Zo worden je facturen sneller betaald

Zo worden uw facturen sneller betaald

Veel ondernemers hebben vaak een haat-liefde verhouding met factureren. Het is typisch iets wat hoort bij het ondernemerschap, maar wat niemand echt graag doet. Het is daarentegen wel een belangrijk proces. Het genereert inkomsten en dat is iets wat ondernemers graag zien. Hoe optimaliseer je dit belangrijke, maar vaak vervelende proces?

Wanneer we kijken naar een aantal belangrijke feiten rondom facturatie, dan is wel duidelijk dat dit proces bij veel organisaties geoptimaliseerd moet worden.

Uit de jaarlijkse Betalingsbarometer van Atradius blijkt dat in West-Europa 40% van de totale waarde van facturen te laat wordt betaald. 7% van de rekeningen is na 90 dagen nog niet voldaan.

Enorm veel ruimte om iets te verbeteren. Maar hoe dan?

Factureer tijdig

Begin simpelweg door op tijd te factureren. Wacht na de opgeleverde opdracht of aan het eind van de afgesproken periode niet langer dan 3 dagen. Op deze manier laat je zien dat je je zaken op orde hebt en je taken tijdig uitvoert. Wanneer de factuur binnen de termijn betaald wordt, betekent het automatisch dat je dus sneller je geld hebt dan als je de facturatie zou uitstellen.

Zorg voor een overzichtelijke factuur

Om iets snel gedaan te krijgen, moet je het je crediteuren gemakkelijk maken. Zorg dat het totaalbedrag in één oogopslag zichtbaar is. Zo voorkom je dat een bedrag zonder btw wordt overgemaakt en dat men teveel moeite moet doen om erachter te komen wat er daadwerkelijk betaald moet worden.

Vermeld daarnaast de exacte datum waarop het verschuldigde bedrag uiterlijk moet zijn overgemaakt. Vaak wordt alleen de betalingstermijn genoemd. Echter, door de exacte datum te noemen, wordt het concreet en weet iemand precies voor wanneer de betaling voldaan moet zijn.

Vermeld specificaties op de factuur

Maak de factuur zo volledig mogelijk. Vermeld daarom de specificaties van de verrichte werkzaamheden of van de geleverde producten. Dit schept duidelijkheid en voorkomt onnodige vertraging.

Neem tijdig actie

Als de betalingstermijn verstreken is, neem dan direct contact op met de crediteur. Laat zien dat je je afspraken nakomt en dit ook van jouw opdrachtgevers of klanten verwacht. Wanneer je contact opneemt over de niet betaalde factuur, maak dan duidelijke afspraken over wanneer de factuur betaald wordt. Leg deze afspraken vast, zodat er geen verwarring over ontstaat.  

Schakel hulp in

De opvolging van niet betaalde facturen kost veel tijd. Dit is tevens vervelend werk. Je wil je het liefst concentreren op jouw core business of andere belangrijke zaken. Je kunt in dit geval zoeken naar passende ondersteuning. Wellicht door een incassobureau. Deze stap is wel redelijk kostbaar. Er is daarom ook een mooie tussenstap: je kunt je debiteurenbeheer namelijk ook volledig geautomatiseerd inrichten. Een voorbeeld hiervan is Payt.

Payt is een online dienstverlener die klanten met behulp van een intelligent platform in staat stelt om, onder eigen regie en tegen lage kosten, debiteurenbeheer uit te voeren en zelfstandig incassotrajecten te starten en te beheren.

Ideaal aan een product als Payt is de aansluiting met facturatie- en boekhoudpakketten. Zo kun je op één plek jouw debiteurenbeheer regelen. Daarnaast is de doorlooptijd van een incassotraject niet te lang. Bij Payt duurt het incassoproject bijvoorbeeld maximaal 30 dagen.

Payt heeft een koppeling met SnelStart. Iets voor jou bedrijf?

 

In minder tijd makkelijk boekhouden?

Het kan met SnelStart. Bekijk nu hoe je in no-time controle over je boekhouding en inzicht in je cijfers krijgt. Ondek welk pakket bij jou past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.