Efficiënter rioolputten reinigen

Rioolservice Noord-Holland combineert geplande opdrachten met een 24/7-inzetbaarheid voor calamiteiten. De aard van het werk vraagt behalve flexibiliteit om goede communicatie met medewerkers in de buitendienst, strakke aansturing en maximale efficiëntie. Daarbij leunt het bedrijf mede op een solide drie-eenheid in de kantooromgeving.

Klein en flexibel in nichemarkt?

Rioolservice-1-rondRioolservice Noord-Holland is een regionale speler in een specifieke nichemarkt, vertelt algemeen manager Eva Heida. “We reinigen verschillende soorten putten in opdracht van voornamelijk bedrijven en overheden. Onze corebusiness is het schoonmaken van vetafscheiders in de horeca. Daarnaast reinigen we vooral pompgemalen en rioolputten voor gemeenten en legen we septic tanks. Verstoppingen verhelpen deden we in het verleden ook, maar daarmee zijn we gestopt.”

'We moeten snel kunnen schakelen'
Het werkgebied is heel Noord-Holland. “Verder gaan we bewust niet, ook vanwege de te overbruggen afstanden”, vertelt Heida. “We moeten soms snel kunnen schakelen, bijvoorbeeld bij spoedklussen, en dan helpt het als je niet te ver weg zit. We zijn ook oproepbaar voor calamiteiten en storingen, bijvoorbeeld aan pompgemalen, of bij extreme vormen van wateroverlast. Daarvoor zijn we 24/7 bereikbaar. Afspraken over deze service maken we op individuele basis met de klanten die er gebruik van willen maken.”

Een nieuwe start

Rioolservice-2-rondRioolservice Noord-Holland is een klein familiebedrijf, met twee broers aan het hoofd, Eva Heida als algemeen manager, drie chauffeurs en twee bijrijders. De huidige eigenaren namen het bedrijf eind 2013 over. Op dat moment maakte de onderneming feitelijk een nieuwe start. "Op advies van onze externe boekhouder kozen we toen voor SnelStart als administratiepakket. Hij verzekerde ons dat het prima zou voldoen. En hij had gelijk.”

Vergelijkingsmateriaal heeft ze niet, geeft ze eerlijk toe: “Ik ben dit gewend, we gebruiken het inmiddels zo’n 9 jaar naar volle tevredenheid. Het werkt fijn, is gebruiksvriendelijk en heel overzichtelijk. Dat hoor ik ook van een nieuwe collega die ik de afgelopen weken inwerkte en die administratieve taken gaat doen. We voeren er de volledige administratie van vier bv’s in, inclusief inkoop, verkoop, bank en btw. Grote meerwaarde is de koppeling met ons relatiebeheersysteem Compenda en Simple-Simon voor de werkbonnen.”

Slagroom op de taart

Rioolservice-3-rondSimple-Simon en Compenda zijn volgens Heida cruciaal voor efficiënte werkprocessen: Simple-Simon bij het digitaliseren van de werkbonnenstroom, Compenda voor relatiebeheer. De koppeling met SnelStart is de slagroom op de taart. In Compenda worden financiële gegevens van relaties vastgelegd (bijvoorbeeld ‘crediteur’ of ‘debiteur’), die integraal doorschieten naar SnelStart. Daarnaast kunnen meerdere administraties worden gekoppeld aan dezelfde database, ook wanneer ze gedeelde relaties hebben. Zo factureren verschillende bv’s vanuit dezelfde database en die gegevens staan met één druk op de knop in SnelStart.

Dubbel invoeren is verleden tijd

De digitale koppeling met het werkbonnensysteem van Simple-Simon onderstreept wat Heida betreft al net zozeer de efficiëntie van het systeem. “De chauffeurs hebben een app op hun telefoon. Als ze ’s ochtends de auto halen, staat in de app al waar ze naartoe moeten. Ze klikken op ‘start’ als ze beginnen en op ‘klaar’ als hun klus er op zit. Op kantoor controleren wij hun input sturen we de data vanuit orderbeheer handmatig naar SnelStart. Vervolgens worden daarin de facturen aangemaakt en verstuurd. Een nieuw in SnelStart ingevoerde relatie verschijnt bovendien direct in Simple-Simon. We hoeven alles maar één keer in te voeren.”

Makkelijker sturen

Rioolservice-4-rondHeida vindt het online dashboard een groot pluspunt van SnelStart. In dit dashboard komen allerlei gegevens ‘realtime’ samen. “Alle relevante informatie die je nodig hebt, is daar te vinden. Van openstaande inkoop- en verkoopfacturen en lopende offertes tot het actuele banksaldo en de omzet en het resultaat tot nu toe. De stand van zaken is direct inzichtelijk, ook vergeleken met het jaar ervoor. Zo heb je in één oogopslag overzicht. Dat maakt het sturen van de onderneming een stuk eenvoudiger.”

 

 

Ook makkelijker je bedrijf sturen?

Wil je ook graag makkelijker je onderneming runnen? Snel inzicht hebben in resultaten en minder tijd kwijt zijn aan administratieve handelingen? Kies net als Eva Heida voor een geautomatiseerde administratie met SnelStart inZicht.

Meer inzicht en grip op je orders?

SnelStart inZicht biedt ondernemers alles wat nodig is voor een uitgebreide boekhouding en een compleet orderbeheer. Bekijk nu vrijblijvend de online productdemo. Ik wil een demo
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.