Winkelier, leer je kansen inzien!

door: Daan van der Slikke op: 9 februari 2016

Winkelier, leer je kansen inzien!
Winkelier-leer-je-kansen-zien

Onze manier van winkelen verandert snel. Deze veranderingen worden mede veroorzaakt door de digitalisering, die ook in de winkelbranche zijn intrede heeft gedaan. Overal om ons heen schieten webwinkels als paddenstoelen uit de grond. Als ondernemer merkt u dit vast in de praktijk. Uw klanten bestellen steeds vaker online en laten artikelen gemakkelijk thuis afleveren. Veel ondernemers zien de digitalisering in de detailhandel dan ook als een bedreiging. Onterecht! In dit blog de kansen van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van winkelen op een rij..

Winkelen met je telefoon

De ontwikkelingen op het gebied van online winkelen gaan razend snel. Artikelen bestellen gebeurt al lang niet meer alleen op de vaste computer. Tablets en smartphones zijn gemeengoed geworden. Handige tools om snel online te winkelen. Vaak wordt deze digitalisering door winkeliers als een bedreiging gezien voor het huidige winkelaanbod. Maar, vergis u niet! Ook offline wordt de smartphone steeds meer gebruikt om snel te winkelen. Wist u bijvoorbeeld dat u uw klanten tegenwoordig heel eenvoudig kunt laten betalen met behulp van de mobiele telefoon?!

Pak uw kans

Om de mogelijkheden en meerwaarde van de digitalisering voor uw onderneming in te zien neem ik u graag mee in de digitalisering binnen de detailhandel. Hoe kunt u als ondernemer slim inspelen op de vergaande veranderingen op winkelgebied? In dit blog geef ik u drie belangrijke tips en tools om uw winkelconcept aan het huidige digitale tijdperk aan te passen. Lees snel verder en maak uw onderneming vandaag nog klaar voor de toekomst!

 

1.pngOnderscheid uzelf, ook online

Onmogelijk om nog op te vallen in deze overwoekerende hoeveelheid webwinkels denkt u? Welnee! U kunt zich als ondernemer met een webwinkel wel degelijk onderscheiden in de online wereld van de webwinkels. Bijvoorbeeld door uit te blinken in een bepaald product of dienst. Hoe mooi zou het zijn als uw klant zich in een virtuele wereld bevindt, waar hij kleding kan passen in een online paskamer? Is uw onderneming bijvoorbeeld gespecialiseerd in goede service, een dienst die consumenten doorgaans erg op prijs stellen? Dan is dit uw kracht waar u op in kunt spelen!

Een goed voorbeeld is de nieuwe Blokkerformule. In de webwinkel van Blokker zijn de producten ingedeeld in acht thema's, zodat consumenten gemakkelijk het juiste product kunnen vinden. Daarnaast kunnen klanten via terminals het volledige assortiment online vinden en bestellen. Om het online winkelen nog gemakkelijker te maken zijn zelfs de winkelmedewerkers uitgerust met een tablet. Volgens Blokker draait de nieuwe formule op dit moment met succes bij acht winkels. De Blokker maakt met de online webwinkel goed gebruik van haar kracht en voldoet tevens aan de verwachtingen van de consumenten!

Heeft al een webwinkel en wilt u weten hoe u er meer uit haalt? Lees onze tips voor het bereiken van een hoge klanttevredenheid onder bezoekers van uw webshop.

 

2.pngRicht u op contactloos betalen

Steeds meer Nederlandse banken verstrekken betaalpassen waarmee kleine bedragen contactloos betaald kunnen worden. Handig, want contactloos betalen gaat snel. Met het contactloos betalen heb je geen gedoe meer met het insteken – dippen – van je pinpas in de betaalautomaat. Je houdt je pinpas in de buurt van de automaat, drukt op akkoord en je betaling is voltooid. Je kunt tegenwoordig zelfs al betalen met je mobiele telefoon!

Dat deze nieuwe manier van betalen snel gaat ondervond ik onlangs zelf nog toen ik in de supermarkt in de rij stond om af te rekenen. Mijn voorganger was driftig op zoek naar zijn betaalpas om vervolgens zijn pincode in te voeren. Na 2 a 3 minuten wachten was ik aan de beurt. De medewerker pakt mijn pas en geeft hem binnen 1 seconden weer terug. Ik had betaald en stond tegelijkertijd buiten met mijn voorganger, die nog druk bezig was zijn pas weer terug te stoppen in zijn portemonnee.

Geef uw klanten ook de luxe en het gemak van contactloos betalen en schaf vandaag nog een nieuwe betaalautomaat zodat u uw klanten snel kunt helpen. En een snel geholpen klant is vaak een tevreden klant!

 

3.pngGebruik uw smartphone als betaalautomaat

Ook een leuk handigheidje. De Rabobank heeft sinds kort de smartpin uitgebracht. Hiermee heeft u als ondernemer de mogelijkheid om uw mobiele telefoon als betaalautomaat te gebruiken!

Hoe werkt het?

pijl Schaf bij de Rabobank de smartpin aan;

pijl Download de app op uw eigen telefoon of die van uw medewerkers;

pijl Geef uw klant een passend advies over een productkeuze;

pijl De klant rekent direct af bij uw medewerker in de winkel!

Stelt u zich eens voor! Geen lange rijen meer voor de kassa, maar elke medewerker met een mobiele telefoon bij wie klanten gelijk het geadviseerde artikel kunnen afrekenen. Resultaat: een klant die voorzien is van een passend product en meteen met zijn kersverse aankoop de winkel uitloopt!

Niet alle banken bieden bovenstaande mogelijkheden op dit moment aan, maar dit zal in de toekomst zeker gebeuren. Naast de banken zullen er ook andere bedrijven zijn die hier op in gaan spelen.

 

Doe er uw voordeel mee!

Laat deze nieuwe ontwikkelingen niet op u afkomen, maar kijk waar ze u kunnen ondersteunen binnen uw onderneming en doe er uw voordeel mee! En daarbij, als winkel kunt u zich nog altijd blijven onderscheiden met een goede service, klantgericht personeel en een onderscheidend assortiment. Iets waar het in veel webshops nogal eens aan ontbreekt.

Als potentiele klant maakt u mij er in ieder geval erg blij mee!

 

SnelStart e-book Uw eigen Webwinkel

Daan van der Slikke

Door Daan van der Slikke

Daan is product owner bij SnelStart en doet onderzoek in de markt van accountancy en ondernemen. Wat zijn de trends in het werkveld van accountants en ondernemers? Waar kan SnelStart het product vervolgens nog verder verbeteren?

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Daan van der Slikke.


Volg Daan van der Slikke op social media: