6 tips voor ondernemers om veel geld te besparen

6 tips voor ondernemers om veel geld te besparen

Veel ondernemers geven onbewust veel geld uit aan onnodige zaken. Breng je kosten in kaart en gebruik deze waardevolle tips om te besparen.

1. Breng je kosten in kaart

De allereerste stap om effectief te kunnen besparen, is het maken van een uitgavenoverzicht. Door het overzicht zie je meteen waar je prioriteiten liggen. Hoe meer terugkerende kosten, hoe lastiger het wordt om te bezuinigen. Kijk kritisch naar je vaste lasten, misschien zijn dingen toch niet zo essentieel als je denkt. Binnen het uitgavenoverzicht maak je 3 verschillende groepen:

Vaste lasten
Zoals hypotheek, elektra, verzekeringen etc.

Vrijwillige vaste lasten
Kosten waar u zonder kunt, maar waarvan u zelf de verplichting bent aangegaan

Variabele lasten
Kosten die u vrijwillig maakt en die niet verplicht zijn


Tip Annemarie Koop, Nibud:

Als ondernemer heb je te maken met wisselende inkomsten. Een groot deel van uw uitgaven ligt echter vast. Maak daarom een overzicht van uw uitgaven en ga hierbij uit van uw huidige uitgavenpatroon. Met een overzicht van uw huidige uitgaven, weet u welk bedrag u nodig hebt om uw privé-uitgaven op hetzelfde niveau te kunnen handhaven als u een onderneming start. Om het overzicht te kunnen maken is het eerst noodzakelijk om orde te hebben in uw administratie.

2. Bespaar op energiekosten

Allereerst, vergelijk leveranciers ieder jaar met elkaar en stap desnoods ieder jaar over. Energieleveranciers bieden interessante kortingen aan voor nieuwe klanten wat u veel geld per jaar kan schelen.

Verlichting
Door efficiënt met verlichting om te gaan kun je veel per jaar bezuinigen. Kijk eens om je heen hoeveel onnodige verlichting er dag en nacht brandt. Misschien kun je verlichting weghalen en werken met een lichtregeling en een bewegingsmelder. Zo brandt er niets op tijden dat er niemand is.

Verwarming en koeling
Er valt veel te bezuinigen met het instellen van je thermostaat. Veel installaties staan vaak te ruim afgesteld, waardoor de verwarming of koeling pas uitgeschakeld wordt als je weg gaat. Zonde, want je kantoor blijft vaak uren nadat je weg bent op temperatuur.

3. Beperk het aantal abonnementen

Abonnementen zijn vaste kosten waar je aan vast zit. Zoals eerder gezegd: hoe meer vaste lasten, hoe minder vrijheid je hebt. Bekijk dus goed of het abonnement dat je hebt afgesloten echt nodig is. Misschien kan het goedkoper? Heb je bijvoorbeeld wel een abonnement voor je telefoon nodig? Wellicht is een sim-only voor jou veel voordeliger.
Een andere optie: de alles-in-1-pakketten. Je kunt veel bezuinigen door abonnementen van je internet, telefoon en televisie te bundelen. Deze zijn er namelijk ook voor de zakelijke markt. Geschikt voor zzp’ers en grote bedrijven.

Tip Annemarie Koop, Nibud:

Er bestaan vaak onrealistische verwachtingen over de mogelijkheden om te bezuinigen. Veel starters denken dat zij best van een lager inkomen kunnen rondkomen dan ze gewend zijn. Helaas komen dit soort verwachtingen maar zelden uit. De hoogte van veel uitgaven ligt namelijk vast, zoals het bedrag wat u kwijt bent aan huur of hypotheek, verzekeringen, aflossingen van leningen, heffingen van de gemeente en schoolkosten van de kinderen. Het zijn allemaal vaste bedragen die u niet zo maar kunt verlagen.

Op andere uitgaven kun je wel bezuinigen, maar het kan maanden duren voordat je daarvan het effect merkt. Bijvoorbeeld bezuinigingen op energiekosten, waarvan je één keer per jaar een eindafrekening krijgt. Sommige besparingen zijn alleen maar uitstel. Je kunt besluiten om een tijd geen kleding te kopen, maar eens moet je je jas of schoenen vervangen. Om de hoogte van je ondernemersinkomen te bepalen, kunt je daarom het best uitgaan van je huidige uitgavenpatroon.

4. Benut aftrekposten!

Er zijn veel fiscale overheidsregelingen waar je beroep op kunt doen. Onderzoek goed waarvoor je in aanmerking komt. Dit kan kje veel geld schelen:

Tip Annemarie Koop, Nibud:

Jaarlijks stijgt het aantal bedrijven met circa 5%. Om een eigen bedrijf te laten slagen, is het uiteraard belangrijk dat je goed bent in je vak. Maar dat is niet de enige voorwaarde; ook andere kennis en vaardigheden zijn belangrijk. Bijvoorbeeld over geldzaken. Daarom heeft het Nibud, samen met de Kamer van Koophandel, Zuidweg en Partners en het ministerie van Economische Zaken, het Geldboek voor ondernemers gemaakt. Hierin lees je wat er op het gebied van jouw geldzaken allemaal verandert als je ‘voor uzelf begint’.

5. Samenwerken is een must

Samenwerken kan een groot financieel voordeel hebben. Je hoeft namelijk niet alles alleen te doen. Een goede manier van samenwerken is ‘barteren’. Op deze manier ruil je kosteloos diensten of producten met andere ondernemers. Je helpt elkaar, voorziet elkaar, bouwt een netwerk op en je versterkt elkaar. Een win-win situatie dus!

6. Een goede administratie kan veel geld besparen

Het bijhouden van een administratie is niet alleen wettelijk verplicht, het helpt je ook om duidelijk overzicht te krijgen in je inkomsten en uitgaven. Zonder duidelijk overzicht kun je geen aanspraak maken op fiscale regelingen. Hierdoor loop je misschien duizenden euro’s mis. Ook kun je met een goede administratie gemakkelijker zien waar de mogelijkheden zitten om te bezuinigen.

Je hebt daarnaast ook goed overzicht in je debiteuren en crediteuren. Je hebt inkomsten nodig om je bedrijf succesvol te laten draaien. Je moet daarom zorgen dat je facturen betaald worden en indien nodig een herinnering sturen. Dit geldt ook voor de facturen die je zelf moet betalen. Door te laat betaalde facturen kun je aanmaningen krijgen. Dit brengt extra werk en kosten met zich mee.

Een administratie hoeft niet moeilijk of tijdrovend te zijn. Een goed boekhoudpakket zoals SnelStart maakt het boekhouden veel gemakkelijker.

In minder tijd makkelijk boekhouden?

Het kan met SnelStart. Bekijk nu hoe je in no-time controle over je boekhouding en inzicht in je cijfers krijgt. Ondek welk pakket bij jou past.