Je nieuwe btw-id ontvangen? Pas het aan waar je kunt

Voor 1 januari 2020 krijg je als eenmanszaak / zzp’er van de Belastingdienst een nieuw btw-id. Dit nieuwe nummer ga je op je facturen, je briefpapier en je website gebruiken. Het oude btw-nummer is het omzetbelastingnummer (of ob-nummer) en gebruik je alleen nog voor communicatie met de Belastingdienst.


Al eerder schreven we over deze verandering, die belangrijk is voor jouw administratie. Met deze maatregel voldoet de Belastingdienst aan de eis van de Autoriteit Persoonsgegevens, waarmee jouw persoonlijke gegevens beter beschermd worden.

Wat moet je doen als je jouw nieuwe btw-id ontvangt?

Zodra je het nieuwe btw-identificatienummer hebt ontvangen, mag je het gebruiken in je communicatie met leveranciers, klanten en de rest van de wereld. Je mag het nieuwe nummer gelijk aanpassen op je website, briefpapier, offertes, facturen, je visitekaartje en waar je het verder nog meer gebruikt. 

Aanpassen in SnelStart

De systemen van SnelStart worden op dit moment aangepast aan het nieuwe btw-id. Als dat klaar is, vertellen we je in een nieuwe blog en op het Kennisplein duidelijk hoe en waar je het nieuwe btw-id moet invullen. Dit gebeurt vanzelfsprekend voor het eind van het jaar.

Wil je meer weten? Op de website van de Belastingdienst vind je meer informatie.

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.