Handmatig invoeren van facturen kost veel tijd, zeker wanneer het om grote aantallen gaat. Denk hierbij naast reguliere inkoop- en verkoopfacturen aan bonnetjes, via e-mail verstuurde facturen en facturen uit portalomgevingen. Om de verwerking voor bedrijven makkelijker en sneller te maken, ontwikkelde SnelStart-partner Storecove een online dienst die 100 procent van de factuurstroom voor zijn rekening neemt.
Deze 100% factuurstroom houdt in dat facturen vanuit alle leveranciers direct en automatisch worden geïmporteerd in SnelStart. Zelf zoeken, downloaden en uploaden is dan niet meer nodig. Juist voor bedrijven die via meerdere kanalen facturen en bonnen ontvangen, is deze oplossing praktisch, omdat er geld en tijd mee worden bespaard.
Verstuurde facturen
Ook facturen die de gebruiker verstuurt, belanden automatisch in het boekhoudpakket van de klanten. Hieraan gaat dus geen handmatig proces vooraf waarin de ontvanger zelf de factuur moet verwerken. Dit zorgt voor tijdwinst en snellere betalingen. Voor deze werkwijze hebben de verzender en ontvanger een UBL-factuur en een Peppol ID nodig. Een Peppol ID is een soort telefoonnummer voor facturen. Peppol ID verbindt de ontvanger en de verzender, waarbij ze elkaar automatisch herkennen.
Verschuiving naar e-facturatie
Hoewel Storecove de gehele factuurstroom verwerkt, wil het bedrijf bijdragen aan een volledige verschuiving naar e-facturatie. Sturen en ontvangen van e-facturen is voor bedrijven namelijk veel efficiënter dan bijvoorbeeld e-mailen van PDF-facturen. Toch vinden veel bedrijven deze overstap nog te groot. Hier zijn verschillende redenen voor:
* Ze vinden het instellen te onduidelijk / te ingewikkeld
* Ze houden zich vast aan vertrouwde facturatiemethoden