Voor het eerst btw aangifte toen? 6 veel gestelde vragen

door: SnelStart op: 4 juli 2017

Voor het eerst btw aangifte toen? 6 veel gestelde vragen

Vanaf het moment dat je als starter ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel, ben je verplicht om btw-aangifte bij de Belastingdienst te doen. Als je hier niet bekend mee bent, kan dat een hoop vragen oproepen. Wij geven antwoord op 6 veel gestelde vragen rondom de btw-aangifte.

Wat is het verschil tussen btw-aangifte en aangifte van omzetbelasting?

Dit is misschien wel de meest gestelde vraag onder ondernemers die belastingaangifte (gaan) doen. Want is ‘aangifte omzetbelasting’ nou een andere term voor btw-aangifte, of toch niet? In de volksmond wordt met beide termen dezelfde handeling bedoeld: als ondernemer moet u aangifte doen bij de Belastingdienst. Het verwarrende onderdeel van het woord ‘omzetbelasting’ is het woord ‘omzet’. Want ook wanneer u geen omzet heeft gedraaid in de afgelopen periode, moet u btw-aangifte doen.

Wanneer moet ik btw-aangifte doen?

Wanneer je jezelf als ondernemer hebt aangemeld (ofwel je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel), ontvang je automatisch een brief waarin het aangiftetijdvak vermeld staat. Er zijn drie periodieken waarop ondernemers aangifte kunnen doen. Afhankelijk van je situatie als ondernemer is dit per maand, per kwartaal of per jaar:

  • De meest voorkomende periodiek is de kwartaalaangifte.
  • Maandelijkse btw-aangifte is ook mogelijk; hiervoor kun je een verzoek indienen bij de Belastingdienst.
  • Voor btw-aangifte per jaar kom je alleen in aanmerking als je onder andere voldoet aan de voorwaarde dat de af te dragen btw minder dan €1883,00 per jaar is.

Tip: De Belastingdienst biedt de gratis app ‘Btw-Alert’ aan. De app stuurt je een push-notificatie wanneer het tijd is om aangifte te doen en heeft de mogelijkheid om een herinnering in je agenda te zetten.

Hoe moet ik btw-aangifte doen?

Wanneer je geen boekhouder of accountant hebt, moet je de btw-aangifte zelf doen. Na jouw inschrijving bij de Kamer van Koophandel ontvang je automatisch een eerste btw-aangifte van de Belastingdienst; deze wordt in de meeste gevallen op papier gestuurd. Na deze eerste aangifte moet je jouw btw-aangifte digitaal doen. Dit kan via de beveiligde ondernemings-omgeving van de Belastingdienst, waarvoor je een gebruikersnaam en wachtwoord ontvangt.

Een snellere manier is btw-aangifte doen door middel van boekhoudsoftware. De software berekent het bedrag automatisch voor je. Vervolgens ben je nog maar één klik op de knop verwijderd van digitale aangifte. Wanneer je dit hebt gedaan, hoor je van de Belastingdienst of de aangifte is goedgekeurd of niet. Wel zo makkelijk!

Let op! Ook wanneer je nog geen omzet hebt gemaakt, moet je toch aangifte doen.

Welke eisen zitten er aan de administratie van btw?

Als ondernemer ben je verplicht om jouw administratie voor de btw-aangifte op orde te hebben. Deze administratie bestaat uit alle gegevens over je onderneming die je digitaal of op papier documenteert. Hieronder vallen onder andere bankafschriften, maar ook correspondentie en software- en databestanden. Onder deze administratie vallen ook kopieën van verzonden facturen. Nog een reden waarom je jouw facturen op orde moet hebben. Deze administratie moet je bewaren gedurende 7 jaar.

Moet ik eigenlijk wel btw betalen?

De btw-drempel ligt voor Nederlandse eenmanszaken, de VOF en maatschap, op jaarbasis op €1345,00. Dit betekent dat, wanneer je €1345,00 of minder aan btw betaald per jaar, je geen btw hoeft te betalen. Dit is op voorwaarde dat je voldoet aan de administratieve verplichtingen voor de btw. Daarnaast moet je voldoen aan de voorwaarde datje na aftrek van voorbelasting minder dan €1883,00 btw per jaar betaald.

Welk btw-tarief moet ik hanteren?

Er zijn verschillende tarieven voor btw. Het standaardtarief dat over de meeste diensten en producten wordt berekend is 21%. De afnemer betaalt €121,00 voor de dienst waar jij €100,00 van ontvangt. De €21,00 (21%) int de Belastingdienst van jou als ondernemer.

Daarnaast is er het 6%-tarief. Dit tarief gaat op voor:

  • Basisgoederen (onder andere geneesmiddelen, water en boeken)
  • Basisdiensten (bijvoorbeeld het repareren van een fiets, het opkweken van planten of uitlenen van boeken)

Ten slotte zijn er goederen en diensten met 0% btw. Dit btw-tarief geldt met name voor goederen die geëxporteerd worden, voor visvangst of accijnsgoederen. Voor de diensten met dit btw-tarief gelden hele specifieke regels.

We snappen dat je er als ondernemer tegenop kunt zien om belastingaangifte te doen. Met de antwoorden op deze vragen, hopen we het iets makkelijker te maken.