Schoenendoos? Weg ermee!

door: Eva Nicolai op: 14 april 2016

Schoenendoos? Weg ermee!
Administratie

U kent hem vast. De ondernemer met hart voor zijn onderneming, maar een aversie tegen de administratie. De boekhouding wordt gezien als administratieve rompslomp. Een standpunt dat vaak ondersteund wordt door de stelling: ‘Ik ben ondernemer, geen boekhouder’. Toch hebben de meeste ondernemers de boekhouding redelijk op orde. Daarentegen zijn er ook nog steeds ondernemers die bij voorkeur alle bonnetjes en rekeningen in een schoenendoos gooien, welke vervolgens één keer in de zoveel tijd bij het administratiekantoor op de stoep wordt zet. Waarschijnlijk zoekt u als boekhouder of accountant deze wirwar van bonnetjes en papieren dan ook nog voor hem of haar uit. Met enige tegenzin wellicht, maar toch. Want sommige ondernemers kunnen het ook echt niet zelf, toch?

Het kan ook anders!

Natuurlijk wel! Zelfs de ondernemer die het hardste roept ‘Dat kan ik toch helemaal niet’, kunt u een deel van de administratie zelf laten doen. Er zijn tegenwoordig voldoende software-oplossingen of boekhoudpakketten waarmee elke ondernemer met gemak de eigen boekhouding kan doen. Deze oplossingen zijn eenvoudig in gebruik en hoeven niet veel te kosten. Bijkomend voordeel is dat u als accountant met de meeste boekhoudpakketten gemakkelijk kan meekijken in de administratie van uw cliënt. En zeg nou zelf, een periodecontrole op afstand is toch veel prettiger dan zo’n schoenendoos voor de deur?

4 tips

Kortom, die schoenendoos, die willen we niet meer. Maar hoe krijgt u ook uw laatste schoenendoosklant zover dat hij of zij zijn eigen boekhouding gaat invoeren?

1.pngFaciliteer de juiste middelen
Ten eerste door de ondernemer de juiste handvaten te geven. U kunt hem of haar natuurlijk een mooi opgemaakte Excel sheet geven, maar nog beter is het om de ondernemer gewend te laten raken aan een boekhoudpakket. Tegenwoordig zijn er tientallen boekhoudoplossingen die boekhouden makkelijk maken. Met speciale apps en oplossingen als bijvoorbeeld scan & herken is het invoeren van een bonnetje in de administratie al met één druk op de knop geregeld!

2.pngBenoem de voordelen
Naast het gemak hebben de nieuwste administratieve oplossingen, zoals bijvoorbeeld een online administratie, nog vele andere voordelen voor de ondernemer.

pijl Een ondernemer die gebruik maakt van een online administratie kan zijn administratie altijd en overal inzien;
pijl Een administratiekantoor kan de klant toestaan om online te factureren in de betreffende online administratie;
pijl Bankafschriften kunnen tegenwoordig automatisch worden ingelezen; 
pijl Met verschillende apps en cloud-oplossingen heeft de ondernemer altijd inzicht in de financiële positie van zijn bedrijf én kan hij snel even kijken of een klant zijn factuur al heeft betaald.

3.pngLaat het zien!
In de praktijk vinden veel ondernemers de hierboven genoemde ontwikkelingen vaak spannend, omdat ze onbekend zijn. Als accountant kunt u deze angst wegnemen door de voordelen van deze nieuwe oplossingen niet alleen te benoemen, maar ook daadwerkelijk te laten zien. U zult zien dat zelfs de meest koppige ondernemers uiteindelijk de voordelen en het gemak ervan zullen inzien.

  Geef een passend advies
Bent u één van de vele accountants die denkt dat er op deze manier geen werk overblijft voor u? Dan heeft u het mis. Natuurlijk kan de ondernemer vele simpele handelingen als het invoeren van een factuur of bonnetje zelf uitvoeren. Maar het boeken op de juiste grootboekrekening of de btw-aangifte zijn zaken waar de ondernemer maar wat graag uw advies in wenst. Als accountant blijft u immers de professional, degene met verstand van zaken. Deze vakkennis is de kern van het beroep accountant. Als accountant blijft u dan ook altijd een grote adviserende rol vervullen in het leven van de ondernemer. De extra tijd die het u oplevert als de ondernemer zelf bepaalde administratieve handelingen uitvoert, kan dan juist voor werkzaamheden zoals advisering worden ingezet!

Tijd over voor belangrijke zaken

Kortom, door de ondernemer zelf de bonnetjes en facturen in te laten voeren worden de randzaken aangenamer. In plaats van uren te besteden aan het overtikken van de schoenendoos, heeft u ineens meer tijd over om uw cliënt van het juiste administratieve en/of financiële advies te voorzien. En welke ondernemer wil er nou geen passend financieel advies dat zijn bedrijf verder helpt? Het verlagen van de kostprijs en het verhogen van de omzet blijven voor een ondernemer immers prioriteit nummer één.


Eva Nicolai

Door Eva Nicolai

Als content marketeer op de afdeling Marketing werkt Eva met name aan de online communicatie richting onze klanten. Daarbij is ze betrokken bij allerlei marketinguitingen van SnelStart richting zowel ondernemers als accountants- en administratiekantoren.

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Eva Nicolai.


Volg Eva Nicolai op social media: