inkoop- en verkoopfacturen door je boekhouder kost onnodig veel geld. Je boekhouder is de juiste persoon om je verder te adviseren over je financiële mogelijkheden, zoals de Kleineondernemersregeling en de Startersaftrek.

 

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.