Zo worden uw facturen sneller betaald

door: Gerrit Valkenburg op: 8 oktober 2015

Zo worden uw facturen sneller betaald
Zo worden uw facturen sneller betaald

Veel ondernemers hebben vaak een haat-liefde verhouding met factureren. Het is typisch zoiets dat hoort bij het ondernemerschap, maar wat niemand echt graag doet. Het is daarentegen wel een belangrijk proces. Het genereert inkomsten en dat is iets wat ondernemers wel graag zien. Maar hoe optimaliseert u dit belangrijke, maar vaak vervelende proces?

Wanneer we kijken naar een aantal belangrijke feiten rondom facturatie, dan is wel duidelijk dat dit proces bij veel organisaties geoptimaliseerd moet worden.

Uit de jaarlijkse Betalingsbarometer van Atradius blijkt dat in West-Europa 40% van de totale waarde van facturen te laat wordt betaald. 7% van de rekeningen is na 90 dagen nog niet voldaan.

Enorm veel ruimte om iets te verbeteren, als u het mij vraagt. Maar hoe dan?

pijlFactureer tijdig

Begin simpelweg door op tijd te factureren. Wacht na de opgeleverde opdracht of aan het eind van de afgesproken periode niet langer dan 3 dagen. Op deze manier laat u zien dat u uw zaken op orde hebt en uw taken tijdig uitvoert. Wanneer de factuur binnen de termijn betaald wordt, betekent het automatisch dat u dus sneller uw geld heeft dan als u de facturatie zou uitstellen.

pijlZorg voor een overzichtelijke factuur

Om iets snel gedaan te krijgen, moet u het uw crediteuren gemakkelijk maken. Zorg dat het totaalbedrag in één oogopslag zichtbaar is. Zo voorkomt u dat een bedrag zonder btw wordt overgemaakt en dat men teveel moeite moet doen om erachter te komen wat er daadwerkelijk betaald moet worden.

Vermeld daarnaast de exacte datum waarop het verschuldigde bedrag uiterlijk moet zijn overgemaakt. Vaak wordt alleen de betalingstermijn genoemd. Echter, door de exacte datum te noemen, wordt het concreet en weet iemand precies voor wanneer de betaling voldaan moet zijn.

pijlVermeld specificaties op de factuur

Maak de factuur zo volledig mogelijk. Vermeld daarom de specificaties van de verrichte werkzaamheden of van de geleverde producten. Dit schept duidelijkheid en voorkomt onnodige vertraging.

pijlNeem tijdig actie

Als de betalingstermijn verstreken is, neem dan direct contact op met de crediteur. Laat zien dat u uw afspraken nakomt en dit ook van uw opdrachtgevers of klanten verwacht. Wanneer u contact opneemt over de niet betaalde factuur, maak dan duidelijke afspraken over wanneer de factuur betaald wordt. Leg deze afspraken vast, zodat er geen verwarring over ontstaat.  

pijlSchakel hulp in

De opvolging van niet betaalde facturen kost veel tijd. Dit is tevens vervelend werk. Uw wilt u het liefst concentreren op uw core business of andere belangrijke zaken. U kunt in dit geval zoeken naar passende ondersteuning. Wellicht door een incassobureau. Deze stap is wel redelijk kostbaar. Er is daarom ook een mooie tussenstap. U kunt uw debiteurenbeheer namelijk ook volledig geautomatiseerd inrichten. Een voorbeeld hiervan is Payt.

Payt is een online dienstverlener die klanten met behulp van een intelligent platform in staat stelt om, onder eigen regie en tegen lage kosten, debiteurenbeheer uit te voeren en zelfstandig incassotrajecten te starten en te beheren.

Ideaal aan een product als Payt is de aansluiting met facturatie- en boekhoudpakketten. Zo kunt u op een plek uw debiteurenbeheer regelen. Daarnaast is de doorlooptijd van een incassotraject niet te lang. Bij Payt duurt het incassoproject bijvoorbeeld maximaal 30 dagen.

Payt heeft een koppeling met SnelStart. Interessant voor u?

Snelstart koppeling Payt


Dit blog is geschreven door Gerrit Valkenburg, eigenaar S for Software

Volg Gerrit op social media