Adviseren op jouw manier, dat is te leren

Klanten adviseren, zelfs de beste financieel specialist kan daarbij soms een beetje hulp gebruiken. Want goed zijn in cijfers, betekent niet vanzelf dat je je kennis en advies ook makkelijk overdraagt aan je klanten. Docent, trainer en deskundige Iris van Heesch legt in dit artikel uit hoé je deze vaardigheid verbetert.

Manieren van adviseren volgens Iris van Heesch

Soft skills zijn niet meer weg te denken uit het profiel van de accountant van vandaag. Goed kunnen communiceren, analyseren, omgaan met conflicten, onderhandelen en overtuigen, het is allemaal belangrijk: Luisteren wat de ondernemer nodig heeft en daarop proberen aan te sluiten in je advies. Verbanden zien, oplossingen bedenken en deze duidelijk uitleggen. Daarbij zijn er soms tegenstrijdige belangen of behoeften in het spel, of voel je weerstand tegen voorgestelde veranderingen.

'Adviesvaardigheden en softskills zijn niet meer weg te denken uit het profiel van de accountant van nu. Mensen zijn hier niet vanzelfsprekend goed in, maar kunnen deze vaardigheden wel ontwikkelen.'

De Masterclass Van boekhouder naar businesspartner ondersteunt je in het ontwikkelen van jezelf en je bedrijf. Hierbij wordt steeds de verbinding gemaakt tussen hardskills als analyse of businessmodellen, en softskills als communiceren, talentontwikkeling, samenwerken, omgaan met weerstand, grenzen aangeven en presenteren. Docent Iris van Heesch MA is docent Communicatie en Persoonlijke Vorming. Zij richt zich tijdens de Masterclass op het trainen van softskills. Aan de hand van vier vragen licht ze een tipje van sluier op.

1. Is er één manier van adviseren die iedereen kan leren?

Iris vertelt: ‘Nee, ieder mens is anders. We hebben andere karaktereigenschappen en andere verwachtingen en dat bepaalt de manier van adviseren. Tijdens de Masterclass krijgen deelnemers beter inzicht in welk type adviseur ze zijn en wat hun sterke en zwakke punten zijn bij het adviseren. Deelnemers ontwikkelen zich tot een volwaardige gesprekspartner voor hun klanten; een echte businesspartner. Onze ervaring is dat dit het werk ook leuker maakt. We leren deelnemers hun verhaal te presenteren en het eigen businessmodel onder de loep te nemen. Welke rol wil ik zelf aannemen? Het gaat om adviseren op een manier die bij de persoon past; klantgericht en eigen.’

2. Hoe krijgen deelnemers inzicht in welk type adviseur ze zijn?

‘Na de Masterclass weten mensen waarover ze wel of niet willen adviseren; waar ze goed in zijn en energie van krijgen. Dat gaat stap voor stap. We beginnen met uitzoeken wat voor persoon de deelnemer is. Dat gaat via vragen als ‘wie ben ik’, ‘waar sta ik voor’, ‘wat is belangrijk voor mij’, maar ook ‘hoe geef ik mijn grenzen aan’. We brengen het terug naar de kern; de basis van die persoon. Vervolgens kunnen we bepalen welke manier van adviseren, welke vorm van ‘businesspartner zijn’ het beste bij hem of haar past. Het uitgangspunt is altijd dicht bij jezelf blijven, ondernemen en doen wat nodig is voor de klant.'

'Deelnemers leren vanuit de eigen karaktereigenschappen en communicatievoorkeuren inspelen op de wensen en behoeften van hun gesprekspartner en boven water krijgen wat die precies nodig heeft. Zo kunnen advies en kennis goed worden afgestemd.'

‘De masterclass is echt maatwerk. Via persoonlijke coaching en begeleiding kan de deelnemer op geheel eigen manier groeien.’

'We geven oefeningen mee en er wordt gewerkt aan een ontwikkelplan, zodat de deelnemers ook hun eigen groei zien. Er is ook ruimte voor praktijkcasussen.’

3. Hoe leren deelnemers een softskill, zoals het brengen van goed en slecht nieuws?

‘Tijdens de Masterclass leren deelnemers effectief communiceren bij veel voorkomende vraagstukken die vaak een zekere weerstand oproepen bij de ondernemer. Denk aan groei en werkkapitaal, werken met te smalle marges, te hoge privéonttrekkingen, te hoge belastingdruk, te hoge investeringen (hobbyisme) en te hoge financiële verplichtingen. We pakken dit aan vanuit de theoretische kennis over communicatie - vaak grote eye openers voor deze doelgroep – en oefenen wat een passende, werkende reactie zou zijn. Goed met elkaar communiceren en naar elkaar luisteren, daarbij valt veel te winnen.'

‘Deelnemers leren van elkaar. Er wordt aandacht besteed aan verschillende kantoren en hoe die wel of niet de rol van businesspartner oppakken.’

‘Deelnemers leren van elkaar, dus de groepssamenstelling is vaak van toegevoegde waarde. We besteden aandacht aan verschillende kantoren en hoe die wel of niet de rol van businesspartner oppakken. Het gaat om het ontwikkelen van de persoon en zijn of haar bedrijf. Wij begeleiden en coachen.’

4. Het is belangrijk dat advies aansluit op de behoeften van de ondernemer. Hoe komt dit aan bod in de Masterclass?

‘Iedereen wil graag gehoord worden. Luisteren is daarom een belangrijke skill. Je hebt oordeelloos luisteren en empathisch luisteren; luisteren naar wat de ander eigenlijk écht zegt en weten wat de ondernemer echt wil. Wie inhoudelijke kennis kan verbinden met wat op dat moment voor de ondernemer nodig is, kan de klant met impact helpen. Juist softskills maken het verschil, zeker omdat de rol van boekhouder volop aan het veranderen is en de arbeidsmarkt onder druk staat.’

Daag jezelf uit

Creëer voor jezelf en voor je personeel de ruimte om adviesvaardigheden te ontwikkelen. Om te evolueren van een cijferwonder naar een adviseur. De Masterclass: van boekhouder naar businesspartner wordt meerdere keren per jaar georganiseerd. Meld je aan en blijf jezelf verder ontwikkelen.

Haal meer uit SnelStart met een gratis training

Werk je als boekhouder of accountant (net) met SnelStart? Leer het pakket optimaal te gebruiken en volg de gratis training van 60 minuten over SnelStart Accountant. Elke maandag om 10.30 uur. Bekijk de training
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.