Waarom je als webshop niet zonder geautomatiseerd voorraadbeheer kunt

door: SnelStart op: 24 augustus 2021

Waarom je als webshop niet zonder geautomatiseerd voorraadbeheer kunt

Voorraadbeheer geeft je totale controle over je voorraden. Je ziet gemakkelijk wat er klaarstaat voor verzending of facturering, hoeveel je in bestelling hebt en of er nog backorders openstaan. Zo hou je de bewegingen binnen jouw voorraadbeheer in handen en kun je tijdig bijsturen. Je ziet bijvoorbeeld welke voorraad je bij welke leverancier hebt gekocht en op welke datum. Dat geeft je inzicht in de opbrengsten en geeft je houvast bij een volgende inkoopbeslissing. 

Minder kans op out-of-stocks

Als alle orders vanuit je webshop, verkoopplatforms en eventueel fysieke winkel automatisch in je administratie terechtkomen, scheelt dat een hoop handmatig werk. Het voorkomt bovendien typfouten en dubbele gegevens. Je hoeft nieuwe klanten niet handmatig in te voeren en niet te controleren of die klant al in je systeem aanwezig is. De btw staat altijd goed, ook in geval van kortingen en je voorraden worden in alle verkooppunten altijd bijgewerkt. Hardlopers kun je op tijd bestellen en je weet welke producten minder snel verkopen. Die doe je in de aanbieding voor je ermee blijft zitten.

Door je voorraadbeheer in je administratie bij te houden, heb je minder kans op out-of-stocks. In een webshop of op verkoopplatforms kun je een veilige voorraad instellen, die iets lager is dan je werkelijke voorraad. Zo voorkom je dat iemand iets online bestelt terwijl je net in je fysieke winkel het laatste exemplaar verkoopt. Ook kun je werken met backorders en automatisch bestellingen klaarzetten voor je leverancier bij een minimumvoorraad. Alles wordt continu in je administratie bijgewerkt.

Internationale btw automatisch berekend 

Verkoop je ook internationaal? Dan is het belangrijk om de juiste btw-percentages te gebruiken. Via een boekhoudprogramma als SnelStart kun je dit instellen. Zo kun je ook bij belastingcontrole je cijfers verantwoorden. Verkoop je veel in andere landen, dan wil ook een buitenlandse Belastingdienst nog wel eens vragen stellen. In die gevallen kun je gemakkelijk bewijzen wat je aan wie hebt verkocht tegen welke btw-percentages.

Tijd over om te groeien 

Een groot voordeel van het bijhouden van je voorraad via je boekhoudprogramma is de tijdbesparing die het oplevert. Een gemiddelde tijdbesparing van 3 minuten per order lijkt weinig, maar als je vijf orders per dag verwerkt, dan zit je al snel op 150 orders per maand. Keer 3 minuten, betekent een besparing van 450 minuten. Dat is 7,5 uur en dus bijna een volle dag werk.

De kosten van het instellen van een uitgebreid voorraadbeheer in je boekhoudprogramma verdien je daarmee al snel terug. En je houdt tijd over voor bijvoorbeeld de marketing van je onderneming, waardoor je nog meer kunt verkopen! Groeit jouw onderneming, dan wordt het verzamelen, inpakken en verzenden van orders uiteindelijk een te grote klus om ‘even’ aan het eind van de dag te doen. Ook daarvoor bestaan handige oplossingen, waarmee orderpicken en magazijnbeheer verder worden geautomatiseerd.

Meer weten over het koppelen van je administratie aan je webshop? Bekijk dan hier het webinar over de nieuwe softwareoplossing voor handelsbedrijven. Of lees meer op www.snelstart.nl/inhandel.

Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud van dit artikel is met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het zijn dat de regels inmiddels zijn aangepast, of jouw situatie onder de uitzonderingen valt. Check daarom altijd met je boekhouder of accountant of je het goed doet. Komen jullie er samen niet uit? Vraag dan de Belastingdienst.