5 software musthaves voor je autobedrijf

5 software must haves voor uw autobedrijf

Heb je een autobedrijf? Natuurlijk wil je dat je monteurs effectief werken, maar ook dat je klanten snel en nauwkeurig geholpen worden. Het digitaliseren van je werkplaatsproces is hierin essentieel. In dit blog lees je een aantal belangrijke tips.

1Houd de afspraken digitaal bij
Wie herkent het niet, een klant komt langs of belt en wil meteen een afspraak maken. Bij veel autobedrijven wordt meestal de al oude agenda geopend en de afspraak handmatig opgeschreven.

In sommige garages hangt een planningsbord, maar heb je niet meer informatie nodig? Want wie is je klant en wat voor kenteken heeft zijn voertuig? Wil de klant misschien op een specifieke tijd een afspraak maken? Welke monteur gaat hiermee aan de slag? Is het niet makkelijk dat de monteur automatisch op de hoogte wordt gesteld, dat hij om 11.00 uur de auto van klant moet repareren?

Tip

Houd daarom je afspraken digitaal bij, met Microsoft Outlook of andere applicaties. Koppel dit aan een monteur en een kenteken. Synchroniseer dit met je telefoon of tablet. Je kunt er ook voor kiezen om een de klant een herinnering te sturen van de afspraak. Je weet zo precies welke afspraken er zijn binnen jouw bedrijf. Je monteur weet wat er van hem verwacht wordt. Daarnaast kun je makkelijk anticiperen op mogelijke veranderingen in de planning.


2Werk alleen essentiële voorraad bij

Vanwege de goede service die jouw grossiers bieden, is het niet meer nodig om een volledige voorraad bij te houden. Werk daarom alleen met een essentiële voorraad aan onderdelen. Je hoeft bepaalde voorraad aan het eind van het jaar dan niet af te schrijven. Een relatief lage waarde van de voorraad betekent direct een hogere winst.

3Bestel direct bij grossiers

Binnen je branche zijn er tal van grossiers waar je als autobedrijf je onderdelen kunt bestellen. Je kunt dat natuurlijk telefonisch doen. Dit is goed voor het persoonlijk contact voor met je grossier, maar is het ook efficiënt?

Een voorbeeld:

Je klant komt de auto brengen, de monteur rijdt de auto op de brug en gaat sleutelen. Vervolgens komt hij erachter dat er onderdelen aan vervanging toe zijn. Hij pakt de telefoon en belt de grossier, of bestelt direct via de website. De onderdelen worden geleverd en op de papieren werkbon van de klant geschreven. Achteraf worden deze onderdelen als factuur verwerkt in het softwarepakket.

Tip

Nu hoe het ook kan. Digitaal dus. Je maakt de klant aan in je softwarepakket en zorgt daarbij dat het kenteken bekend is. Op het moment dat de monteur onderdelen wilt bestellen, opent hij zijn software. De monteur voert de gewenste klant in en bestelt vanuit zijn pakket bij de gewenste grossier. Het kenteken is meteen bekend bij de grossier en de order wordt automatisch verwerkt. De onderdelen worden vervolgens overgenomen in uw order.
Je maakt nu met één druk op de knop een werkbon of een factuur, die automatisch in je boekhouding terecht komt. Dit is efficiënt en voorkomt fouten bij de invoer. Je klant krijgt altijd een correcte factuur.


4Verwerk de werkbonnen binnen je softwarepakket

Bij veel garages ligt een werkbonnenblokje. Monteurs geven hierop aan welke onderdelen zij per auto hebben vervangen. Deze briefjes worden verzameld en een paar dagen later verwerkt in de administratie. Vaak wordt er direct een factuur gemaakt.
De medewerker die de administratie doet, vult de onderdelen in, vaak handmatig en moet nog een paar keer terug naar de monteur, omdat niet duidelijk is wat er hij precies heeft opgeschreven bij het repareren van de auto.

Tip

Door te werken met een digitale werkbon voorkom je bovenstaande situatie. Gebruik een tablet of zet één of twee computers in je werkplaats. Je monteurs kunnen dan de werkbon aan de klant en bijbehorend kenteken koppelen. De onderdelen die vervangen worden, bestelt de monteur direct bij de grossier en slaat de order tijdelijk op.

Wanneer de onderdelen zijn vervangen maakt hij de werkbon af. De administratie hoeft de werkbon alleen nog maar te controleren en verstuurt de factuur via de e-mail naar de klant. Dit bespaart tijd en voorkomt de kans op fouten.


5Ervaar de kracht van het pakket van SnelStart.

Automatiseer je voertuigadministratie. Met SnelStart en de koppeling Autoflex heb je alles wat je nodig hebt als autobedrijf. Een directe koppeling met de RDW-diensten en de webshops van uw grossiers. Beheer eenvoudig uw complete voertuigadministratie. En dit alles natuurlijk volledig geïntegreerd in uw boekhouding.

  • Uitgebreid voertuigenbestand: Met SnelStart Garage legt u een uitgebreid voertuigenbestand aan. Neem uw gehele voertuigenadministratie in SnelStart op. Zo heeft u alle gegevens binnen handbereik.

  • Inkoop en verkoop: 
    De inkoop en verkoop van nieuwe voertuigen en occasions verwerkt u eenvoudig. Bij verkoop van een nieuwe auto wordt de BPM berekend en het voertuig automatisch op naam gezet van de nieuwe eigenaar.

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.