Hoe kies ik een boekhouder? Checklist met 11 tips!

door: SnelStart op: 18 februari 2021

Hoe kies ik een boekhouder? Checklist met 11 tips! | SnelStart

Je bent overtuigd van de voordelen van een boekhouder of accountant en wilt graag je boekhouding (deels) uitbesteden. Zo maak je optimaal gebruik van alle fiscale voordelen, bespaar je tijd en hoef je je niet druk te maken over alle (steeds veranderende) regels op het gebied van aftrekposten en winstvrijstellingen. Maar hoe kies je nu een passende boekhouder?

Checklist boekhouder kiezen

Volg deze tips om snel een boekhouder te vinden die past bij je bedrijf:

1. Zet factoren die je boekhouding bepalen op een rijtje:

  • Hoeveel facturen verwacht je te sturen en te ontvangen?
  • Wat is je verwachte omzet?
  • In welke branche opereert je bedrijf?
  • Richt je je alleen op Nederland of ook het buitenland?
  • Hoeveel werknemers heb je?

2. Heb je al een boekhoudpakket en welke werkzaamheden wil je zelf verrichten?

  • Werk je bijvoorbeeld in SnelStart?
  • Maak je facturen in SnelStart?
  • Boek je zelf bijvoorbeeld inkopen in je boekhouding of wil je alle boekingen laten maken door je accountant of boekhouder?
  • Wil je zelf btw-aangifte doen?

3. Wat verwacht je van een boekhouder?

  • Wil je dat je boekhouder specifieke kennis van je branche heeft?
  • Wil je dat je boekhouder de salarisadministratie bijhoudt?
  • Verwacht je proactief advies?
  • Wil je je boekhouder ook 's avonds kunnen bellen?

4. Zoek je een boekhouder of een accountant?

Een accountant doet hetzelfde als een boekhouder, maar mag ook een verklaring afgeven over de betrouwbaarheid van je boekhouding. Dat is nodig bij controleplichtige (grotere) bedrijven, die bijvoorbeeld meer dan 50 medewerkers hebben.

5. Maak een lijstje met mogelijke boekhouders

Maak gebruik van je sociale contacten en doe een rondvraag bij collega-ondernemers in je netwerk

6. Zoek een boekhouder die met je boekhoudpakket werkt

Wanneer je werkt met bijvoorbeeld SnelStart, wil je natuurlijk graag een boekhouder die ook met deze boekhoudsoftware werkt. Je kunt dan online samenwerken in je administratie. Als je online samenwerkt kan je boekhouder vanuit zijn of haar eigen SnelStart-omgeving op elk moment in je administratie meekijken en werken. Je bepaalt samen wie wat doet.

Wil je zelf veel doen en ben je vooral op zoek naar een controlerend paar ogen? Dat kan! Heb je liever dat je boekhouder meer zaken voor je regelt en check jijzelf af en toe? Ook dat is mogelijk! Je kunt snel een vraag stellen als je niet snapt hoe het zit, want je accountant of boekhouder kijkt van een afstandje met je mee. Makkelijker kan het bijna niet. Jullie kunnen tegelijkertijd in de administratie werken. Maak goede afspraken om dubbel werk te voorkomen!

Zoek met de accountantzoeker een SnelStart-boekhouder of accountant bij jou in de buurt.

Accountantzoeker

7. Diploma's

In principe kan iedereen zich boekhouder noemen: er is geen wettelijke regeling voor. Een zelfstandige boekhouder zou moeten beschikken over een HBO BE of een accountancy opleiding, zoals Praktijkdiploma Boekhouden (PDB) of Moderne Bedrijfsadministratie (mba) en bij voorkeur SPD Bedrijfsadministratie (SPD). Daarnaast is het belangrijk dat hij of zij een goede kennis heeft van fiscale zaken. Vraag hier gerust naar.

8. Persoonlijke klik

Je geeft je boekhouder toegang tot betalingsmiddelen en privacygevoelige informatie. Zitten jullie op dezelfde golflengte? Heb je een persoonlijke klik?

9. Competenties

Je boekhouder is niet alleen je vertrouwenspersoon, maar ook je fiscale coach en onderhandelaar. Je boekhouder moet je helpen de belastingdruk legaal te verlagen, hij of zij moet cijfermatig inzicht hebben, dat duidelijk kunnen overbrengen en je behoeden voor grote risico’s. Je ideale boekhouder is daarom besluitvaardig, proactief, klantgerichtheid en communicatief vaardig.

10. Duidelijkheid

Heb je een boekhouder gekozen? Maak dan vervolgens duidelijke afspraken. Hoe vaak zie je elkaar? Wanneer neemt de boekhouder contact met je op? Wanneer gelden welke kosten? Welke werkzaamheden doet je boekhouder en welke werkzaamheden doe je zelf? Hoe wordt er omgesprongen met vragen en extra werk?

11. Vaste prijs

Je kunt bij veel administratiekantoren een vaste prijs afspreken, zodat je niet achteraf voor nare verrassingen komt te staan. Spreek goed af wat er wel en wat er niet onder de vaste prijs valt.

Met bovengenoemde punten vind je een boekhouder die past bij je bedrijf. Zo ben jij minder tijd kwijt aan je administratie en houd je meer tijd over om te ondernemen.

Meer tijd besparen?

Gebruik je nog geen SnelStart? Met SnelStart kun je niet alleen gemakkelijk bonnetjes en inkoopfacturen scannen, je bent ook sneller klaar met de rest van je administratie. Lees hier hoe je tijd bespaart op jouw boekhouding.

Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. Hoewel dit artikel met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, raden we je te allen tijde aan om één en ander inhoudelijk met je boekhouder of accountant af te stemmen.