Abonnementen factureren doe je zo

door: Stephanie Rijk op: 20 september 2021

Abonnementen factureren doe je zo

Duizenden bedrijven gebruiken abonnementen als verdienmodel; denk aan sportscholen, streamingdiensten, verenigingen, kinderdagverblijven, glazenwassers en verhuur- en leasebedrijven van auto’s. Een slimme keuze: het zorgt voor financiële zekerheid dankzij de maandelijks terugkerende inkomsten. En vergeet de langdurige relatie met je klanten niet. Maar hoe ga je om met al die administratieve handelingen zonder veel fouten te maken?

Abonnementen als verdienmodel

Verdienen op basis van abonnementen is een hit. Het zorgt ervoor dat je als ondernemer een terugkerend inkomen hebt. Daarnaast weten klanten precies waar ze aan toe zijn. Dat geeft zekerheid. Misschien werk je al met abonnementen en misschien nog niet omdat je twijfelt over lading administratieve handelingen die erbij komt kijken. Wees gerust. Dat valt echt ontzettend mee, als je maar de juiste tools gebruikt. Handmatig iedere maand bijhouden wie wanneer gefactureerd moet worden met welk bedrag, dat is een tijdrovende klus.

In 5 stappen kun je het facturatieproces van abonnementsfacturen voor het grootste deel automatiseren. Hierdoor kun je nog meer klanten bedienen, zonder veel extra tijd kwijt te zijn aan de administratie.

  1. Bepaal hoeveel je als bedrijf wil groeien
  2. Kies de juiste tools voor minder handmatig werk
  3. Voorkom dubbel werk en stel periodieke facturen in
  4. Bied mogelijkheden voor snelle(re) betalingen
  5. Houd zicht op je cashflow

Download hier het uitgebreide 5-stappenplan!  

Periodieke facturen (abonnementen) maken 

In de desktopversie van SnelStart (vanaf pakket inBalans) is het mogelijk om periodieke verkooporders te maken. Per klant voer je éénmalig de order in. Daarna kun je deze overzetten naar een factuur en kun je aangeven dat dit om een abonnement gaat. Je vult de gewenste abonnementsperiode in en vervolgens wordt de factuur automatisch verzonden. Op ons Kennisplein lees je stap voor stap hoe jij periodieke facturen kunt aanmaken.

Wil jij sneller betaald krijgen, tijd besparen, terugkerende taken automatiseren én meer zicht houden op je cashflow? Probeer dan SnelStart inBalans 30 dagen helemaal gratis.

Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud van dit artikel is met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het zijn dat de regels inmiddels zijn aangepast, of jouw situatie onder de uitzonderingen valt. Check daarom altijd met je boekhouder of accountant of je het goed doet. Komen jullie er samen niet uit? Vraag dan de Belastingdienst.