Persoonlijk contact en een goed product, dat is belangrijk

door: Jonneke Duin op: 3 maart 2020 13:11:57 CET

Persoonlijk contact en een goed product, dat is belangrijk

Het begon allemaal met twee operatietafels voor de Stichting AAP. Jos Kamphuis merkte dat zijn heftafels goed bruikbaar waren voor dieren. Met zijn ondernemende geest en gedegen technische achtergrond heeft hij in de afgelopen 17 jaar met trimtafels.com naam gemaakt in de wereld van hondentrimsalons.

‘Ik heb in de zorgsector gewerkt en daar was het altijd ‘wees zuinig op je lichaam’,’ vertelt Jos Kamphuis. ‘Toch kon je onder een ziekenhuisbed je benen niet kwijt. De ergonomie waar zo op werd gehamerd was ver te zoeken. Hetzelfde zag ik bij de hondentrimmer: omdat ik twee Duitse herders had kwam ik regelmatig bij de trimsalon. Als hondentrimmer ben je met een grote hond al snel een paar uur bezig. Als je dan steeds in dezelfde zijwaarts gedraaide houding zit of staat, gaat dat ten koste van je rug. Ook stonden mensen vaak met opgetrokken schouders te werken omdat de tafel niet goed verstelbaar was en moesten ze elke hond zelf op de tafel tillen. Ik maakte in die tijd heftafels op projectbasis en dacht: dat kan makkelijker. Zo kwam ik op het idee om me te specialiseren in hondentrimtafels.’

'Klanten die hun trimtafel zelf komen ophalen, schuiven gezellig aan de keukentafel aan.'

Kamphuis vertelt met verve over zijn ergonomisch verantwoorde trimtafels: ‘Je kunt er aan zitten of staan en je kunt je benen eronder kwijt. De hoogte is traploos verstelbaar; dat werkt elektrisch in plaats van hydraulisch  (vloeistofgevuld) en is daardoor schoner in gebruik, onderhoudsarm en bijna geluidloos. Wat ook belangrijk is: de hond kan zelf op de tafel stappen. Daarna doe je de tafel met hond en al omhoog. Dat is vooral bij grote honden belangrijk. Je hoeft veel minder te tillen.’

Kamphuis is nuchter. Hij snapt waar zijn kracht ligt: ‘Dit is een ambachtelijk gemaakt product. Massaproductie zul je bij ons niet vinden. Klanten kunnen kiezen uit een aantal opties en ik bouw de tafel volledig zelf. Klanten komen soms zelf de tafel ophalen. Die schuiven dan gewoon gezellig aan de keukentafel aan. Dat persoonlijke contact vind ik erg belangrijk. Ik ken mijn klanten.’

Al is hij gevestigd in Koekange, een klein dorp in Drenthe, hondentrimmers weten hem goed te vinden. De trimtafels worden niet alleen binnen Nederland verkocht, maar gaan ook de grens over. Er komen klanten uit Duitsland en België en een Tsjechische klant kwam zijn bestelling zelf halen. ‘Deze trimtafels worden inmiddels standaard gebruikt bij de opleidingen voor hondentrimmers. Mensen zijn er vaak al aan gewend en je hoort dan ook vaak ‘ik wil een Kamphuis-tafel’. Dat doet wel goed.’

Stilzitten doet Jos Kamphuis ondertussen niet. Er wordt uitgebreid met accessoires waarmee de tafels ook goed bruikbaar zijn bij de verzorging van konijnen, cavia’s en katten. Ook aan de verkoopkant is er de afgelopen paar jaar veel veranderd: ‘Op een gegeven moment kwamen orders binnen via e-mail, via Facebook en zelfs via Instagram. Dat ging verkeerd. Er was geen overzicht meer. Nu komen alle orders centraal binnen via de webshop. Door de koppeling tussen de webshop en de boekhouding in SnelStart bespaar ik tijd. Die besteed ik liever aan het bouwen van mooie tafels en aan het contact met mijn klanten.’ Een bevlogen ondernemer met hart voor zijn product en zijn klanten. Daar worden we blij van.

Klik op de foto's voor meer verhalen over onze #tofsteklanten:

Bangin-Yussif_SnelStart-1

Almalika Bakkerij

Zijm_en_Blonk_tofsteklanten-1

Zijm en Blonk

van_Rooijen_tofsteklanten

Van Rooijen Wijnimport