FAQ Regio Events

In juni 2024 vertelden we de bezoekers van de Regio Events meer over recente ontwikkelingen bij SnelStart.

Bezoekers konden vragen stellen tijdens deze sessies. De meestgestelde vragen vind je op deze pagina.

CapturedByLisa-40

SnelStart Fiscaal

Ja, fiscalist Tjeerd Visser heeft hier een webinar over gegeven en de opname is nu beschikbaar. Of kijk op de pagina over SnelStart Fiscaal: www.snelstart.nl/product/accountant/fiscaal.

Je hebt geen voorkennis nodig om met SnelStart Fiscaal te kunnen werken. De software is gebruiksvriendelijk en makkelijk te begrijpen. Bovendien is SnelStart Fiscaal voorzien van fiscale toelichtingen. Bij elke vraag staat welke informatie precies nodig is. De software maakt maximaal gebruik van beschikbare data om het invullen te minimaliseren. Je hoeft alleen informatie aan te vullen.

Heb je toch vragen? Dan kun je altijd terecht bij onze klantenservice. We zijn van maandag tot en met donderdag bereikbaar van 9.00 tot 18.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 0222 - 36 30 60.

Op dit moment is SnelStart Fiscaal geschikt voor het aanvragen of wijzigen van een voorlopige aanslag vennootschapsbelasting 2024. Gegevens uit de SnelStart-boekhouding zijn beschikbaar, mits de boekhouding RGS gekoppeld is. Het dashboard met klantoverzicht toont voor welke klanten dit relevant is. SnelStart Fiscaal koppelt bovendien met de Belastingdienst om aangiften in XBRL-formaat te verzenden en de machtigingen van je klanten te beheren. Je kunt je PKI-certificaat instellen en per klant de machtigingsstatus inzien en wijzigen. Ook berichten van de Digipoort (SBA, SBU en SBT) worden dagelijks opgehaald. Werk je niet met een eigen PKI-certificaat? Dan kun je voor het verzenden van aangiften het SnelStart-certificaat gebruiken. Het ophalen van serviceberichten is dan niet mogelijk.

SnelStart Fiscaal wordt stapsgewijs uitgebreid en biedt uiteindelijk een oplossing voor alle aangiften 2024, inclusief uitstel en beheer van machtigingsregister. De volgende functionaliteiten zijn in ontwikkeling:

  • Inkomstenbelasting voor voorlopige aangifte en F-Biljet 2024

  • Berekenen, aanvragen, wijzigen en stopzetten van toeslagen 2024

  • Omzetbelasting, ook voor fiscale eenheden

  • (Aangiften) documenten laten accorderen door klanten

  • Aangiften inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting

  • Historische data overzetten vanuit andere fiscale pakketten

  • Het aanvragen en verwerken van uitstelverzoeken voor de aangifte inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting

  • Schenkbelasting, erfbelasting en dividendbelasting

Het gebruik en de inrichting van de SnelStart Fiscaal is heel eenvoudig. Door de integratie met SnelStart Accountant wordt informatie uit de boekhouding automatisch gesynchroniseerd en ingevuld. Bij het inloggen kom je eerst in een dashboard met toegang tot je klantenoverzicht. Dit klantenoverzicht kun je zien als een digitaal dossier met tabbladen voor administraties en belastingaangiften.

SnelStart Fiscaal maakt onderdeel uit van de SnelStart Accountant licentie van 47,50 per maand. Hiervoor krijg je toegang tot alle boekhoud- en fiscale functionaliteiten. 

Hiermee is SnelStart Fiscaal met afstand het voordeligste fiscale pakket op de markt. Je mag het bovendien 30 dagen gratis uitproberen.

Geniet van onbeperkt aangiften zonder verborgen kosten of staffels. Een vaste prijs voor onbeperkt gebruik, zodat je altijd weet waar je aan toe bent. 

De fiscale gegevens in ons pakket worden veilig in de cloud opgeslagen. Dit betekent dat je gegevens zijn opgeslagen op een beveiligde server in een Nederlands datacenter. Hierdoor loop je geen risico om gegevens te verliezen door bijvoorbeeld brand of diefstal. De beveiligingsmaatregelen rond een centrale server zijn veel strenger dan thuis of op kantoor.

Ons fiscale pakket maakt gebruik van het cloudplatform Azure van Microsoft. Microsoft beheert ook de servers van grote organisaties zoals verzekeringsmaatschappijen, banken, luchtvaartmaatschappijen en overheidsinstellingen. Elke dag worden er back-ups gemaakt in het datacenter, waarbij een kopie van de volledige database wordt opgeslagen. De servers worden 24/7 bewaakt en gecontroleerd.

SnelStart Fiscaal wordt voortdurend bijgewerkt om te voldoen aan de nieuwste wet- en regelgeving. Dit garandeert dat je altijd werkt met de meest actuele fiscale informatie, zodat je aangiften en andere fiscale taken correct en volgens de laatste voorschriften kunt uitvoeren.

Ons fiscale pakket integreert momenteel nog niet met andere boekhoudpakketten dan SnelStart. We werken hard aan deze functionaliteit en gaan dit in de nabije toekomst aanbieden. Zo kun je binnenkort naadloos gegevens uitwisselen tussen verschillende systemen.

Met SnelStart Fiscaal genereer je na een fiscale aangifte voor je klanten eenvoudig overzichtelijke PDF-rapporten. Deze rapporten stralen professionaliteit en vertrouwen uit en bieden je klanten inzicht in hun fiscale positie. Zo verhoogt je de klanttevredenheid.

SnelStart Fiscaal optimaliseert het gebruik van beschikbare gegevens om het invulproces te minimaliseren. Het systeem maakt gebruik van bestaande data voor het komende jaar. Het enige wat je hoeft te doen, is informatie aanvullen in plaats van alles volledig invullen. Alle gegevens die bij de Belastingdienst bekend zijn, staan ter beschikking, evenals alle relevante boekhoudinformatie. Historische gegevens dienen ook als basis voor aannames, bijvoorbeeld voor het vooraf invullen van giften.

SnelStart Fiscaal is een slimme keuze vanwege drie belangrijke redenen:

  • Integratie met SnelStart Accountant - Boekhouden. SnelStart Fiscaal is 100% geïntegreerd met onze boekhoudsoftware. Wijzigingen in de boekhouding staan direct in Fiscaal (en andersom). Je hoeft niets handmatig over te zetten. 

  • Transparante, vaste lage prijs. Voor de meest vriendelijke prijs op de markt maak je onbeperkt gebruik van alle functionaliteiten. 

  • Ontwikkeld door fiscalisten. Ons Fiscaal pakket is ontwikkeld door ervaren fiscalisten. Het resultaat: extra eenvoudige belastingaangiften en optimale kantoorprocessen. 

Ja, dat kan. Je kunt de fiscale functionaliteiten ook gebruiken zonder ‘Boekhouden’, zodat je je particuliere belastingklanten kunt bedienen.

Je kunt de aangiften indienen met je eigen PKI-certificaat. Als je dat niet hebt, kun je ook het verzamel PKI-certificaat van SnelStart gebruiken.

Op dit moment nog niet. Misschien is dit in de toekomst wel mogelijk.

Op dit moment nog niet. Misschien is dit in de toekomst wel mogelijk.

SnelStart Fiscaal is makkelijk in gebruik. We voorzien in gratis trainingen en tips om je snel op weg te helpen. Bovendien staat onze klantenservice altijd klaar om al je vragen te beantwoorden. We zijn van maandag tot en met donderdag bereikbaar van 9.00 tot 18.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 0222 - 36 30 60.

Ja, dat kan! De integratie tussen jouw boekgegevens en onze fiscale functionaliteiten is alleen niet mogelijk als de administratie niet online staat. Alle fiscale functionaliteiten zijn wél gewoon beschikbaar. Je moet de gegevens dan handmatig vanuit de boekhouding in SnelStart Fiscaal zetten.

Technisch is dit mogelijk, maar wij raden het niet aan. Het is beter om per administratie een certificaat te gebruiken, voor de meest heldere en gestructureerde communicatie met de Belasting.

Productontwikkeling

SnelStart 23 is de nieuwste versie van de SnelStart boekhoudsoftware, die gebruiksvriendelijke interfaces biedt voor boekhouders en ondernemers.

Ook staan in de vernieuwde software-applicatie zowel de boekhoudsoftware als de administraties van je klanten in de cloud. Dat maakt het mogelijk om vanuit één omgeving te werken. 

De releaseplanning voor SnelStart 23 wordt nog bevestigd. We zijn hard bezig om de software zo goed en snel mogelijk te lanceren. 

Ja, SnelStart 23 zal beschikbaar zijn voor alle huidige en nieuwe gebruikers zodra het wordt gelanceerd.

Ja, het is mogelijk om zonder gegevensverlies over te stappen naar SnelStart 23. Neem contact op met onze klantenservice voor begeleiding bij de overstap.

In SnelStart 23 worden offline administraties niet meer ondersteund. We raden aan om over te stappen naar online administraties voor een naadloze ervaring.

SnelStart heeft een nieuwe bankkoppeling ontwikkeld die zorgt voor een uniforme manier van boekhouden. 

De standaard SnelStart Bankkoppeling is een nieuwe generatie koppeling, die is gebaseerd op PSD2-principes. PSD2 is een grote nieuwe ontwikkeling in het betalingsverkeer en biedt fantastische mogelijkheden voor de toekomst.

Op deze pagina vind je meer informatie over PSD2.

Up-to-date inzicht

Met de nieuwe SnelStart Bankkoppeling worden bankafschriften meerdere malen per dag automatisch ingelezen. Zo ontstaat een super-actueel beeld van je financiële situatie.

Veilig

De standaard SnelStart Bankkoppeling voldoet aan de strenge richtlijnen van de Europese Unie en De Nederlandsche Bank (DNB) ten aanzien van de PSD2-wetgeving. Hiermee borgen we de veiligheid van gegevens en je privacy.

Daarnaast geeft de SnelStart Bankkoppeling jou als rekeninghouder volledige controle over wie toegang heeft tot je bankgegevens.

Toekomstige innovatie

De standaard SnelStart Bankkoppeling biedt veel potentie voor innovatie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld betalingen doen vanuit de eigen boekhoudomgeving.

Geen extra kosten

SnelStart en de bank brengen geen extra kosten in rekening voor het gebruik van de standaard SnelStart Bankkoppeling.

Nee, er zijn geen extra kosten voor bestaande gebruikers om over te stappen naar SnelStart 23.

Ja, SnelStart 23 ondersteunt fiscale rapportages en biedt koppelingen met fiscale software voor eenvoudige gegevensoverdracht.

In eerste instantie zit deze functie niet in de SnelStart 23 release. Hierna ontwikkelen we door en is er ruimte om dit soort verbeteringen door te voeren. 

SnelStart heeft momenteel geen fiateringsmodelijkheden. Wanneer een factuur gemarkeerd is, betekent dit dat hij moet nog moet worden gecontroleerd. Hij is wel altijd direct geboekt. De wens voor goedkeuren/fiateren is bij ons bekend en staat op de lijst voor verbeteringen. 

De functionaliteit voor automatische incasso's wordt momenteel ontwikkeld en wordt beschikbaar in een de officiële release van SnelStart 23.

Batchbetalingen zijn nu nog niet mogelijk (in de bèta-versie), maar zijn in ontwikkeling. Ondersteuning voor incasso's en betalingen komen in de SnelStart 23 release.

Als je de SnelStart Bankkoppeling aanvraagt moeten we klantonderzoek doen, waarbij we screenen of je een integere partij bent. Dit heeft te maken met de Wet op financieel toezicht (Wft), de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) en Sanctiewet 1977.

De nieuwe koppeling tussen je online administratie en je zakelijke rekening vraag je aan via je eigen licentie in SnelStart 23.

Voor het klantonderzoek vragen we extra informatie op zoals een identiteitsbewijs, persoonlijke achtergrondinformatie en inzicht in de uiteindelijke belanghebbenden van je organisatie. SnelStart verzamelt en bewaart de gegevens voor dit klantonderzoek.

Niet alleen bij de aanvraag voor een bankkoppeling onderzoeken we of we je als klant kunnen accepteren. Ook daarna moeten we, net zoals de banken, klantonderzoek doen om te bekijken of je klant kunt blijven. Hiervoor monitoren we, net zoals je bank, de transacties op je bankrekening. We bekijken bijvoorbeeld het transactieverloop en de personen met wie je zaken doet. De resultaten kunnen aanleiding zijn voor nader onderzoek. We zijn verplicht ongebruikelijke transacties te melden bij de bevoegde autoriteiten.

SnelStart 23 maakt gebruik van de nieuwste beveiligingstechnologieën om ervoor te zorgen dat je gegevens veilig zijn. Dit omvat encryptie en regelmatige beveiligingsupdates. Meer weten? Hier vind je alles over ons veiligheidsbeleid.

SnelStart 23 werkt samen met de SnelStart Web app, die je mobiel kunt gebruiken. 

SnelStart Rapporten

SnelStart Rapporten is een Plug & Play dienst voor online administratie en eenvoudig te gebruiken basisrapportages.

SnelStart Rapporten biedt basisrapportages, terwijl PM Rapporten flexibele, op maat gemaakte rapporten biedt met uitgebreide mogelijkheden. De basis van PM Rapporten is Excel, wat het zeer flexibel maakt. Neem contact op voor advies over welk pakket het beste bij je past via accountant@snelstart.nl.

Ja, je kunt je eigen rekeningschema's gebruiken binnen de rapportagemogelijkheden van SnelStart.

We werken voortdurend aan verbeteringen. Rapporten zijn nu eenvoudig vanuit SnelStart te genereren, inclusief een apart fiscaal pakket. Meer informatie over het fiscale pakket vind je hier https://www.snelstart.nl/product/accountant/fiscaal.

Momenteel is dit nog niet mogelijk. We werken aan de integratie van deze functie, maar er is nog geen concrete datum beschikbaar.

Ja, consolidatie van rapporten is mogelijk binnen SnelStart.

Momenteel zijn de rapporten enkel in het Nederlands beschikbaar. Er is geen ondersteuning voor Engelstalige rapporten naar de KvK.

We hanteren staffeltarieven. Het laagste tarief is voor 1 t/m 10 jaaradministraties, voor €25 per maand. Een overzicht van alle tarieven vind je hier https://www.snelstart.nl/rapporten.

Ja, je kunt rapporten eenvoudig delen met klanten via e-mail of andere communicatiekanalen.

Bankieren

SnelStart Bankieren is een dienst die opereert onder de bankvergunning van Adyen en biedt functies vergelijkbaar met die van een traditionele bank, zoals Rabobank. Het integreert ook direct met je boekhoudsoftware voor extra gemak.

SnelStart Bankieren biedt dezelfde functies als een traditionele bank, maar is specifiek ontworpen om naadloos te integreren met je boekhoudsoftware. Dit maakt het beheren van je financiën en boekhouding eenvoudiger en efficiënter.

SnelStart Bankieren werkt via Adyen en biedt bank-level beveiliging. De kosten worden later bepaald, met de prioriteit op het leveren van waarde aan de klant.

SnelStart Bankieren wordt volledig geïntegreerd met de boekhoudsoftware van SnelStart, waardoor banktransacties automatisch worden gesynchroniseerd met je boekhouding.

SnelStart Bankieren biedt functies zoals automatisch importeren van banktransacties, real-time saldo en transactieoverzicht, en naadloze integratie met de boekhoudsoftware van SnelStart.

Ja, het is mogelijk om automatische betalingen in te stellen binnen SnelStart Bankieren voor extra gemak.

Als je SnelStart Bankieren aanvraagt moeten we klantonderzoek doen, waarbij we screenen of je een integere partij bent. Dit heeft te maken met de Wet op financieel toezicht (Wft), de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) en Sanctiewet 1977.

Voor het klantonderzoek vragen we extra informatie op zoals een identiteitsbewijs, persoonlijke achtergrondinformatie en inzicht in de uiteindelijke belanghebbenden van je organisatie. SnelStart verzamelt en bewaart de gegevens voor dit klantonderzoek.

Niet alleen bij de aanvraag onderzoeken we of we je als klant kunnen accepteren. Ook daarna moeten we, net zoals de banken, klantonderzoek doen om te bekijken of je klant kunt blijven. Hiervoor monitoren we, net zoals een bank, de transacties op je bankrekening. We bekijken bijvoorbeeld het transactieverloop en de personen met wie je zaken doet. De resultaten kunnen aanleiding zijn voor nader onderzoek. We zijn verplicht ongebruikelijke transacties te melden bij de bevoegde autoriteiten.

Helemaal niks! Er zijn geen extra kosten verbonden aan het koppelen van een bestaande bankrekening aan SnelStart Bankieren.

In eerste instantie zit deze functie niet in SnelStart Bankieren. Natuurlijk blijven we doorontwikkelen en is er op den duur ruimte om dit soort verbeteringen door te voeren. 

SnelStart Bankieren is naadloos geïntegreerd met de boekhoudsoftware van SnelStart, waardoor banktransacties automatisch worden gesynchroniseerd met je boekhouding.

Ja, internationale betalingen zijn mogelijk via SnelStart Bankieren. De details en voorwaarden hiervoor kun je terugvinden op onze website.

Nee, klantonderzoek doorlopen is eenmalig. We dienen het onderzoek wel te reviewen. Het is dus mogelijk dat we om extra informatie vragen wanneer we een verandering tegenkomen. Denk aan een wijziging van de inschrijving bij de KVK.

Educatie

SnelStart Educatie biedt opleidingen en cursussen voor ondernemers en boekhouders, variërend van MBO-niveau tot post-HBO-niveau.

Ja, voor het volgen van de opleidingen en cursussen kun je PE-punten krijgen. Neem contact op met wrietberg@snelstart.nl voor meer informatie.

De masterclasses kosten tussen €545 en €795, afhankelijk van hoe lang ze duren. De Post HBO-opleiding Bedrijfskundig Management kost €8950.

Om toegang te krijgen tot de 17 boekhoudmodules betaal je € 650 voor een jaarabonnement. Liever een losse module proberen? Per module betaal je €50 voor een jaarabonnement.

Ja, wij bieden opleidingen aan voor ondernemers en klanten van ondernemers. Neem voor meer informatie contact op via info@essenzo.nu of wrietsberg@snelstart.nl

De opleidingen worden gegeven in Gouda, Barneveld, Assen en Alkmaar. Op verzoek kunnen deze ook in-company verzorgd worden.

Leuk dat je interesse hebt om je aan te melden als werkgever bij Essenzo. Kijk voor meer informatie op https://essenzo.nu/werkgevers/.

Essenzo biedt een specifieke SnelStart-opleiding en een MBO-4 niveau administratie aan.

Nee, we beginnen bij de basisprincipes van boekhouding. Daarna volgen de verdiepende modules en we sluiten af met specifieke onderwerpen. 

We zijn bezig met de accreditatie voor een Accountancy-opleiding en in 2025 starten we met de ontwikkeling van fiscale cursussen/opleidingen.

Aanmelden voor MBO-stagelopen kan via Essenzo in Gouda. Neem voor meer informatie contact op via info@essenzo.nu of wrietberg@snelstart.nl

Pro Management Online

Pro Management Online geeft accountants- en administratiekantoren de mogelijkheid om online bestanden te beheren in een digitaal dossier en laat het kantoor online relaties beheren en communicatie vastleggen.

PM CRM is een uitgebreide softwareoplossing voor klantrelatiebeheer met functies zoals workflowbeheer, integratie met SnelStart en opslag van klantgegevens op Europese servers.

Pro Management CRM kost €39,50 per maand, met een toeslag van €19,50 per extra gebruiker. DigiRecord kost €55,- per maand, met een toeslag van €19,50 per extra gebruiker. Meer informatie vind je op de prijzenpagina van Pro Management en de prijzenpagina van DigiRecord.

Niet elk kantoor heeft behoefte aan beide pakketten. Daarom bieden we ze afzonderlijk aan, zodat je kunt kiezen wat het beste bij jouw behoeften past. Je kunt de pakketten natuurlijk ook combineren!

Vanaf begin juli 2024 kunnen relaties worden geïmporteerd in Pro Management CRM. Na het afsluiten van je SnelStart-pakket, kun je dus direct aan de slag! 

Ja, Pro Management CRM bevat een uitgebreide workflowfunctie. Voor meer details kun je een demo aanvragen. Neem contact met ons op via info@promanagement.nl.

Alle bestanden worden AVG-proof opgeslagen op Europese Azure servers.

Je kunt algemene klantgegevens vastleggen, geïmporteerd vanuit de KVK of SnelStart. De klantkaart biedt volledige vastlegging van contactmomenten per mail, telefoon of post.

Daarnaast kun je bestanden direct opslaan door ze te slepen in de klantkaart, activiteiten toewijzen en monitoren, documenten genereren en onderlinge relaties tussen personen vastleggen.

De klant ontvangt automatische e-mails met een link naar het portaal voor directe toegang tot de benodigde gegevens.

Het is op dit moment nog niet mogelijk om facturen rechtstreeks te koppelen aan een CRM-pakket, maar we kunnen naar deze functionaliteit kijken als hier veel behoefte aan is. 

Ja, dit is mogelijk in combinatie met de Office Integratie in Pro Management Record File.

Ja, DigiRecord en PM CRM zijn zo ontworpen dat er via taken notificaties worden verzonden daarna kan de klant reageren op het verzoek door middel van het goedkeuren of uploaden van bestanden eventueel opmerkingen toe te voegen.

Nee, Pro Management CRM wordt gehost op een externe server, maar Pro Management On Premise biedt verschillende configuratiemogelijkheden voor aanpassingen naar wens. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden via info@promanagement.nl.

Pro Management On Premise

Pro Management On Premise is een volledige kantoorsuite; van rapportages en facturatie tot hrm en urenregistratie. De applicaties worden lokaal of op een serveromgeving geïnstalleerd.

Vanuit PM Report kunnen rapportages, gebaseerd op Excel, direct worden gedeponeerd bij uitvragende partijen zoals de KVK, de Belastingdienst en banken. In de module PM Record SBR is het mogelijk om een XBRL bericht te genereren. Deze kan ter goedkeuring worden aangeboden via de online SBR-viewer in HTML.

Zijn de rapporten van PM Report in verschillende talen beschikbaar?

Met de module PM Record SBR is het mogelijk om direct in XBRL te deponeren bij banken, KVK en de Belastingdiesnt.

Ja, dit is mogelijk in combinatie met de Office Integratie in Pro Management Record File.