Assurantiebelasting lijkt op btw, maar dat is het niet

Bijna iedere ondernemer krijgt met assurantiebelasting te maken, maar het wordt vaak verward met btw. Hoewel het tarief van 21% hetzelfde is, houden de gelijkenissen daar ook op. Benieuwd of jij te maken hebt met assurantiebelasting en hoe je het inboekt in je boekhouding? We leggen het uit.

Wat is assurantiebelasting?

Assurantie is een ander woord voor verzekering. Assurantiebelasting betekent dus letterlijk ‘verzekeringsbelasting’. In Nederland moet je over bepaalde (zakelijke) verzekeringen verplicht 21 procent  assurantiebelasting betalen. De verzekeraar telt dit bedrag op bij de premie die je als verzekeringnemer al moet betalen en draagt de assurantiebelasting vervolgens voor je af aan de Belastingdienst.

Over welke verzekeringen betaal je assurantiebelasting?

Je betaalt over vrijwel alle schadeverzekeringen belasting. Denk bijvoorbeeld aan een:

• (Zakelijke) rechtsbijstandverzekering
• Bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering
• (Zakelijke) autoverzekering of bestelbusverzekering
• Bromfiets- en scooterverzekering
• Opstal- en inboedelverzekering
• (Zakelijke) reisverzekering (behalve het deel ziektekosten)
• (Zakelijke) telefoonverzekering

Let op! Deze lijst is niet volledig. Check altijd je factuur of er assurantiebelasting, btw of geen belasting op staat. Dit is belangrijk bij het inboeken in je boekhouding.

Welke uitzonderingen zijn er?

Je betaalt geen assurantiebelasting over verzekeringen die te maken hebben met het leven, welzijn en overlijden van mensen. Denk bijvoorbeeld aan een ongevallenverzekering, levensverzekering of overlijdensrisicoverzekering. Twijfel je? Neem contact op met je verzekeraar en check je factuur. 

Wat is het verschil tussen assurantiebelasting en btw?

Door het tarief van 21% wordt assurantiebelasting vaak verward met btw. Op facturen staat de assurantiebelasting vaak ook nog eens op dezelfde plek als btw. Check daarom bij facturen van verzekeringen of je te maken hebt met assurantiebelasting of btw. De assurantieheffing valt namelijk niet onder de btw-regelingen.

Is assurantiebelasting aftrekbaar?

Omdat assurantiebelasting niet onder de btw-regelingen valt, is het niet aftrekbaar tijdens je aangifte omzetbelasting (meestal eens per kwartaal). Soms wordt wel eens een uitzondering gemaakt voor ondernemers met een assurantiekantoor.

Wél aftrekbaar als zakelijke kosten

Als je als ondernemer zakelijke verzekeringen ten behoeve van je bedrijf hebt, dan mag je de kosten hiervoor als aftrekposten opvoeren. De bruto premie, plus de assurantiebelasting en andere kosten (zoals administratiekosten) zijn volledig aftrekbaar in je aangifte inkomstenbelasting. 

Hulp nodig als (startend) ondernemer?

Met een boekhoudprogramma van SnelStart maak je het voor jezelf makkelijker om je administratie bij te houden en aangifte inkomstenbelasting te doen. De software helpt je in no-time aan de juiste cijfers die je in het aangifteprogramma moet invullen. Maak jij het jezelf ook makkelijk?

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.