8 tips voor een effectieve klantmailing die wél werkt

8 tips voor een effectieve klantmailing die wél werkt

E-mailmarketing is een van de meest krachtige marketingtools. Het kost weinig, maar het effect is groot. Mits het goed wordt ingezet. Het kan uitdagend zijn om de juiste content te schrijven voor de juiste doelgroep en op het juiste tijdstip. In dit blog lees je een stappenplan voor het maken van een effectieve mail.

1. Wat is het doel van je mail?

Om een succesvolle mail te versturen is het belangrijk om goed vast te stellen wat het doel is van de mail die je gaat versturen. Je kunt jezelf het volgende afvragen:

  • Wat wil ik bereiken met deze mail?
  • Wat wil ik dat de ontvanger gaat doen?
  • En niet al te onbelangrijk, wat is het doel van mijn klant?


2. Bepaal de doelgroep van uw mail

Mails gericht naar specifieke groepen worden 50% meer geopend! Het is dus belangrijk om goed na te denken over de doelgroep van je mail. Naar wie wil je dit sturen?

Door je doelgroep te segmenteren, kun je hen zo persoonlijk mogelijk aanspreken. Zo schrijf je een mail met effectieve content en context.

Iedere doelgroep gedraagt zich op een andere manier. Om een effectieve en waardevolle mail te versturen is het dus belangrijk om de ontvanger goed te definiëren. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op:

  • Geografische informatie
  • Bedrijfsinformatie (grootte, branche, soort bedrijf)
  • Personeelsinformatie (afdeling, functie)
  • Gebruik van uw product
  • Interactie met uw bedrijf

Tip!

Schrijf de tekst van je mailing vanuit het oogpunt van de klant. Wat zijn hun interesses, waar hebben zij behoefte aan? Onderzoek daarnaast hun motivaties, pijnpunten, doelen en het gedrag.

3. De afzender

Een mailing versturen vanuit je eigen naam zorgt ervoor dat je mail 14% meer geopend wordt. Door je mail te versturen vanaf een persoonlijk e-mailadres en een persoonlijke naam voorkom je bovendien dat je mails in de spamfilter komen.

4. Het onderwerp, misschien wel het belangrijkste!

We ontvangen iedere dag mails, je weet misschien van jezelf hoe snel je een beslissing neemt om een mail te lezen of te verwijderen. Daarom is het onderwerp van de mail zo belangrijk. Je kunt je doelgroep nog zo goed segmenteren en je boodschap nog zo goed geschreven hebben, als je onderwerp geen trigger geeft, wordt je mail niet gelezen.

Probeer in het onderwerp je ontvanger uit te leggen wat hij of zij moet doen, waarom en wanneer. Nog beter werkt een onderwerp dat gepersonaliseerd is en niet meer dan 45 karakters bevat. Dus kort en to the point. Hoe langer en ingewikkelder de zin in, hoe groter de kans dat de mail niet gelezen wordt.

Trigger je doelgroep om verder te lezen!

Tip!

Het is slim om een tijdsbestek toe te voegen als trigger. Bijvoorbeeld: ‘Begin nu met ..’, ‘Download uw trial vandaag nog’, ‘Krijg vandaag zicht op uw financiën’, ‘Schrijf u nu in voor het webinar’, ‘Leer alles over boekhouden’, ‘Bespaar tijd’ etc. Focus daarbij op de voordelen en niet op de functie. Hoe maakt dit het leven van jouw klant gemakkelijker? Gebruik daarnaast geen hoofdletters en woorden als: ‘gratis’, ‘aanbieding’, ‘actie’ etc. deze worden snel door de SPAM filter opgepakt.

5. De 'body' van je mail

De meeste mensen lezen een mail in minder dan 10 seconden. Begin daarom met de meest relevante informatie, omdat het kan zijn dat de zin wordt afgebroken in de mailbox. Daarnaast is het belangrijk dat de tussenkopjes duidelijk zijn. Probeer alle informatie die niet bijdraagt aan het behalen van je doel achterwege te laten.

Links
Voeg je eerste link toe in de eerste alinea. Het is verstandig om meerdere links toe te voegen in de tekst, maar probeer ervoor te zorgen dat alle links naar dezelfde pagina leiden. Maak de link onderstreept / dikgedrukt of een andere kleur, zodat de lezer weet dat hij of zij hier op kan doorklikken.

Tone of voice
Bij een goede tone of voice gebruik je dezelfde taal als je klant. Je klant leest de tekst om iets te willen leren en/of iets willen weten. Blijf deze tone of voice consistent gebruiken in alle mails. De doelgroep heeft sneller de neiging om met iemand mee te gaan als zij die kennen of als ze daar een vertrouwd gevoel bij hebben. Met behulp van consistentie creëer je verbinding en kun je een relatie opbouwen met je klant. Wees ook consistent in het gebruik van ‘U’ en ‘Jij’.

De 80/20 regel
Probeer niet te commercieel te zijn. Hiervoor maak je gebruik van de 80/20 regel. Daarbij is 80% van je content interessant, leerzaam en nuttig. 20% is iets meer promotioneel.

Foto's
Foto’s hebben effect. Een foto zegt soms meer dan 1000 woorden. Dit betekent niet dat je hele mailing moet bestaan uit foto’s. Bij meer dan 5 foto’s loop je de kans dat je mail in de spam terecht komt. Belangrijk is daarnaast om alle foto’s in de mail een doel te geven (met een link) en te zorgen dat ze bijdragen aan uw uiteindelijke doel.

Tip!

Lees je tekst eens hardop voor, of lees het voor aan iemand anders. Hoe komt het over? Loopt het verhaal lekker? Wordt u zelf enthousiast terwijl u het leest?

6. De afsluiting

De afsluiting van een mail wordt soms onderschat. Onderstaand een paar tips:

  1. Zorg dat de naam waarmee je de mail afsluit, hetzelfde is als het e-mailadres van wie de mail gestuurd is
  2. Geef altijd aan waar iemand naartoe kan met vragen
  3. Vergeet niet om een ‘share’ mogelijkheid toe te voegen via social media icons of via de mail. Als je goede content hebt, vinden mensen het leuk om dit te delen. Geef ze hier wel de mogelijkheid toe!

7. Wanneer moet je je mail versturen?

Denk goed na over de dag en het tijdstip voordat je de mail verstuurt. Uit onderzoek blijkt dat mensen hun dag beginnen op hun mobiele telefoon, dan overgaan op hun computer en aan het einde van de dag op hun tablet.


8. Luisteren en antwoorden

Het is nog niet afgelopen zodra je op de verzendknop heeft gedrukt. Een ander doel is namelijk om een relatie op te bouwen met de ontvangers van je mail. Er zullen ook mensen zijn die reageren op je mail, niet alleen via de mail, maar ook via social media. Probeer om altijd te reageren en vragen binnen 5 werkdagen te beantwoorden.

Als je luistert naar je doelgroep, zullen zij ook sneller naar jou luisteren. Het is daarom belangrijk om mensen te bedanken voor het reageren op je mail. Ook al zijn ze boos of teleurgesteld. Probeer een oplossing te vinden op hun probleem, om hun negatieve houding om te draaien.


Geld besparen?
Bent je een (startende) ondernemer? Veel ondernemers geven onbewust veel te veel geld uit aan onnodige zaken. Daar ben jij er toch niet één van? Gebruik deze gratis waardevolle tips om te besparen.

In minder tijd makkelijk boekhouden?

Het kan met SnelStart. Bekijk nu hoe je in no-time controle over je boekhouding en inzicht in je cijfers krijgt. Ondek welk pakket bij jou past.