Zelf btw-aangifte doen: een fluitje van een cent?

Btw is een afkorting van Belasting over de Toegevoegde Waarde en wordt ook wel omzetbelasting genoemd. Btw-aangifte kun je gemakkelijk zelf doen. Helemaal als je gebruikmaakt van een handig boekhoudprogramma waarin je je administratie bijhoudt. Weet jij alles over de btw? En ben je klaar om je (eerste) btw-aangifte zelf te doen?

In dit artikel lees je meer informatie over de btw-aangifte en lees je tips over hoe het doen van de btw-aangifte een fluitje van een cent voor je kan worden.

Wat is een btw-aangifte?

De Belastingdienst wil graag van je weten hoeveel btw jij in je facturen hebt berekend aan je klanten en hoeveel btw jouw leveranciers aan jou in rekening hebben gebracht. Wat jij hebt berekend tel je op, wat je hebt betaald trek je van dat bedrag af. Bij de Belastingdienst vul je op de juiste plekken de bedragen in en zo doe je aangifte.

Hoe bereken ik btw? 

Als jij als ondernemer iets verkoopt, moet je daar btw over berekenen. Die btw draag je af aan de Belastingdienst. Jouw leveranciers rekenen btw over de goederen en diensten die jij inkoopt voor je bedrijf, dit heet de voorbelasting. Bij je btw-aangifte mag je voorbelasting meestal aftrekken van de btw die je betaalt.

Om te zorgen dat duidelijk is hoeveel btw je moet afdragen of mag terugvragen, moet op elke factuur het geldende btw-percentage en het btw-bedrag staan. Zorg dat je het goed doet! Een foutje kan je duur komen te staan. Op de website van de Belastingdienst lees je aan welke eisen een factuur voor de btw-administratie moet voldoen.

Welke btw-tarieven zijn er? 

Er zijn drie verschillende btw-tarieven:

  1. Het algemene btw-tarief voor goederen en diensten van 21% 
  2. Het verlaagde tarief voor een beperkt aantal goederen  en diensten van 9% 
  3. 0%-tarief (bijvoorbeeld voor leveringen aan het buitenland) 

Er zijn veel regels en uitzonderingen. Controleer vooraf bij de Belastingdienst onder welk tarief jouw producten of diensten vallen, of vraag je boekhouder of accountant om raad.

Btw-nummer en btw-id - wat is wat?

Wie ondernemer is voor de btw, ontvangt van de Belastingdienst een btw-nummer en een btw-id. Hoe zit dat? Misschien heb je er in de afgelopen jaren iets over gehoord: bij een eenmanszaak vormde je burgerservicenummer (BSN) een groot deel van je btw-nummer. Dat nummer stond verplicht op al je facturen en moest bijvoorbeeld ook op je website staan, terwijl we ons BSN niet zomaar aan iedereen mogen geven.

Om identiteitsfraude te voorkomen, kreeg elke eenmanszaak per 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer. Dit btw-id zet je op je facturen en op je site. Het oude btw-nummer, dat je BSN bevat, gebruik je alleen nog bij je correspondentie met de Belastingdienst. Op je facturen verschijnt automatisch je btw-id, bij de btw-aangifte wordt het btw-nummer gebruikt.

Schrijf je je als ondernemer in bij de KVK, dan ontvang je van de Belastingdienst twee brieven, de ene met je omzetbelastingnummer (btw-nummer), de andere met je btw-id. Meer weten? Je leest alles over het btw-nummer en btw-id op de site van de Belastingdienst.

Ben ik verplicht om btw af te dragen?

Het inschrijven van je onderneming bij de KVK betekent dat je te maken krijgt met de btw. Je bent ondernemer als je zelfstandig je bedrijf of beroep uitoefent. De Belastingdienst bepaalt of je ondernemer bent voor de btw en stuurt je een brief waarin staat hoe en wanneer je btw-aangifte moet doen. In de meeste gevallen doe je btw-aangifte per kwartaal. Het kan voorkomen dat je per maand of per jaar aangifte moet doen. De Belastingdienst laat je dit weten. 

Wanneer hoef ik geen btw af te dragen? 

Blijft jouw omzet onder de €20.000 per kalenderjaar? Dan kun je je bij de Belastingdienst aanmelden voor de kleineondernemersregeling (KOR). Je bent dan vrijgesteld van btw. Dat betekent dat je geen btw in rekening brengt aan jouw klanten, maar ook dat je geen btw meer mag aftrekken. Heb je plannen voor grote investeringen waarover je de btw kunt terugvragen, dan is het misschien niet voordelig om je aan te melden voor de KOR.

Je kiest zelf of je meedoet aan deze regeling. Je meldt je uiterlijk vier weken voor het begin van een nieuw kwartaal aan om de KOR vanaf het volgende kwartaal te laten ingaan (ervan uitgaande dat je per kwartaal btw-aangifte doet). Heb je je eenmaal aangemeld, dan geldt de KOR voor drie jaar. Komt jouw jaaromzet toch boven de €20.000? Dan moet je dat direct melden bij de Belastingdienst. Je wordt dan gewoon weer btw-plichtig. In SnelStart stel je eenvoudig de kleineondernemersregeling in.

Zo maak je btw-aangifte doen een fluitje van een cent

Een boekhoudprogramma zoals SnelStart zet de btw-aangifte voor je klaar. Je verzendt hem met een druk op de knop naar de Belastingdienst. Het enige dat je hoeft te doen is zorgen dat je administratie op orde is: inkoopfacturen uploaden, bonnetjes scannen en facturen versturen. En natuurlijk zorg je zelf dat je op tijd de verschuldigde btw overmaakt naar de Belastingdienst.

Tip: Check met je accountant of boekhouder of je administratie goed is opgezet, zodat alle boekingen op de juiste manier worden verwerkt.

Btw-aangifte, hoe doe je dat in SnelStart?

Werk je al met SnelStart? of overweeg je om met SnelStart te werken? Lees hier hoe je stapsgewijs de btw-aangifte via SnelStart doet. 

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.