Vanaf nu kun je via je SnelStart software meekijken in de Flow app die je klanten gebruiken.
Aan de slagFlow verdeelt geld automatisch over budgetten, spaarrekeningen en beleggingen zodra het binnenkomt. Zo reserveert de ondernemer inkomsten voor verschillende uitgaven in de toekomst. Je klant heeft direct inzicht in zijn cashflow en de financiële gezondheid van zijn bedrijf.
Met de Flow integratie in SnelStart werk je samen met je klant. Gebruik de kant-en-klare templates, of bouw simpel je eigen templates voor je klanten. Met jouw op maat gemaakte flows werk je samen met je klant aan een financieel gezonde onderneming.
Donderdag 7 juli om 10:00 uur is een tweede webinar over SnelStart Flow. Je kunt je hier aanmelden voor het webinar.
Flow is een app van Flow Your Money. Flow brengt het principe van de ‘’letterlijke’’ spaarpotjes van onze grootouders naar de 21e eeuw. In de Flow app stel je in wat er met je geld gebeurt zodra het op je rekening binnenkomt. Denk bijvoorbeeld dat er 21% btw apart wordt gezet voor de rekening omzetbelasting zodra een factuurbetaling binnenkomt.
Je automatiseert je geldstromen, doordat het direct naar “potjes” (lees: verschillende rekeningen) gaat, hierdoor creëer je meer inzicht en overzicht in je geld. Uiteindelijk helpt Flow met het bereiken van financiële langetermijndoelen zonder dat je er dagelijks mee bezig bent.
Wil je meer weten over Flow? Kijk dan op de website van Flow.
In Flow maakt de ondernemer verschillende budgetten voor inkomsten en uitgaven. Voor ieder potje of budget is een aparte rekening nodig. Eigenlijk werkt het net als vroeger de aparte spaarpotjes voor afzonderlijke uitgaven. Flow is een digitale oplossing om potjes te maken en zicht te houden op de cashflow. Zodra er een bedrag binnen komt, wordt dit automatisch verdeeld en gestort op de verschillende rekeningen.
De ondernemer stelt zelf in welk deel van de inkomsten in welk potje wordt gedaan, maar jij als boekhouder kunt daar ook in helpen. Flow en SnelStart geven je de mogelijkheid om eigen templates te maken. Jouw templates kun je voor meerdere klanten gebruiken.
Een voorbeeld
Stel, je wilt dat al je zzp-klanten van elke ontvangen betaling de btw apart zetten zodra het geld binnenkomt en dat ze een reservering maken voor de inkomstenbelasting. Dan stel je in het template in, dat van elke betaalde factuur 21% naar de btw-rekening gaat en 30% naar de rekening 'Belasting'. Daarnaast stel je in wat er met de rest van het binnengekomen geld gebeurt. Hoeveel is salaris? Wat reserveer je voor kosten en investeringen? En wat is winst?
Zo'n zelf samengesteld template kun je via SnelStart met je klant delen, zodat die het kan koppelen met zijn of haar bankrekeningen.
Wil je meer weten over Flow? Kijk dan op de website van Flow.
Vanuit ‘Mijn SnelStart’ zie je de tegel met Flow en de knop ‘Administratie overzicht’. Als je drukt op deze knop ga je naar het administratie overzicht, waar je een overzicht vindt van de aangesloten administraties die de Flow app gebruiken. Vanuit het administratie overzicht kun je ondernemers uitnodigen om met hen mee te kijken, zelf flow-templates te maken en in de toekomst ook bestaande flows aan te passen.
Hoe werkt de meekijkfunctie?
Je kunt vanuit het administratie overzicht administraties uitnodigen om de Flow app te downloaden en met hen mee te kijken. Op het moment dat je een klant uitnodigt, ontvangen zij een mail met verdere uitleg. Daarin staat hoe zij de Flow app moeten downloaden en moet je klant expliciet toestemming geven voor de meekijkfunctie. Zodra je klant toestemming geeft, worden de flows die je klant heeft aangemaakt zichtbaar. Je kunt per aangesloten administraties de verschillende flows bekijken door erop te klikken. De flow wordt dan geopend en je ziet hoe deze is opgebouwd.
Hoe kun je een voorstel doen?
Naast het meekijken met flows die je klant heeft aangemaakt, kun je zelf ook flow-templates maken. Vanuit het administratie overzicht kun je gaan naar de knop ‘Mijn templates’ om nieuwe flow-templates te maken. Om een flow-template te maken, bepaal je welke condities en acties er moeten zijn. Deze bepalen wat er bijvoorbeeld gebeurt als er geld binnenkomt. Zo kun je instellen dat 21% van een bedrag dat binnenkomt naar de btw-rekening gaat en 30% naar de IB-rekening. Je kunt de template een naam, omschrijving en kleur geven. Als je een template hebt gemaakt, kun je deze voorstellen aan 1 of meerdere klanten. Je kunt een voorstel doen op afstand, maar ook in een persoonlijk adviesgesprek.
Kun je flows van klanten aanpassen?
Op dit moment kun je de bestaande flows van klanten niet aanpassen, maar dit is op korte termijn wel mogelijk. Je kunt tot die tijd wel nieuwe voorstellen maken voor je klant. Op het moment dat aanpassen van bestaande flows mogelijk is, zullen wij dit communiceren via het berichtenscherm. In de toekomst is het ook mogelijk om 1 aanpassing te doen voor meerdere flows van verschillende klanten.
Je kunt vanuit het administratie overzicht administraties uitnodigen om de Flow app te downloaden en met hen mee te kijken. Op het moment dat je een klant uitnodigt, ontvangen zij een mail met verdere uitleg. Daarin staat hoe zij de Flow app moeten downloaden en moet je klant expliciet toestemming geven voor de meekijkfunctie. Zodra je klant toestemming geeft, worden de flows die je klant heeft aangemaakt zichtbaar. Je kunt per aangesloten administraties de verschillende flows bekijken door erop te klikken. De flow wordt dan geopend en je ziet hoe deze is opgebouwd.
Naast het meekijken met flows die je klant heeft aangemaakt, kun je zelf ook flow-templates maken. Vanuit het administratie overzicht kun je gaan naar de knop ‘Mijn templates’ om nieuwe flow-templates te maken. Om een flow-template te maken, bepaal je welke condities en acties er moeten zijn. Deze bepalen wat er bijvoorbeeld gebeurt als er geld binnenkomt. Zo kun je instellen dat 21% van een bedrag dat binnenkomt naar de btw-rekening gaat en 30% naar de IB-rekening. Je kunt de template een naam, omschrijving en kleur geven. Als je een template hebt gemaakt, kun je deze voorstellen aan 1 of meerdere klanten. Je kunt een voorstel doen op afstand, maar ook in een persoonlijk adviesgesprek.
Op dit moment kun je de bestaande flows van klanten niet aanpassen, maar dit is op korte termijn wel mogelijk. Je kunt tot die tijd wel nieuwe voorstellen maken voor je klant. Op het moment dat aanpassen van bestaande flows mogelijk is, zullen wij dit communiceren via het berichtenscherm. In de toekomst is het ook mogelijk om 1 aanpassing te doen voor meerdere flows van verschillende klanten.
Flow is een app die handig is voor iedereen, maar met name voor de ondernemer die geen idee heeft hoe hij er financieel voor staat. Of die ondernemer die vergeet geld apart te zetten voor bijvoorbeeld de inkomstenbelasting. Of de ondernemers die boekhouden als noodzakelijk kwaad zien.
Om Flow te gebruiken moeten ondernemers de Flow app downloaden. Je hebt een gratis versie, maar de betaalde Flow+ versie voor zakelijke klanten is aan te raden. Ondernemers kunnen zelf flows instellen en met de Flow+ versie ook automatische betalingen instellen.
Juist voor deze mensen is Flow heel geschikt. Door automatisch geld te reserveren voor toekomstige uitgaven, kom je nooit meer tekort voor de Belastingdienst en weet je altijd precies hoe je ervoor staat. Wil de ondernemer sparen voor die mooie, nieuwe auto? Dan kan daarvoor een extra spaarpotje gemaakt worden. Het geld in de potjes gaat ook echt naar aparte bankrekeningen, dus je kunt niet 'per ongeluk' toch het geld in een potje uitgeven aan iets anders.
Deze koppeling is te gebruiken vanaf het pakket inOrde.
Binnen SnelStart is het maken van de koppeling met het Flow-account van je ondernemer gratis. De ondernemer heeft een Flow-account en kan kiezen tussen verschillende Flow-abonnementen, van de gratis versie tot Advanced. SnelStart adviseert op dit moment het plan Flow+ Business, dat gebruikt kan worden met zakelijke rekeningen. Meer informatie over de verschillende abonnementen vind je op de site.
De ondernemer download zelf de app Flow via de app store. De ondernemer kan kiezen tussen verschillende Flow-abonnementen, van de gratis versie tot Advanced. SnelStart adviseert op dit moment het plan Flow+ Business, dat gebruikt kan worden met zakelijke rekeningen. Meer informatie over de verschillende abonnementen vind je hier.
Voor je klanten hebben we een speciale korting. Met deze korting kunnen ondernemers 2 maanden gratis gebruikmaken van de Flow+ app. De kortingscode staat in de mail die ondernemers ontvangen, nadat je hen hebt uitgenodigd.
De meekijkfunctie vanuit SnelStart Accountant is gratis. Dit blijft zo.
Ja. Wanneer je gebruikmaakt van de kortingscode in de Flow app, dan stopt het abonnement automatisch wanneer de duur van de gratis periode is verlopen.
De flows blijven bestaan. Als je klant een betaald abonnement wilt dan kan je klant upgraden via het profiel in de Flow app.
Alleen in SnelStart Accountant is de koppeling met Flow geïntegreerd. Deze functie is bedoeld als tool waarmee de accountant of boekhouder kan meekijken met het cashflowmanagement van de klant. De ondernemer heeft minimaal het pakket SnelStart inOrde nodig en moet natuurlijk ook een Flow-account hebben. Vanuit de meekijkfunctie in SnelStart kun je jouw klant uitnodigen voor Flow.
Flow is alleen te gebruiken in combinatie met SnelStart Web en is daar ook alleen zichtbaar.
Wel kun je de bankmutaties op de kolommenbalans terugvinden in SnelStart 12. In SnelStart Web is het nog niet mogelijk om een kolommenbalans op te vragen of in te zien.
Je hoeft de Flow app zelf niet te hebben om gebruik te maken van de functionaliteiten in SnelStart.
Wil je Flow zelf proberen zodat je weet hoe de Flow app werkt? Voor jou als kantoor bieden we de Flow+ app gratis aan. Je kunt de kortingscode hier aanvragen.
Meer informatie over de verschillende abonnementen vind je hier.
In Flow maakt de ondernemer verschillende potjes voor inkomsten en uitgaven. Het is een praktisch en toegankelijk cashflowmanagementsysteem, dat rust geeft in de financiën en zorgt voor betere keuzes.
Zo voeg jij waarde toe
De ondernemer kan zelf instellen welk deel van de inkomsten in welk potje wordt gedaan, maar jij kunt daar ook in helpen. Dat doe je door een template te maken. Elk template kun je voor meerdere klanten gebruiken.
Een voorbeeld
Stel, je wilt dat al je zzp-klanten van elke ontvangen betaling de btw apart zetten zodra het geld binnenkomt en dat ze een reservering maken voor de inkomstenbelasting. Dan stel je in het template in, dat van elke betaalde factuur 21% naar de btw-rekening gaat en 30% naar de rekening 'Belasting'. Daarnaast stel je in wat er met de rest van het binnengekomen geld gebeurt. Hoeveel is salaris? Wat reserveer je voor kosten en investeringen? En wat is winst?
Zo'n zelf samengesteld template kun je via SnelStart met je klant delen, zodat die het kan koppelen met zijn of haar bankrekeningen.
PSD2 (Payment Services Directive) is een Europese wet voor het betalingsverkeer van consumenten en bedrijven. Deze wet is in februari 2019 in Nederland ingevoerd. Door deze wet kun je derde partijen toegang geven tot je betaalrekening. Banken zijn verplicht hieraan mee te werken.
Nadat je hiervoor toestemming hebt gegeven, krijgt zo'n derde partij inzage in je betaalgegevens en mag deze organisatie je gegevens gebruiken. Zo mag een rekeningdienstverlener, zoals Flow, bijvoorbeeld je saldo checken, informatie van je betaalrekening verzamelen en je hiervan een overzicht geven.
PSD2 kent regels om te zorgen dat de toegang tot jouw betaalrekening veilig is.
Zo schrijft PSD2 voor dat een rekeninginformatiedienstverlener over een vergunning moet beschikken van een toezichthouder in Nederland of een ander land in de Europese Unie.
In Nederland moet de PSD2-vergunning worden aangevraagd bij De Nederlandsche Bank (DNB).
Flow heeft een PSD2-vergunning.
De PSD2-wetgeving bevat toezichteisen waaraan de rekeninginformatiedienstverlener moet voldoen, bijvoorbeeld op het gebied van gegevensbescherming. Daarnaast is het belangrijk dat je privacy beschermd is. De rekeninginformatiedienstverlener moet zich houden aan alle regels uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De rekeninginformatiedienstverlener mag geen persoonsgegevens verwerken voor andere doelen dan het uitvoeren van de rekeninginformatiedienst. De Autoriteit Persoonsgegevens controleert dit. Bij overtreding kan de AP hoge boetes opleggen.
Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens vind je meer informatie over dit onderwerp.
SnelStart Software B.V. (hierna: SnelStart) werkt samen met jouw accountant en Flow Money Automation B.V. (hierna: Flow). Door een nieuwe functie binnen SnelStart die ontwikkeld is in samenwerking met Flow, is het voortaan mogelijk om gegevens te delen met jouw accountant (hierna: accountant).
Als de accountant gebruik maakt van SnelStart als leverancier, dan kan de accountant via onze samenwerkingspartner Flow om je toestemming vragen om gegevens vanuit je Flow account met hem of haar te delen.
Door het koppelen van je Flow-gegevens aan de SnelStart-omgeving van de accountant, kan de accountant zijn dienstverlening en de flows optimaliseren. Het is ook mogelijk dat door toegang te krijgen tot je Flow gegevens, de accountant zijn of haar eigen flows met je kan delen, zodat jij daar gebruik van kan maken. Door jouw Flow-gegevens met de accountant te delen, krijgt de accountant in de SnelStart-omgeving inzicht in je persoonlijke flows, rekeningen, IBAN nummers, gegevens van de tegenrekening, bedragen en transactieomschrijvingen.
Uiteraard vinden we je privacy belangrijk. Zo worden gegevens vanuit Flow alleen met de accountant gedeeld als je hiervoor toestemming hebt gegeven. Je toestemming kan je gemakkelijk via de Flow-app weer intrekken, hierdoor heeft de accountant niet langer inzage in de gegevens vanuit je Flow-account.
De accountant is net als Flow een zelfstandige verwerkingsverantwoordelijke en verwerkt persoonsgegevens voor zijn eigen doel en grondslagen. De verwerking van je persoonsgegevens vanuit je Flow-account zal de accountant doen op basis van het hierboven omschreven doel en met toestemming als grondslag. De privacyverklaring van de accountant zal je meer vertellen over de omgang met persoonsgegevens, welke gegevens hij/zij verwerkt, voor welke doelen en over de rechten die je als betrokkenen kunt uitoefenen.
SnelStart is als leverancier aan te merken als verwerker van de accountant. SnelStart heeft met alle accountants waarmee gewerkt wordt een verwerkersovereenkomst gesloten.
De privacyverklaring van SnelStart Flow vind je hier.
De privacyverklaring vind je hier.
Jij behoudt zelf inzicht in je bankrekening(en). Wanneer je een rekening verbindt in de Flow app, is dit beveiligd en heeft niemand toegang tot jouw rekeninginformatie. Wanneer een accountant meekijktoestemming heeft, wat alleen op jouw specifieke verzoek kan, dan kan de accountant meekijken met je Flows. Deze toestemming kun je op elk moment weer intrekken.
De ontwikkelingen bij Flow gaan snel en je kunt je potjes bij steeds meer banken aanmaken. Check de speciale pagina over de ondersteunde banken op de site van Flow.
Een bank vraagt geen kosten voor het gebruik van Flow.
Voor het gebruik van Flow heb je meerdere rekeningen nodig. De kosten voor meerdere rekeningen verschillen per bank. Informeer bij je bank naar de voorwaarden.
Dat hangt er vanaf hoeveel verschillende potjes je wilt maken. In het algemeen wordt aangeraden om naast de inkomstenrekening tenminste aparte rekeningen te hebben voor winst, salaris, belasting en kosten. Flow adviseert hiervoor Knab, omdat deze bank 5 IBANs geeft en je oneindig spaarrekeningen hebt binnen hetzelfde account. Knab is de goedkoopste optie voor meerdere bankrekeningen en werkt ideaal samen met Flow.
Natuurlijk kun je ook bij elke willekeurige andere bank extra rekeningen openen. Informeer bij je bank naar de mogelijkheden en de kosten en check op de site van Flow of de bank al wordt ondersteund door Flow.
Ja, als de ondernemer meerdere zakelijke rekeningen heeft, moeten deze ook in de administratie worden ingesteld.
Je voegt alle aangemaakte rekeningen toe aan de boekhouding van de klant. Doordat de bankrekeningen gebruikt worden voor verschillende doelen schept dit meteen overzicht in de eigenlijke balansen.
De kosten voor het gebruik van verschillende IBANs verschilt per bank. Bij de meeste banken betaal je extra per aparte rekening. Bij Knab betaal je een vast bedrag voor 5 IBANs.
Flow werkt met Slimme Regels. Je kunt niet alleen instellen dat potjes automatisch gevuld worden. Je kunt zelf bepalen wanneer deze potjes gevuld worden (vaste tijd of wanneer er een betaling binnenkomt). Ook kun je het geld slim verdelen: vaste bedragen, percentages, je kunt een buffer aanvullen tot een bepaald bedrag en het bedrag wat overblijft automatisch overmaken naar een andere rekening. Er komt geen handwerk meer aan te pas.
De spaarrekeningen van Knab hebben geen IBAN-nummer, maar zijn wel inzichtelijk in de Flow app. Ook kun je er geld naartoe storten, of geld terug op je betaalrekening zetten.
Het verschilt per bank of je ook de spaarrekening kunt koppelen in de Flow app. Op dit moment staat niet elke bank dit toe. Bekijk hier een overzicht wat je met welke bank kunt. https://flowyour.money/nl/banks/
Flow en Profit First gaan ideaal samen. Profit First werkt al met een potjessysteem voor het verdelen van je zakelijke financiën. Met Flow kun je dit nu instellen en volledig automatisch laten uitvoeren. Dit bespaart je tijd en handwerk.
Je hebt toegang tot je eigen bankrekeningen. Deze kun je zelf vullen en leegmaken wanneer jij dat wilt.
Je kunt een Flow instellen op een vast moment per week, tweewekelijks of maand. En ook per binnenkomende factuur. Dit kun je zelf bepalen, wat het beste werkt.
Nee, dit hoeft niet. Je kunt zelf kiezen welke trigger jij je Flow geeft. Dit kan een betaling zijn van een specifieke rekening, een bepaalde omschrijving, of een vast moment in de week of maand.
Je kunt zelf instellen hoeveel btw je automatisch apart wilt laten zetten wanneer een betaling binnenkomt. Als er geen btw gerekend wordt, hoeft er geen btw apart gezet te worden. Heb je nota’s met btw en zonder btw, dan kun je eraan denken om de omschrijving van de facturen met btw een andere omschrijving te geven, zodat je Flow herkent of er btw apart gezet moet worden of niet.
Op het moment dat een bedrag onderling wordt verdeeld over meerdere rekeningen dan komt dat automatisch op de kruispostenrekening als je bankbestanden inleest of een bankkoppeling hebt. Het kan zijn dat je in het begin dat je dit gebruikt wel de kruisposten moet toewijzen. SnelStart is wel zelflerend daarna al snel goed gaan. Voor elke boeking is altijd een tegenboeking dus het saldo van deze rekening is in principe altijd € 0,00. Op het moment dat je kruisposten gaat controleren heb je wel meer mutaties om te controleren.
SnelStart kan geen ondersteuning geven over het gebruik van de Flow app en de functionaliteiten in Flow.
Op de website van Flow vind je uitgebreide informatie over het gebruik van deze app en het instellen van flows en templates.
Je vindt het kennispleinartikel hier.
Heb je een andere vraag over Flow? Je kunt ook direct contact met ons opnemen, we helpen je graag. We zijn bereikbaar op 0222 36 30 60 en via klantenservice@snelstart.nl. We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.