Btw-aangifte: een fluitje van een cent?

door: Jonneke Duin op: 15 september 2020

Btw-aangifte: een fluitje van een cent?

Btw is een afkorting van Belasting over de Toegevoegde Waarde en wordt ook wel omzetbelasting genoemd. Weet jij alles over de btw? In dit artikel zetten we wat dingen voor je op een rijtje.

Btw berekenen

Als jij als ondernemer iets verkoopt, moet je daar btw over berekenen. Die btw draag je af aan de Belastingdienst. Jouw leveranciers rekenen btw over de goederen en diensten die jij inkoopt voor je bedrijf, dit heet de voorbelasting. Bij je btw-aangifte mag je voorbelasting meestal aftrekken van de btw die je betaalt.

Om te zorgen dat duidelijk is hoeveel btw je moet afdragen of mag terugvragen, moet op elke factuur het geldende btw-percentage en het btw-bedrag staan. Zorg dat je het goed doet! Een foutje kan je duur komen te staan. Dit artikel van de Belastingdienst vertelt je aan welke eisen een factuur moet voldoen.

Moet jij btw afdragen?

Het inschrijven van je onderneming bij de KVK betekent dat je te maken krijgt met de btw. Je bent ondernemer als je zelfstandig je bedrijf of beroep uitoefent. De Belastingdienst bepaalt of je ondernemer bent voor de btw en stuurt je een brief waarin staat hoe en wanneer je btw-aangifte moet doen. In de meeste gevallen doe je btw-aangifte per kwartaal, maar het kan ook voorkomen dat je per maand of per jaar aangifte moet doen. De Belastingdienst laat je dit weten. Je kunt alle informatie over je btw-aangifte ook vinden op de site van de Belastingdienst.

Wat is een btw-aangifte?

De Belastingdienst wil graag van je weten hoeveel btw jij in je facturen hebt berekend aan je klanten en hoeveel btw jouw leveranciers aan jou in rekening hebben gebracht. Wat jij hebt berekend tel je op, wat je hebt betaald trek je van dat bedrag af. Op de site van de Belastingdienst vul je op de juiste plekken de bedragen in en zo doe je aangifte.

Zo maak je btw-aangifte doen een fluitje van een cent

Een boekhoudprogramma zoals SnelStart zet de btw-aangifte voor je klaar. Je verzendt hem met een druk op de knop naar de Belastingdienst. Het enige dat je hoeft te doen is zorgen dat je administratie op orde is: inkoopfacturen uploaden, bonnetjes scannen en facturen versturen. En natuurlijk zorg je zelf dat je op tijd de verschuldigde btw overmaakt naar de Belastingdienst.

Tip: Check met je accountant of boekhouder of je administratie goed is opgezet, zodat alle boekingen op de juiste manier worden verwerkt.

Houd er rekening mee dat er drie verschillende btw-tarieven zijn

Er zijn drie verschillende btw-tarieven:
  • 21% (het algemene tarief)
  • 9% (het verlaagde tarief)
  • 0% (bijvoorbeeld voor leveringen aan het buitenland) 

Er zijn veel regels en uitzonderingen. Controleer vooraf bij de Belastingdienst onder welk tarief jouw producten of diensten vallen, of vraag je boekhouder of accountant om raad.

De kleineondernemersregeling

Blijft jouw omzet onder de €20.000 per kalenderjaar? Dan kun je je bij de Belastingdienst aanmelden voor de kleineondernemersregeling (KOR). Je bent dan vrijgesteld van btw. Dat betekent dat je geen btw meer in rekening brengt aan jouw klanten, maar ook dat je geen btw meer mag aftrekken. Heb je plannen voor grote investeringen waarover je de btw kunt terugvragen, dan is het misschien niet voordelig om je aan te melden voor de KOR.

Je kiest zelf of je meedoet aan deze regeling. Je meldt je uiterlijk vier weken voor het begin van een nieuw kwartaal aan om de KOR vanaf het volgende kwartaal te laten ingaan (ervan uitgaande dat je per kwartaal btw-aangifte doet). Heb je je eenmaal aangemeld, dan geldt de KOR voor drie jaar. Komt jouw jaaromzet toch boven de €20.000? Dan moet je dat direct melden bij de Belastingdienst. Je wordt dan gewoon weer btw-plichtig.

In jouw administratie geef je gemakkelijk aan dat je onder de KOR valt. We schreven daar eerder al over.

Zorg, voor je je aanmeldt, dat je van alle regels en uitzonderingen van de Belastingdienst op de hoogte bent.

Btw-nummer of btw-id - hoe zit dat?

Wie ondernemer is voor de btw, ontvangt van de Belastingdienst een btw-nummer en een btw-id. Hoe zit dat? Misschien heb je er in de afgelopen jaren iets over gehoord: bij een eenmanszaak vormde je burgerservicenummer (BSN) een groot deel van je btw-nummer. Dat nummer stond verplicht op al je facturen en moest bijvoorbeeld ook op je website staan, terwijl we ons BSN niet zomaar aan iedereen mogen geven.

Om identiteitsfraude te voorkomen, kreeg elke eenmanszaak per 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer. Dit btw-id zet je op je facturen en op je site. Het oude btw-nummer, dat je BSN bevat, gebruik je alleen nog bij je correspondentie met de Belastingdienst. Beide nummers voer je in je administratie in SnelStart in. Op je facturen verschijnt automatisch je btw-id, bij de btw-aangifte wordt het btw-nummer gebruikt.

Schrijf je je als ondernemer in bij de KVK, dan ontvang je van de Belastingdienst twee brieven, de ene met je omzetbelastingnummer (btw-nummer), de andere met je btw-id. Meer weten? Je leest alles over het btw-nummer en btw-id op de site van de Belastingdienst.

Meer weten over btw?

Wil je de informatie over btw bij elkaar, om makkelijk na te zoeken hoe het werkt? Download dan ons e-book ‘Is jouw btw okee?’.

New call-to-action

Btw-aangifte, hoe doe je dat SnelStart?

Werk je al met SnelStart? Hier vind je meer informatie over de btw-aangifte in SnelStart 12. En hier lees je hoe je aangifte doet in SnelStart Web.

Met SnelStart ben je sneller klaar met je administratie. Zo doe je met 1 klik de btw-aangifte. Je verstuurt zo veel facturen als je wilt en je vergeet nooit meer bonnetjes. Bovendien werk je makkelijk online samen met je boekhouder of accountant. Lees hier hoe je tijd bespaart op jouw administratie met SnelStart.

Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. Hoewel dit artikel met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, raden we je te allen tijde aan om één en ander inhoudelijk met je boekhouder of accountant af te stemmen.