Online marketing tips voor boekhouders

Is online marketing alleen iets voor grote bureaus en webshops? Zeker niet! Wanneer je (potentiële) klant ‘online is’, is het interessant om online marketing in te zetten. Dat geldt dus ook voor jou als boekhouder of accountant. Maar wat houdt online marketing precies in en wat kun jíj ermee? Na het lezen van de 6 praktische tips in deze blog weet je hoe je dit succesvol inzet.

Het woord marketing bestaat sinds 1894. Marketing draaide – net als nu - om het creëren van waarde en  bekendheid voor een product of dienst. Het was destijds echter volledig productgericht. In de loop der tijd verschoof de marketingfocus meer en meer richting de klant. De Amerikaanse marketinggoeroe en professor Philip Kotler speelde hierbij vanaf de jaren 50 een belangrijke rol. Kotler definieert marketing als volgt (vrij vertaald):

Marketing is de wetenschap en kunst van het verkennen, creëren en leveren van waarde voor de klant om daar vervolgens waarde van de klant voor terug te krijgen.

Marketing werd gedurende de 20ste eeuw niet alleen klantgerichter, het vakgebied 
verbreedde ook aanzienlijk. De nieuwe technologieën volgden zich in razend 
tempo op. Eén daarvan, de uitvinding van het internet, opende de deuren voor een compleet nieuw domein: online marketing.

De geboorte van online marketing

De allereerste website werd op 6 augustus 1991 gepubliceerd door Tim BernersLee. Dit was een online pagina van CERN, het Europese instituut voor kernfysica in Zwitserland. Het internet was dus bedacht voor academische doeleinden, maar marketeers zagen al snel potentie in dit nieuwe medium. In 1993 ging de eerste online banner live, wat wordt gezien als de officiële start van online marketing.  Tegenwoordig kun je een product of dienst eigenlijk niet meer vermarkten zónder online kanalen.

Mooie successen

Online marketing groeide vanaf 2010 uit tot het belangrijkste marketing-vakgebied. Als je weet hoe je je doelgroep via online kanalen kunt bereiken, zijn hier mooie successen te behalen. Voor iedereen, voor elk budget. Is jouw boekhoud- of  accountantskantoor er klaar voor?

🫱🏻‍🫲🏽Online marketing onmisbaar? Ja!

Veel boekhoud- en accountantskantoren zien doorverwijzing door derden als hun belangrijkste 'klantenwerver’. Hoe goed mond-tot-mondreclame ook voor je werkt, je kunt het internet eigenlijk niet meer negeren. Maar liefst 97% van de Nederlanders heeft toegang tot internet, zo blijkt uit de meest recente meting uit 2019. Dit maakt internet dé plaats om (toekomstig) ondernemers te bereiken.

Als consumenten of ondernemers een probleem hebben, starten ze vaak online met het zoeken naar een oplossing. Als ze daar niét beginnen, zoeken ze toch vaak op internet naar aanvullende informatie. Heeft iemand jouw bedrijf mondeling aan een ondernemer getipt? Dan zoekt die ondernemer jouw bedrijf waarschijnlijk toch online even op. Wanneer je dan niet of slecht online vindbaar bent, loop je alsnog nieuwe klanten mis. En een goede website is slechts een klein onderdeel van goede online marketing.

Waar begin je met online marketing? Wat moet je wel doen (en wat niet)? Wij helpen je op weg met 6 praktische tips...en een paar bonustips!

Tip 1: ken je klant!

De belangrijkste regel van (online) marketing is dat je je verplaatst in de schoenen van je (potentiële) klant. Het is essentieel dat je begrijpt wie je doelgroep is en wat hij wil. Beantwoord voor jezelf de volgende vragen:

✔ Welk type zzp’er en/of ondernemer wil je online bereiken?
✔ Welke type nieuwe klant levert jou de meeste omzet op?
✔ Waar loopt jouw ideale nieuwe klant tegenaan bij het doen van de administratie?
✔ Wat wil deze zzp’er/ondernemer graag bereiken?
✔ Wat zijn voor de doelgroep de belangrijkste overwegingen om voor jouw kantoor te kiezen?

Online marketing - Ken je klantDe antwoorden vormen de basis in wat je communiceert in al je uitingen, van je website tot advertenties en social media. Ligt jouw potentiële klant ’s nachts wakker van de btw-aangifte of juist van het inzichtelijk krijgen hoe hij of zij er financieel voorstaat? Speel hierop door in jouw marketinguitingen aan te geven hoe jij deze pijn weg kan nemen.

 

➡️Bonustip: Weet waar je klant zich online bevindt. Je kunt je potentiële klant pas bereiken als je weet waar hij online uithangt. Zo kun je op de juiste plaats adverteren. Is dit bijvoorbeeld vooral op LinkedIn of juist meer op Facebook of Instagram? Is er misschien een lokale ondernemerswebsite waarop je kunt adverteren? Of een regionale krant of ondernemerssite waar je advertenties kunt plaatsen? Breng dit vooraf zo goed mogelijk in kaart.

Tip 2: Laat zien dat jij de expert bent

Net als bij mond-tot-mondreclame draait het bij online klantenwerven om vertrouwen. Zorg dat je met je online marketing-uitingen vertrouwen wint. In de administratiebranche is dat zelfs éxtra belangrijk, want een zzp’er of ondernemer geeft jouw kantoor complete inzage in zijn financiën. Hoe win je dat vertrouwen?

Schrijf bijvoorbeeld artikelen op je website. Of start een vlog. Plaats regelmatig nieuwe publicaties die relevant zijn voor je klanten en deel ze via je nieuwsbrief en/ of social media. Laat ook bestaande klanten aan het woord op je website via citaten, uitgebreide recensies of video’s waarin ze uitleggen welke meerwaarde jouw kantoor hun onderneming heeft opgeleverd.

Want jij weet dat je een expert bent in jouw vakgebied, maar je potentiële klanten weten dat nog niet. Door je kennis en goede klantervaringen te delen, geef je ondernemers het vertrouwen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn voor hun financiële zaken. Het versterkt de positionering van jouw kantoor als toonaangevend expert.

Tip 3: Werk aan je website

Je website is het visitekaartje van jouw kantoor. Als je website geen vertrouwen uitstraalt of je klant niet aanspreekt, heeft het weinig zin om potentiële klanten vanuit advertenties naar je site te sturen. Dan ben je je bezoekers zo weer kwijt. Kortom: zonder goede website is online marketing zonde van je energie.

Online marketing - websiteBij Tip 1 las je hoe belangrijk het is om te weten wat jouw potentiële klant bezighoudt als het gaat om hun administratie. Waar liggen zij ’s nachts wakker van? Zorg dat je deze vragen beantwoordt op jouw website. Creëer herkenning zodat de klant denkt ‘ja, dat probleem heb ik ook’ en leg uit hoe je de klant ontzorgt in zijn administratie. Haal hierbij ook aan waarom klanten juist voor jouw kantoor moeten kiezen (ten opzichte van de concurrent).


➡️
Wist je dat een bezoeker van je website onbewust binnen 10 seconden beslist of hij op je website blijft of niet? De belangrijkste graadmeter hierbij is of de website aansluit bij wat de bezoeker verwacht (Bron: Marketingfacts).

Tip 4: Verzamel contactgegevens

Voor succesvolle online marketing heb je gegevens van potentiële klanten nodig. Want om nieuwe klanten te kunnen werven, moet je wel met ze in contact kunnen komen. Zorg daarom dat ondernemers en zzp’ers hun gegevens kunnen achterlaten op je website.

Plaats in ieder geval een contactformulier, maar denk ook aan het aanbieden van een e-book, checklist of magazine waarvoor geïnteresseerden hun gegevens moeten achterlaten. Een e-book of magazine is ook uitermate geschikt om te laten zien dat je expert bent in jouw vakgebied (zie tip 2).

Chats en pop-ups
Een andere manier om in contact te komen met potentiële klanten is een live chat op je website. Hiermee geef je ondernemers de mogelijkheid direct online vragen te stellen en jij - of een van je collega’s – kan die vragen meteen beantwoorden. Ook een handige manier om contactgegevens te verkrijgen: een pop-up op je website waarmee bezoekers zich direct kunnen inschrijven voor je digitale nieuwsbrief. Hoe laagdrempeliger en gemakkelijker je het voor ondernemers maakt om met jou in contact te komen, hoe meer contactgegevens je verzamelt.

➡️Bonustip: Wanneer je de contactgegevens van een potentiële klant hebt, doe er dan (snel) iets mee. Houd de contacten warm en voed ze met informatie die laat zien dat jij dé expert bent en waarom ze bij jouw kantoor moeten zijn voor hun financiële administratie. Dit kan met digitale nieuwsbrieven of e-mails waarin je ondernemers een speciale aanbieding doet of ze attendeert op relevante publicaties op je website. Met een marketing automation tool kun je dit automatiseren.

Tip 5: zorg dat je online vindbaar bent

Nu je weet wie je (potentiële) klant is, hoe je inspeelt op zijn pijnpunten en weet hoe je website eruit moet zien, is het belangrijk om te zorgen dat je online goed vindbaar bent.

Online marketing - smartphoneHoe zoeken ondernemers en zzp’ers online naar de oplossing voor hun administratie probleem? Via zoekmachines! Er zijn grofweg twee manieren om te zorgen dat jouw website wordt gevonden via zoekmachines. Je hebt de betaalde weergaven (advertenties) en de gratis weergaven (organisch). De betaalde weergaven realiseer je via SEA (Search Engine Advertising) en de organische vindbaarheid optimaliseer je via SEO (Search Engine Optimizing).

SEA
SEA wordt met name gerealiseerd door de inzet van Google AdWords. Google AdWords biedt allerlei mogelijkheden en functionaliteiten om gericht te adverteren. Je kunt bijvoorbeeld op bepaalde zoekwoorden adverteren (dan betaal je ervoor om bij een zoekopdracht hoog in de resultaten te staan), maar je kunt ook op geselecteerde websites beeldadvertenties aan een groep mensen tonen met dezelfde interesses of kenmerken (bijvoorbeeld ondernemers of zzp’ers).

SEO
SEO omvat alle activiteiten die je kunt verrichten om je website hoger in zoekmachines te laten eindigen. Zoekmachines zoals Google brengen een volgorde aan in de websites die ze tonen wanneer iemand een zoekwoord intypt. Hoe ‘relevanter’ een zoekmachine jouw website vindt, hoe hoger je komt in de zoekresultaten. Het is bijvoorbeeld belangrijk om de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden terug te laten komen op je website, maar ook om vervolgens op die pagina relevante informatie te geven.

➡️ Wist je dat 91,5% van de ‘zoekers’ in Google naar een website surft die op de eerste pagina van de zoekresultaten staat? Websites op de tweede pagina krijgen slechts 4,8% van die bezoekers, websites op de derde pagina 1,1% (Bron: Keyboost.nl).

➡️Bonustip: Optimaliseer je lokale vindbaarheid. Als boekhoud- of accountantskantoor biedt vooral lokale SEO grote kansen. Jouw klanten komen eerder uit de buurt dan van de andere kant van het land. Met lokale vindbaarheid verbeter je bijvoorbeeld je zichtbaarheid in Google Maps, maar je verschijnt ook hoger wanneer iemand uit jouw omgeving online zoekt naar jouw dienst. Stel: jouw kantoor zit in Alkmaar. Wanneer een Alkmaarse zzp’er iemand zoekt om zijn administratie aan uit te besteden, zoekt hij waarschijnlijk naar ‘boekhouder in Alkmaar’. Doordat jij als boekhouder inzet op lokale SEO, verschijnt jouw kantoor in de eerste zoekresultaten. Zo vergroot je de kans om deze zzp’er om te zetten tot jouw klant.

Voor lokale SEO is het belangrijk om een Google-bedrijfspagina aan te maken. Je maakt een profiel aan voor jouw kantoor waaruit belangrijke informatie wordt verzameld die Google vervolgens weer slim inzet bij het weergeven van zoekresultaten. Denk hierbij aan je contactgegevens, de routebeschrijving naar jouw kantoor en de financiële diensten die je aanbiedt. Google voegt ook klantreviews (Google reviews) toe. Ondernemers en zzp’ers krijgen zo een prima inzicht in je diensten en de ervaringen van je klanten.

Tip 6: Benut social media

Online marketing - social mediaAls je waardevolle informatie op je website zet, zien potentiële klanten dat niet automatisch. Je moet het onder hun aandacht brengen. Social media zijn uitermate geschikt om content te verspreiden.

Bijna 14 miljoen Nederlands zijn actief op één of meerdere social media platformen (Bron: Newcom Research & Consultancy). De meesten op Whatsapp (12,5 miljoen), Facebook (10,3 miljoen) en Youtube (9,3 miljoen). Door je kennis te delen via social media laat je meteen zien dat je expert bent in jouw vakgebied (Tip 2).

Net zoals bij Google kun je bij social media onderscheid maken tussen organisch en betaald (adverteren). Onder organisch vallen de berichten die je plaatst op je eigen social media kanalen. Dit is ideaal om de relatie met bestaande contacten te versterken, want deze berichten worden in eerste instantie gezien door jouw volgers. Via het netwerk van je volgers komt deze content ook onder de aandacht van anderen, die jou weer kunnen gaan volgen als ze je content interessant vinden.

Online marketing - social mediaSocial media advertenties zijn bij uitstek geschikt om extra bekendheid voor je kantoor te genereren en klanten te werven. Advertenties worden getoond aan personen uit jouw doelgroep op basis van wat jij invoert voor bijvoorbeeld functietitel, bedrijfstak, bedrijfsgrootte en/of locatie. Bij deze advertenties speelt beeldmateriaal een belangrijke rol. Gebruik sterke foto’s - het liefst video’s - om goed op te vallen. De boodschap is ook belangrijk. Speel met je advertenties in op de ‘pijn’ die je weg kunt nemen bij ondernemers als het aankomt op hun financiële administratie

Aan de slag met online marketing

Online marketing is dus zeker niet alleen voor dure bureaus en webshops. Ook jij kunt het op verschillende manieren inzetten om klanten te werven én je klanten succesvoller te helpen. Het is niet realistisch om te verwachten dat je nu in één keer alle facetten van online marketing inzet. Dat hoeft ook helemaal niet. Op basis van de tips in deze blog kun je wél met kleine stapjes beginnen. Kijk eens kritisch naar je website. Schrijf eens een blog en deel hem via social media. Doe je dat al? Kijk dan hoe je kleine vervolgstappen kunt zetten.

Jij kunt stap voor stap aan de slag met je online marketing. SnelStart kan je ook helpen om je bedrijf te laten groeien. Benieuwd naar de mogelijkheden? Lees meer over SnelStart Accountant.

➡️Hieronder helpen we je alvast op weg met 40 online marketing termen. Online marketeers gebruiken graag ingewikkelde termen, het liefst Engelstalig. Met deze Top 40 weet jij vanaf nu precies wat ze zeggen. Handig!

Online marketing termen - Top 40

A-B test
Ads
Affiliate
Algoritme
API
Bing
Bounce rate
Churn rate
Clicks
Converteren
Conversieratio
CPC
CTR
Customer journey
Data
Device
Extensie
Funnel
HTML
JAVA script
SEA
SEO
Landingspagina
Lead
Linkbuilding
Mobile first
Meta description
Marketing automation
Neuromarketing
Pixel
Responsive
Redirect
Target
URL
UTM
UX
Views
YoY
Zoekvolume
Zoekwoord

Boekhouders en accountants opgelet

Maak je werk leuker en makkelijker, houd veel tijd over en werk samen met je klanten zoals jij dat wil. Bekijk alle voordelen van SnelStart Accountant. Bekijk nu
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.