Nieuwe trend: als webshop een fysieke winkel openen

door: Gerrit Valkenburg op: 17 maart 2016

Nieuwe trend: als webshop een fysieke winkel openen
Webshop en een fysieke winkel

Het zal u vast niet zijn ontgaan: V&D is failliet. Daarnaast raakten ook andere zaken zoals Perrysport en Aktiesport in de problemen, wat resulteerde in faillissementen voor beide winkelketens. Veel mensen vragen zich af of we over tien jaar überhaupt nog een fysieke winkelstraat hebben, of dat we dan alleen nog online onze inkopen doen.

Toch lijkt het tij te keren: een aantal weken geleden maakte Neckermann bekend dat ze een aantal fysieke winkels gaan openen. En dit is niet de enige online winkel die fysieke filialen tot leven brengt, ook Coolblue opende een tijd geleden al fysieke winkels. Tegenstrijdige berichten dus. Krijgen fysieke winkels weer een nieuwe boost en krijgen we in de toekomst tóch weer volle winkelstraten?

Nieuwe trend? Van clicks naar bricks

Waar Coolblue ondertussen vijf filialen opende en Neckermann acht filialen in onder andere Amsterdam, Ede en Zutphen gaat openen, kunnen we voorzichtig constateren dat er een nieuwe trend aan het ontstaan is. En dat terwijl er wereldwijd nog dagelijks honderden webshops geopend worden en winkelpanden in het centrum alsmaar maar leger komen te staan. Het feit dat online shops fysieke winkels gaan openen, zou wel eens een keerpunt kunnen zijn in de strijd tegen de leegloop van fysieke winkelpanden in winkelstraten. Coolblue en Neckermann zijn natuurlijk grote en succesvolle webshopketens met budgetten voor investeringen als deze. Ook concurrent Bol.com speelt al in op deze nieuwe trend. Bol.com heeft een fysiek pick-up-point bij de Albert Heijn waar je - voor een kleine meerprijs - diezelfde dag nog je bestelling op kunt halen. Wellicht opent Bol.com in de toekomst ook een fysieke winkel onder eigen naam, welke kan dienen als servicepoint.

Waarom een fysieke winkel bij een succesvolle webwinkel?

U vraagt zich nu misschien af waarom deze grote webwinkels nu kiezen voor fysieke winkels. Het heeft te maken met een verandering die steeds meer zichtbaar wordt: van de traditionele multi-channel naar cross-channelstrategie. Het openen van fysieke winkels neigt ondertussen alweer naar de volgende strategie, namelijk omni-channel.

De voordelen van een fysieke winkel voor webshopeigenaren op een rij:

pijlVerzendkosten zijn hoog voor u als webshopeigenaar. Een fysieke winkel, die onder andere als afhaalservicepunt kan fungeren, zorgt ervoor dat klanten naar uw winkel komen. Op deze manier kunt u de klant verleiden met andere producten uit uw assortiment.

pijlUw klanten hoeven niet thuis te blijven om de bestelling uit uw webshop te ontvangen. Zij kunnen het ophalen bij uw fysieke winkel wanneer ze willen;

pijlUw klanten kunnen hun bestelling gratis retourneren doordat ze het pakket bij uw fysieke winkel kunnen achterlaten. Hierdoor draait uw klant niet op voor de retourneringskosten en ook u bespaart hierop;

pijlEen fysieke winkel kan als servicepunt dienen: mensen kunnen dichtbij huis terecht voor vragen en adviezen;

pijlConsumenten blijven altijd behoefte houden aan het proeven, beleven, zien en aanraken van producten. Winkelen is en blijft emotie. De beleving van het product is het belangrijkste aspect bij het aankoopproces. Zo kan in een offline winkel rondgekeken worden en kunnen er persoonlijke adviezen gegeven worden aan consumenten.

Efficiënt uw administratie verwerken met S-Connect

Een fysieke winkel geeft uw (web)shop een boost en u ontvangt meer bestellingen, zowel offline als online, wat resulteert in meer administratie. Geen probleem… of toch wel? Kost het bijhouden van uw administratie veel tijd?

S-Connect koppelt de administratie gemakkelijk en snel aan uw webshop. Orders en klantgegevens worden geautomatiseerd met SnelStart. Mist u een artikel? Geen probleem: deze kan gemakkelijk, handmatig of automatisch aangemaakt worden. Uw administratie blijft daardoor altijd up-to-date!

New Call-to-action


Gerrit Valkenburg

Door Gerrit Valkenburg

Gerrit is eigenaar van SforSoftware, partner van SnelStart en specialist in het slim automatiseren van bedrijfsprocessen. Gerrit is binnen SforSoftware verantwoordelijk voor de algemene directievoering, marketing en verkoop. Zijn uitdaging? Het ontwikkelen van software die samenwerkt met SnelStart.

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Gerrit Valkenburg.


Volg Gerrit Valkenburg op social media: