Wie betaalt eigenlijk de btw als je zaken doet met het buitenland?

door: Marjolijne Banks-van der Ven op: 21 september 2020

Wie betaalt eigenlijk de btw als je zaken doet met het buitenland?

Als je verkoopt aan klanten in het buitenland, heb je te maken met uiteenlopende regels voor de btw. Er gelden verschillende regels voor leveringen aan zakelijke klanten of particuliere klanten en voor leveringen binnen de EU of buiten de EU. Zo hoef je in bepaalde gevallen geen btw op de factuur aan te geven en draagt de klant de btw af in zijn of haar eigen land. Hoe zit het nu? Wie betaalt er btw als je levert aan buitenlandse klanten? En wat gaat er veranderen in 2021?

Particuliere klanten binnen de EU

Stel dat je via je webshop producten verkoopt aan consumenten in de EU. EU-landen mogen zelf de hoogte van de btw-tarieven bepalen. De basisregel is dat je de buitenlandse btw rekent voor verkopen aan particuliere klanten (klanten zonder btw-nummer) in een ander EU-land. Om dit te doen moet je je als ondernemer in het betreffende land registreren. Je ontvangt dan een btw-nummer en verzorgt lokaal de btw-aangifte. Maar als je niet zoveel levert, is dit natuurlijk een heel gedoe.

Binnen de EU zijn daarom voor ieder land drempelbedragen afgesproken. Tot aan die drempelbedragen mag je op de facturen voor particuliere klanten dezelfde btw aangeven als voor Nederlandse klanten geldt. Als je omzet in een land hoger is dan het drempelbedrag moet je het btw-tarief van het betreffende land in rekening brengen en daar je btw afdragen. Je leest er meer over in dit artikel van de Belastingdienst. Klik hier voor een overzicht van alle EU-landen.

Zakelijke klanten binnen de EU

Btw-plichtige klanten in andere EU-landen hebben niets te maken met de Nederlandse btw. De zakelijke klanten dragen zelf omzetbelasting af aan de fiscus in hun eigen land. Op de factuur voor deze klanten hoef je daarom geen btw aan te geven, maar geef je aan dat het gaat om een intracommunautaire prestatie (ICP). 

Vervolgens moet je in een aparte aangifte aan de Belastingdienst vermelden aan welke bedrijven in andere EU-landen je de producten en diensten hebt verkocht. Deze aangifte heet de opgaaf ICP. Verderop in dit artikel lees je er meer over.

Leveringen buiten de EU

Voor leveringen aan particuliere en zakelijke klanten in landen buiten de EU hoef je geen btw te berekenen. Je moet wel kunnen aantonen dat je geleverd hebt aan het buitenland en voldoen aan de extra administratieve verplichtingen van de Belastingdienst.

Wijzigingen in 2021

De regels rondom btw als je levert aan het buitenland veranderen waarschijnlijk vanaf 1 juli 2021. Over de precieze datum wordt nog onderhandeld. Houd goed de actuele informatie erover in de gaten en vraag na bij je boekhouder of accountant of je de zaken goed aanpakt.

Zo verschillen nu de drempelbedragen per land bij verkoop aan particulieren, maar in de nieuwe regeling is er een algemene drempel van 10.000 euro voor afstandsverkopen (verkopen aan het buitenland).

Een andere verandering is de aangifte via een zogenaamde ‘One Stop Shop’. Je kunt hierbij één speciale btw-aangifte doen via de Nederlandse Belastingdienst voor je verkopen aan andere EU-landen. Door gebruik te maken van deze ‘One Stop Shop’-aangifte hoef je niet afzonderlijk btw-aangifte te doen in alle andere EU-landen waarin je verkoopt. Er gelden wel specifieke voorwaarden voor het gebruik van de ‘One Stop Shop’.

Ben je een kleine ondernemer, die onder de drempel van 10.000 euro blijft? Bedenk dan alvast of het straks aantrekkelijk is om toch een buitenlands btw-tarief te hanteren. Bijvoorbeeld als de buitenlandse btw lager is.

TIP: Zoek goed uit wat de huidige en de veranderende regels zijn. We raden je ook zeker aan om tijdig te checken met je boekhouder of accountant wat de impact is van de veranderingen op jouw bedrijf.

Brexit

Het Verenigd Koninkrijk (VK) is nog steeds lid van de Europese markt en de douane-unie tot en met 31 december 2020. Daarom kun je nu voor zaken met particulieren of bedrijven in het VK dezelfde btw-regels hanteren als voor zaken met andere EU-landen.

Wanneer de EU en het VK er niet in slagen om tot nieuwe afspraken te komen, gelden vanaf 1 januari 2021 dezelfde btw-regels als voor leveringen buiten de EU.

Wat is opgaaf ICP?

Als je verkoopt aan zakelijke klanten in andere EU-landen bereken je, zoals hierboven uitgelegd, dus geen btw. De klant draagt de btw af in zijn of haar eigen land en jij moet een opgaaf ICP doen bij de Belastingdienst.

ICP staat voor intracommunautaire prestaties en dit zijn alle goederen en diensten die je aan btw-plichtige klanten in andere EU-landen hebt verkocht. In de opgaaf ICP vermeld je aan wie je wat hebt geleverd. Als je in een periode niets hebt geleverd, of als de diensten in het land van de klant zijn belast met 0% btw of zijn vrijgesteld, hoef je over die periode geen opgaaf ICP te doen.

Wist je dat het bedrag van je opgaaf ICP komt ook terugkomt in je btw-aangifte? Het totaalbedrag van alle leveringen en diensten in de ICP-aangifte, is gelijk aan het bedrag dat je voor die periode invult in de btw-aangifte bij Rubriek 3b 'Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU'.

Eenvoudig opgaaf ICP doen

SnelStart Web berekent automatisch de opgaaf ICP. Bij iedere factuur aan een bedrijf uit een ander EU-land worden de gegevens direct in de opgaaf ICP en op de juiste plek in de btw-aangifte gezet. Zo hoef je niet langer apart bij te houden met welke buitenlandse partijen je zaken hebt gedaan. Aan het einde van de periode controleer je het overzicht en verstuur je de btw-aangifte en de opgaaf ICP met één klik naar de Belastingdienst.

Als de btw-regelgeving verandert, passen we de automatische berekeningen voor de btw-aangifte en de opgaaf ICP in SnelStart hierop aan.

Tip: Check met je accountant of boekhouder of je administratie goed is opgezet, zodat alle boekingen op de juiste manier worden verwerkt.

Tijd besparen op je administratie? Ontdek hoe je eenvoudig en snel btw- en ICP-aangifte doet met SnelStart.

Doe de VIES-check

Bij elke factuur waarbij je geen btw rekent en de klant zelf de btw moet afdragen, moet je controleren of het btw-nummer van de klant (nog steeds) geldig is. Zo weet je zeker dat je met een ondernemer te maken hebt. Als namelijk bij controle van je administratie blijkt dat het btw-nummer van de afnemer niet klopt, krijgt je een naheffingsaanslag van de Belastingdienst. Je moet dan alsnog omzetbelasting betalen over de goederen en diensten die je zonder btw hebt geleverd, plus een boete.

Ieder EU-land heeft een eigen database met btw-nummers van de ondernemers in dat land. Je kunt het btw-nummer van klanten uit EU-lidstaten controleren via het Vat Information Exchange System (VIES), een internetsite van de Europese Commissie, waar alle nationale databases van de EU bij aangesloten zijn.

VIES-check met één druk op de knop

In SnelStart Web controleer je nu automatisch de btw-nummers van je relaties met één druk op de knop. Het programma checkt de btw-nummers via de internetsite van de Europese Commissie, maar je voert de controle nu direct vanuit je boekhoudprogramma uit. Zo controleer je snel en gemakkelijk btw-nummers, met minder klikken en zonder het opnieuw invoeren van gegevens.

Wil je meer weten over deze handige functie in SnelStart Web? Lees dan dit artikel.

Wil je meer weten over btw?

We helpen je graag om ervoor te zorgen dat je btw-aangifte en opgaaf ICP een fluitje van een cent worden. In het e-book 'Is jouw btw okee' geven we je informatie over veel gestelde vragen zoals:

  • Ziet de Belastingdienst mij als ondernemer en moet ik btw betalen?
  • Hoe zit het met de KOR (kleineondernemersregeling) en btw?
  • Wat moet ik met verschillende btw-tarieven en verkopen aan het buitenland?
  • Wat doe ik als ik spullen van mijn onderneming ook privé gebruik?
  • Voldoe ik aan de bewaarplicht?

 Je download het e-book ‘Is jouw btw okee?’ hier .

New call-to-action

Meer over btw en SnelStart

Werk je al met SnelStart? Hier vind je meer informatie over de btw- en ICP-aangifte in SnelStart 12.

En hier lees je hoe je aangifte doet in SnelStart Web.

Als we het in SnelStart hebben over btw-verlegd, dan bedoelen we altijd de verlegging van btw van en naar Nederlandse ondernemers. Bij de verkoop van diensten of goederen aan afnemers buiten Nederland berekent SnelStart, als alle gegevens van de klant juist zijn ingevuld, automatisch 0% btw op de factuur. Je leest er meer over in dit artikel. 

Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. Hoewel dit artikel met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, raden we je te allen tijde aan om één en ander inhoudelijk met je boekhouder of accountant af te stemmen.