Je eerste klant vinden en behouden

door: SnelStart op: 20 juli 2017

Je eerste klant vinden en behouden

Het is zover: je weken of maanden van voorbereiding en plannen maken zitten erop. In de afgelopen periode ben je druk bezig geweest met het organiseren van je nieuwe bedrijf; je hebt visitekaartjes laten drukken, je bureau ingericht en de puntjes op de i gezet van je ondernemingsplan. Nu komt mogelijk het spannendste onderdeel, maar ook het belangrijkste onderdeel: hoe vind je de eerste klanten en hoe ga je daarmee om? In dit blog gaan we in op deze onderwerpen.

Waar vind ik mijn eerste klant?

Allereerst: grijp even terug op de voorbereiding voordat je aan de zoektocht begint. Als het goed is heb je in de voorbereiding de doelgroep geformuleerd en onderzocht. Je weet wie je doelgroep is en hoe je jouw doelgroep het beste kan bereiken. Zoek deze doelgroep bij de start in je eigen netwerk. Er is – zeker voor een startend ondernemer – niks belangrijkers dan dat, wanneer het gaat om de eerste klant. Deze mensen kennen jou als persoon en hebben vertrouwen in jou en je bedrijf.

Andere plekken waar je jouw klanten kan vinden zijn de sociale platformen, bijvoorbeeld Twitter, Facebook en LinkedIn, maar tegenwoordig ook Instagram en Snapchat. Welk platform je inzet, is afhankelijk van de doelgroep. Deel relevante content, verspreid deze over de verschillende kanalen en vraag je eigen netwerk deze te delen, zodat het bereik wordt vergroot. Daarnaast werkt het ook goed om actief aanwezig te zijn: reageer op verschillende posts en groepen. Hierdoor word je naam verder verspreid en laat je zien dat je verstand hebt over jouw doelgroep, wat ervoor zorgt voor meer vertrouwen in jou!

Naast het benaderen van potentiële klanten, is het belangrijk dat klanten jou (online) kunnen vinden. Van belang is daarom dat je veel aandacht besteedt aan je eigen website. Voor een aantal potentiële klanten is dit de eerste indruk en, zoals je weet: de eerste indruk kun je niet overdoen. Ook biedt de website jou de mogelijkheid om potentiële klanten meer bekend met jou te laten worden. Nadat je ‘offline’ de interesse van een potentiële klant hebt gewekt en je visitekaartje hebt gegeven, kan hij of zij online meer informatie opzoeken. In deze situatie is jouw website de tweede indruk, dus zorg ervoor dat de website compleet is en vertrouwen wekt.

Hoe houd ik mijn klanten tevreden?

Inmiddels zijn de eerste klanten binnengekomen: online via je website/social media en offline via je netwerk. Ondertussen merk je dat de interesse toeneemt en je komt meer en meer in contact met potentiële klanten. Fantastisch toch? Klopt! Maar hierin schuilt ook een gevaar, namelijk dat je meer gefocust bent op de potentiële klanten en je bestaande klanten uit het oog verliest. Wil je jouw bestaande klanten tevreden houden, dan zijn een aantal zaken erg belangrijk:

  • Vertrouwen: Geef vertrouwen, creëer vertrouwen en behoud vertrouwen.
  • Expertise: Laat door het hele aankoopproces, maar ook bij bestaande klanten zien dat je expert bent op jouw gebied en jouw product. Hou je bestaande klanten bijvoorbeeld op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
  • Aandacht: Blijf onder de aandacht bij je bestaande klanten en geef ze voldoende aandacht. Geef ze soms net dat beetje extra en help je klanten proactief.
  • Omgang: Als laatste is het belangrijk dat je respectvol omgaat met je klanten, los van de hoeveelheid die ze bij je afnemen. Het slechtste wat je kunt doen is star je eigen weg blijven volgen en niet luisteren naar wat klanten te zeggen hebben.

Als je deze zaken goed onder de knie krijgt en bij al je klanten uitvoert, zullen de klanten dit terugbetalen. Natuurlijk is dit allemaal tijd die je niet kunt besteden in nieuwe contacten, maar op deze manier maak je wel van je bestaande klanten ambassadeurs. Dit vergroot de kans dat ze meer bij je zullen afnemen en je meer zullen aanbevelen in hun netwerk. Een tevreden klant is de beste reclame voor jouw bedrijf!

Hoe ga ik om met ‘moeilijke’ klanten?

Hoe hard je ook je best doet, elke onderneming krijgt er op den duur mee te maken: ‘moeilijke’ of ontevreden klanten. Dit ligt niet altijd aan jou, maar het is wel aan jou om er alles aan te doen om de relatie te herstellen of op een goede manier te zorgen voor een beëindiging.

Als je te maken hebt met een moeilijke klant, begin dan met het luisteren naar de klant. Het is misschien een open deur, maar luisteren is iets anders dan horen en één van de moeilijkste dingen voor een ondernemer. Het is hierin belangrijk om opmerkingen of klachten van de klant niet persoonlijk op te vatten; ook als de klant het wel zo overbrengt. Mocht de klant persoonlijk worden, doe dan je best om het gesprek terug te brengen naar een zakelijk niveau, zonder de klant persoonlijk aan te vallen. Verder is het belangrijk om tot de kern van het probleem te komen. Praat niet te lang met de klant over de symptomen van het probleem, maar probeer tot het diepere pijnpunt te komen.

Ten slotte is het goed om te beseffen dat opgeven ook een optie is. Sommige klanten zijn nooit tevreden, hebben altijd behoefte aan extra aandacht of zijn actief op zoek naar conflicten. Zorg dat je er alles aan gedaan hebt om de pijnpunten te verlichten of verhelpen voordat je de zakelijke relatie beëindigt. Het is onvermijdelijk dat je moeilijke klanten gaat tegenkomen. Maar doe er alles aan om je bedrijf te beschermen en je geloofwaardigheid hoog te houden. Ook als dit soms tegen je natuur ingaat. Onthoudt dat één negatieve klant meer invloed kan hebben dan tien positieve klanten!