Toen je startte als zzp’er, ondernemer of freelancer was het waarschijnlijk één van de eerste dingen waar je mee aan de slag ging: je visitekaartje. Wat zorgt ervoor dat sommige visitekaartjes uitblinken? In dit blog geven we 5 tips waar je rekening mee wilt houden, om ervoor te zorgen dat je visitekaartje wekenlang op iemands bureau blijft liggen.
1. Concept
Je visitekaartje zou direct moeten overbrengen wat je zakelijk doet. Zie je visitekaartje als een onderdeel van je marketingactiviteiten. Zorg dat op je visitekaartje in ieder geval je logo terugkomt en ook andere onderdelen van je huisstijl. Tot slot: zorgt dat je beide kanten van het visitekaartje gebruikt.
2. Content
Natuurlijk wil je dat de juiste zaken goed leesbaar op je kaartje staan. Denk bijvoorbeeld aan je naam, functienaam, bedrijfsnaam, telefoonnummer, emailadres en misschien ook social media accounts. Controleer deze informatie altijd nog een keer extra goed; niets is vervelender dan na je bestelling te zien dat je telefoonnummer een cijfer mist.
3. Lettertype
Het soort lettertype dat je gebruikt op je visitekaartje zet de toon en draagt bij aan het gevoel dat je visitekaartje (en daarmee ook jou en je onderneming) oproept. Kies een lettertype dat aansluit bij jou en je onderneming. Probeer in ieder geval Comic Sans te vermijden. Twijfel je erg over welk lettertype je het best kan gebruiken? Probeer dan eens Helvetica.
4. Kleur
Je wilt natuurlijk dat je visitekaartje er precies zo uitziet als je wilt. De kleuren kunnen bij het afdrukken wat verschillen tussen wat jij op je beeldscherm ziet en wat je uiteindelijk in je handen hebt. Gebruik je RGB-kleuren (Rood, Groen, Blauw) dan is de kans een stuk groter dat je straks met andere kleuren zit. Beter is het om CMYK-kleuren te gebruiken (Cyaan, Magenta, Geel, Zwart) bij het opmaken van je visitekaartje. Voor de gevorderden; gebruik Pantone kleuren om echt zeker van je zaak te zijn.
5. Snijrand
Wanneer je jouw visitekaartje naar de drukker toe stuurt, zal je altijd rekening moeten houden met de snijrand van de drukker. Zorg ervoor dat essentiële informatie nooit helemaal aan de randen van je visitekaartje staat.