Veilig werken met PSD2

Begin 2019 werd PSD2 van kracht. Deze Europese richtlijn voor betalingsverkeer moet online betalen makkelijker, veiliger en sneller maken. Dit geldt ook voor online inzicht in saldi en transacties. PSD2 kent regels om te zorgen dat de toegang tot jouw betaalrekening veilig is. Het is belangrijk om zelf ook oplettend te werk te gaan.

Wat is PSD2?

PSD staat voor Payment Service Directive. Deze richtlijn is in 2009 ingevoerd om betaaldiensten in de EU te reguleren en te faciliteren dat bedrijven en particulieren makkelijk, veilig en snel online kunnen betalen. De richtlijn zorgde onder meer dat niet-banken een betaaldienst konden aanbieden, wat resulteerde in succesvolle niet-bancaire betaaldienstverleners zoals Mollie en Adyen.

In 2019 werd de Payment Service Directive vernieuwd (PSD2) om te zorgen voor meer concurrentie en innovatie op de betaalmarkt. PSD2 schrijft onder meer voor dat een rekeninghouder derde partijen digitaal toegang kan geven tot zijn betaalgegevens. Banken zijn verplicht dit kosteloos te faciliteren. Dit wordt ook wel ‘open banking’ genoemd. Voorwaarden zijn dat de rekeninghouder expliciet toestemming geeft en dat die derde partij beschikt over een PSD2-vergunning van DNB (De Nederlandsche Bank) of een toezichthouder elders in de EU.

PSD2-richtlijnen

PSD2-vergunninghouders moeten voldoen aan strenge wetten en eisen. Onder andere de AFM (Autoriteit Financiële Markten) en DNB (De Nederlandsche Bank) houden hier toezicht op. Eén van de wetten waaraan de vergunninghouder moet voldoen is de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme). Belangrijk onderdeel van deze wet is ‘ken je klant’.
 
Ken je klant

Een dienstverlener met PSD2-vergunning moet een wettelijk verplicht cliëntenonderzoek uitvoeren. Zo moet de dienstverlener verifiëren of een klant is wie hij zegt dat hij is. Daarnaast wordt de klant gescreend, waarbij er bijvoorbeeld wordt gecheckt of hij niet voorkomt op een sanctielijst. Afhankelijk van de uitkomst van de screening wordt een klant al dan niet geaccepteerd. Na acceptatie start monitoring van financiële transacties.

Veiligheid

Omgekeerd wil je als boekhouder of accountant natuurlijk zeker zijn dat de partij waaraan je toegang tot jouw bankgegevens verstrekt betrouwbaar is. Ook omdat je deze partij wellicht adviseert aan je klanten. Wees daarom kritisch wanneer een bedrijf toegang vraagt tot je gegevens. Zo’n aanvraag is makkelijk te verwarren met phishing; cybercrime waarmee oplichters vissen naar gegevens zoals je wachtwoorden en pincodes. Je kunt in het Openbaar Register van DNB controleren of een bedrijf over een PSD2-vergunning beschikt.

SnelStart en PSD2

SnelStart beschikt over een PSD2-vergunning. We werken hard aan de implementatie binnen onze organisatie, zodat we op termijn onze bankkoppelingen kunnen baseren op PSD2-standaarden. Vanaf dat moment halen we betaalgegevens direct bij banken op wanneer een klant daarvoor toestemming geeft. Zo worden de administraties van deze klanten veilig, makkelijk en snel gekoppeld aan hun zakelijke bankrekening(en). Meer weten? Neem contact op met je SnelStart-accountmanager.

Ontwikkel jezelf

SnelStart helpt administratie- en accountantskantoren om de administratie van hun klanten sneller te verwerken. Zij houden dankzij onze software meer tijd over voor advies en nieuwe klanten en hebben minder piekdrukte aan het eind van elk kwartaal. Meer weten? Ontdek meer over SnelStart Accountant.

Boekhouders en accountants opgelet

Maak je werk leuker en makkelijker, houd veel tijd over en werk samen met je klanten zoals jij dat wil. Bekijk alle voordelen van SnelStart Accountant. Bekijk nu
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.