Wachten op betaling? Maak het je klant makkelijk!

door: Jonneke Duin op: 27 augustus 2020

Wachten op betaling? Maak het je klant makkelijk!

Snelle betaling in je privéleven, dat werkt tegenwoordig zo: Je oma wordt 90 en met zijn allen koop je een cadeautje. Nicht Jannet schiet het bedrag voor en stuurt alle anderen een betaalverzoek op mobiel. Ze betalen allemaal meteen. Alleen tante Wilma heeft geen mobiel, dus die ‘betaalt het later wel’. Als je van alle anderen het geld allang binnen hebt, moet je tante Wilma nog maar eens herinneren aan die €7,50 (‘heb je terug van vijftig?’). Hoe makkelijker je kunt betalen, hoe sneller je betaalt. Maar hoe zit dat zakelijk?  

Wachten tot er betaald wordt

Je stuurt je klant een factuur en vervolgens is het wachten op de betaling. Als de klant te laat is, bel je en stuur je een betalingsherinnering. Als je die klant nu eens een betaalverzoekje kon sturen, net als bij dat cadeautje voor oma, dan was het veel sneller geregeld. Dat snappen leveranciers van betaaldiensten ook. Uit onderzoek blijkt dat facturen, net als cadeautjes, sneller betaald worden als er een knop ‘betaal nu’ bij staat. Hoe makkelijker het is om te betalen, hoe sneller je klant het regelt. 

Minder werk, sneller betaald

Hoe vaak heb je zelf niet dat je een factuur ‘nog even’ laat liggen, omdat je eerst naar je bankomgeving moet, een betaling moet aanmaken, dat lange IBAN-nummer moet overnemen en het bedrag en de betalingsreferentie moet intikken? Met een betaallink in de factuur wordt dat makkelijker.

Voeg een betaallink toe aan je factuur

Via SnelStart kun je bijvoorbeeld de betaaldienst Mollie koppelen aan facturen. Als je de factuur maakt, klik je voor verzending op ‘betaallink toevoegen’. De klant klikt op de link en kan meteen via iDEAL het bedrag naar je overmaken. Het IBAN-nummer wordt automatisch ingevuld en ook de betalingsreferentie wordt opgenomen. Zo kan het bijna niet meer mis gaan. Het maakt betalen een stuk makkelijker voor je klant en verkleint de kans dat de factuur tot het laatste moment blijft liggen. 

Goed gereedschap is het halve werk

Bodart BV Nederland is importeur en groothandel van de all-in-one kitchen machine bamix®. De bamix® is enorm populair bij kookliefhebbers en wordt regelmatig gebruikt in kook- en lifestyle programma's zoals Quality time op zondag (SBS6). Bodart levert aan de horeca, (keuken)winkels en direct aan consumenten via een webshop.

Zowel bij de online verkopen als bij de facturatie vanuit het boekhoudprogramma van SnelStart wordt de betaallink van Mollie gebruikt. Na het ontvangen van de factuur via e-mail kunnen klanten direct betalen via iDeal. De betaling wordt vervolgens geregistreerd in de SnelStart administratie. Geen zorgen over het debiteurenbeheer en gemak voor de klant!

Barbara de Roo, MD bij Bodart zag na het toevoegen van de betaallink dat facturen veel sneller betaald werden. 'Ondernemers zijn druk met ondernemen en hebben niet altijd tijd voor het bijhouden van de administratie. De koppeling tussen Mollie en SnelStart zorgt niet alleen voor een snellere betaling van de facturen, maar bespaart mijn medewerkers ook tijd door de automatische verwerking in de boekhouding. Voor je administratie geldt hetzelfde als in de keuken: goed gereedschap is het halve werk!'

Gratis e-book Factureren doe je zo

Probeer gerust, je zit nergens aan vast

Bij Mollie betaal je alleen een tarief voor geslaagde transacties. Er zijn geen minimum- of verborgen kosten en je hebt geen vast contract. Je kunt Mollie dus proberen zonder dat je ergens aan vast zit. 

Wil je meer weten over facturen en hoe jij snel betaald krijgt?

In het e-book Factureren doe je zo! vind je alle informatie over factureren. Waar moet je aan denken? Wat moet erin staan? Hoe zorg je dat je snel betaald wordt? En welke methode is de beste om je facturen op te maken? Download het boekje nu. Het is gratis.

SnelStart Web gratis proberen? Meld je aan. Gebruik SnelStart 30 dagen vrijblijvend en ervaar deze voordelen!