10 praktische tips voor ZZP’ers om geld te besparen met boekhouden

door: SnelStart op: 1 september 2014

10 praktische tips voor ZZP’ers om geld te besparen met boekhouden

10 praktische tips voor ZZP’ersVoor u als zelfstandig ondernemer is boekhouden niet uw favoriete bezigheid.  Een veelgenoemde reden om als ZZP'er te gaan boekhouden is de Belastingdienst. Leuker kunnen ze het niet maken. En dat boekhouden komt voor veel ZZP'ers bovenop al het werk. Het lijkt u af te houden van datgene wat u het liefste doet: gewoon bezig zijn met ondernemen.Toch is boekhouden een belangrijk onderdeel van ondernemen: je houdt er financieel overzicht mee. Van ons krijgt u 10 tips om geld te besparen als ondernemer:

10 bespaartips voor boekhouden

Vroeger gebeurde boekhouden nog op de achterkant van een sigarenkistje. Nu weet iedereen gelukkig wel een computer te gebruiken, maar boekhouden omvat veel meer dan alleen maar online bankieren en factureren met Excel:

  1. Zet uw inkoopfacturen direct in uw boekhouding. De btw over uw inkopen kunt u dan direct al aftrekken van uw btw-aangifte.
  2. Stuur zo snel mogelijk uw facturen naar uw klanten. De betaaltermijn gaat dan pas in. Hoe langer u wacht met facturen versturen, hoe slechter uw financiële positie wordt. (lees ook het blog: ‘ Wie betaalt de rekening?’ over debiteurenbeheer.)
  3. Onderhandel over de betaaltermijn met uw leveranciers. Afhankelijk van de branche is het gebruikelijk om naast kortingen, ook te onderhandelen over de betaaltermijn. U kunt een betaaltermijn ook zien als een stuk ‘voorfinanciering’.
  4. Zet uw factuurdatum net buiten de termijn voor btw-aangifte. Wanneer u op 31 maart een factuur stuurt, bent u de Belastingdienst direct over die maand of dat kwartaal btw schuldig. Doet u dat op 1 april, dan heeft u nog de hele maand april of het hele 2e kwartaal. (En stuur uw facturen digitaal)Vermeld bij verschuiving óók de daadwerkelijk datum of de week waarin u het product of dienst heeft geleverd.
  5. Vraag een korte betaaltermijn aan uw klanten. Hoe sneller uw facturen betaald zijn, hoe sneller u geld op uw rekening hebt om aan uw verplichtingen te voldoen.
  6. Overweeg automatische incasso bij uw klanten. Bij terugkerende facturen, zoals bij een onderhoudscontract of regelmatige levering, brengt automatische incasso het nodige gemak.
  7. Stuur op tijd een vriendelijke herinneringsnota.Hou daarvoor goed zicht op uw debiteuren en de openstaande facturen. Vaak zal uw debiteur uw factuur vergeten zijn en dan landt een vriendelijke herinnering beter. 
  8. Onderhandel met uw bank over de voorwaarden van uw bedrijfsrekening. Denk bijvoorbeeld aan het verekenen van uw courante rekening en een spaarrekening, zodat u gratis rood kunt staan. Ook voor kleinere bedrijven kan het vragen naar onderhandelingsmogelijkheden bij uw bestaande bank lonen. Of kijk verder dan uw huidige bank: de verschillen tussen banken kunnen groot zijn.
  9. Zet overtollig geld weg op een bedrijfsspaarrekening. Dit kan alleen door uw inkomsten en uitgaven scherp te houden, zodat u niet rood komt te staan.
  10. Doe zoveel mogelijk uw eigen boekhouding. Het inkloppen van uw inkoop- en verkoopfacturen door uw boekhouder kost onnodig veel geld. Uw boekhouder is de juiste persoon om u verder te adviseren over uw financiële mogelijkheden, zoals de Kleineondernemersregeling en de Startersaftrek.

Starten met boekhouden

Heeft u nu al een ander gevoel bij boekhouden? Slim boekhouden betekent gewoon geld verdienen. Dan is het minder erg dat het tijd kost: het levert u ook geld op, zonder dat u er klanten voor binnen hoeft te halen. En dat is weer slim ondernemen. 

Probeer SnelStart gratis