Als het mis gaat ontdek je pas echt wat je aan elkaar hebt

door: Carlo Kuip   op: September 23, 2016 1:00:00 PM CEST

Als het mis gaat ontdek je pas echt wat je aan elkaar hebt
Storingen Azure platform

Betrouwbaarheid staat bij SnelStart voorop. Onze boekhoudsoftware speelt immers een belangrijke rol in uw bedrijfsvoering. Ondanks alle inspanningen om deze betrouwbaarheid te garanderen konden we helaas niet voorkomen dat een aantal van onze klanten vorige week problemen ondervonden bij het inloggen of openen van de online administratie. De oorzaak? Een grote verstoring van onze online dienstverlening.

Ook al zijn we ons er van bewust, we worden op zo’n moment concreet met de neus op de feiten gedrukt: de beschikbaarheid van onze online diensten is van zeer groot belang voor u, onze klant. Bij SnelStart doen we er dan ook alles aan om deze beschikbaarheid te maximaliseren.

Sterke schouders

Ondanks het feit dat de software van SnelStart op sterke schouders is gebouwd, blijkt de beschikbaarheid van deze software kwetsbaar als die schouders een hik te verwerken krijgen. Dat is voor onze leverancier Microsoft pijnlijk en aan u, onze klant, soms moeilijk uit te leggen. Graag zouden we willen beloven dat onze diensten nooit falen, echter de realiteit is anders. De afgelopen jaren zijn we verwend met het feit dat er zo weinig verstoringen zijn geweest, misschien wel een beetje te berustend in deze illusie.

De befaamde 99,99%

Volgens de algemene voorwaarden van SnelStart garanderen wij een beschikbaarheid van de online diensten van 99%. Om u een beeld te geven: dit betekent dat, over een maand genomen uitgaande van 30 dagen, er voor 432 minuten (ruim 7 uur) geen garantie voor beschikbaarheid is. Dit lijkt een onredelijk hoog getal, maar als je gaat rekenen blijkt het een helder gegeven. SnelStart streeft naar een hoge mate van beschikbaarheid en doet het maximale om dit te kunnen bereiken.

Bij SnelStart zijn we dan ook kritisch wat betreft de keuze van leveranciers. Dit is een bedrijfsrisico dat wordt ingecalculeerd bij het ontwikkelen van onze diensten. Wij realiseren ons echter dat dit voor u als onze klant misschien niet altijd even duidelijk is.

Wet van Murphy

De afgelopen 3 jaar zijn er gelukkig geen problemen geweest geen downtime gehad vanuit de diensten die wij afnemen. Nu is het echter tweemaal in één week raak! Dat is voor ons een eyeopener en stelt de relatie met de leverancier in zekere mate op de proef. Als het mis gaat ontdek je pas echt wat je aan elkaar hebt. In ons geval blijkt dat een zeer waardevolle relatie. De samenwerking met Microsoft is een voorbeeld waarbij over en weer respect is voor de dienstverlening en bedrijfsdoelen, maar waar ook de ruimte is om kritisch naar elkaar te zijn.

Wat hebben wij geleerd?

Samen met Microsoft zijn we het gesprek aangegaan met de intentie lering te trekken uit datgene dat is voorgevallen. We willen nauwer samenwerken om de communicatie en verwachtingen die er zijn nog beter te maken. Je moet onderling op elkaar kunnen vertrouwen en dat vertrouwen kun je alleen ontwikkelen als je elkaar opzoekt om van incidenten te leren. Uiteindelijk bouwen wij op dat vertrouwen de diensten waar u gebruik van maakt.

De lering die wij getrokken hebben uit dit vraagstuk zijn velerlei, zowel technisch als organisatorisch. De communicatie richting de gebruiker kan bijvoorbeeld veel directer. Hoewel we zoveel mogelijk via onze website www.snelstart.nl/storingen communiceren onderzoeken wij momenteel de mogelijkheden om direct vanuit het pakket te communiceren. Daarnaast kijken we ook naar de mogelijkheden om een nog hogere redundantie van onze systemen te behalen. Redundantie wil zeggen dat een systeem of dienst ook ergens anders als back-up beschikbaar is. Dit kan in hetzelfde datacenter zijn, maar ook in een datacenter elders in Nederland of Europa.

Er komt waarschijnlijk een volgende keer. Samen met Microsoft doen we er echter alles aan om deze volgende keer te voorkomen.

Kom naar SnelStart Aangenaam 2016!

 


Carlo Kuip

Door Carlo Kuip

Carlo is IT Architect bij SnelStart. In deze functie is hij verantwoordelijk voor het technische ontwerp van de software.
Lees alle artikelen die Carlo Kuip heeft geschreven.

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Carlo Kuip.


Volg Carlo Kuip op social media: