Slimme software en kennis van zaken zijn niet altijd genoeg

Door meer kantoorprocessen te digitaliseren ontstaat er ruimte om als kantoor verder te groeien. Groei door meer klanten te bedienen of door meer toegevoegde waarde te leveren in de vorm van advies. Om goed te adviseren heb je bepaalde vaardigheden nodig. Bezit je de juiste capaciteiten? En is het mogelijk om adviesvaardigheden aan te leren? Je leest er meer over in dit artikel.

Mee-ondernemen met je klanten

Je kunt ondernemers niet alleen meer inzicht geven in hun cijfers, maar je kunt ze ook adviseren over allerlei andere zaken, zoals automatisering van bedrijfsprocessen, personeel of verzekeringen. Je kunt sparren met ondernemers, mee-ondernemen met je klanten. En om succesvol te sparren en te adviseren heb je niet alleen slimme software en kennis van zaken nodig, maar ook goede adviesvaardigheid, oftewel soft skills.

‘Je hebt niet alleen slimme software en kennis van zaken, maar ook goede soft skills nodig’

Succesvol adviseren met de juiste adviesvaardigheden

Soft skills zijn niet meer weg te denken uit het profiel van de accountant van nu. Je moet goed kunnen communiceren, analyseren, omgaan met conflicten, onderhandelen en overtuigen. Luisteren naar de ondernemer, horen wat hij nodig heeft en daarop proberen aan te sluiten in je advies. Verbanden zien, oplossingen bedenken en deze duidelijk uitleggen. Daarbij zijn er soms tegenstrijdige belangen of behoeften in het spel. Of is er weerstand tegen veranderingen die je voorstelt.

Belangrijke vaardigheden

Met zoveel verschillende soft skills, vraag je je misschien af op welke vaardigheden je het best kunt focussen. Er zijn een aantal basisvaardigheden die veel genoemd worden:

Communicatieve vaardigheden

Dit is vaak de eerste soft skill die genoemd wordt als mensen het hebben over adviesvaardigheden voor boekhouders en accountants. Goede communicatievaardigheden zijn nodig om je boodschap effectief over te brengen. Een goede adviseur kan financiële en boekhoudkundige concepten begrijpelijk uitleggen aan ondernemers en adviezen onderbouwen. Daarnaast kan hij of zij bepalen wat de belangrijkste punten in de boodschap zijn en deze op een consistente en duidelijke manier overbrengen.

Luistervaardigheden

Om te zorgen dat je de ondernemer geeft wat hij nodig heeft, moet je goed kunnen luisteren en begrijpen waar je klant tegenaan loopt. Hierbij is het belangrijk om goed door te vragen. Door jezelf te verplaatsen in de ondernemer of zijn situatie begrijp je beter waar het om gaat.

Analysevaardigheden

Voor een goede analyse kun je oorzaken en gevolgen onderscheiden, waarbij je patronen en verbanden herkent. Zodat je het verhaal ziet wat bij de cijfers hoort en met oplossingen komt die aansluiten bij het probleem.

Omgaan met weerstand

Niet al je advies wordt gemakkelijk geaccepteerd door je klant. Veranderen is soms moeilijk. Je kunt je klant beter helpen als je weerstand herkent, begrijpt waar de weerstand vandaan komt en inzicht heeft in verschillende manieren waarop je met conflicten kunt omgaan.

‘Wat is je persoonlijke adviesstijl? Ben je vooral actie- en resultaatgericht of meer afwachtend? Ben je sterk gericht op de ander of meer gericht op de feiten?’

Minder aandacht voor zachte vaardigheden

Traditionele opleidingen voor accountants en boekhouders besteden veel aandacht aan de harde skills die je nodig hebt in je werk. Kennis van boekhouden, cijfers en wetgeving. Er wordt relatief weinig aandacht besteed aan de zachte vaardigheden. Terwijl het niet vanzelfsprekend is dat mensen hier van nature goed in zijn. Zo is bijvoorbeeld de ander verstaan in zijn of haar behoefte best moeilijk.

Persoonlijke adviesstijl

Daarnaast zijn we allemaal verschillend, bijvoorbeeld in onze karaktereigenschappen, onze eigen verwachtingen, incasseringsvermogen en mate van zelfverzekerdheid. Aspecten die bepalen wat je persoonlijke adviesstijl is. Ben je vooral actie- en resultaatgericht of meer afwachtend? Ben je sterk gericht op de ander of meer gericht op de feiten? Houd je van focus op de grote lijnen of houd je je liever bezig met de details? Als je weet wat voor een type adviseur je bent, heb je ook beter inzicht in wat je sterke en zwakke punten zijn als het gaat over adviseren.

Leren adviseren

Adviesvaardigheden kun je ontwikkelen. Diverse organisaties bieden aanvullende trainingen aan waarbij ook soft skills aan bod komen, bijvoorbeeld de SnelStart Masterclass Van boekhouder naar businesspartner. In deze training kijk je eerst naar wie je bent als persoon, bijvoorbeeld wat ondernemen voor je betekent en welke zaken voor jou belangrijk zijn. Zo leer je waarover je wel of niet wilt adviseren en wat je grenzen daarbij zijn. En waar je goed in bent en waar je plezier aan beleeft.

 

Haal meer uit SnelStart met een gratis training

Werk je als boekhouder of accountant (net) met SnelStart? Leer het pakket optimaal te gebruiken en volg de gratis training van 60 minuten over SnelStart Accountant. Elke maandag om 10.30 uur. Bekijk de training
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.