Lean Startup voor ZZP’ers en ondernemers!

door: Ben Schraag op: 12 april 2016

Lean Startup voor ZZP’ers en ondernemers!

Elke ondernemer of ZZP’er droomt ervan. Je hebt een geweldig idee voor een product of dienst wat nog niet door iemand anders is gedaan. Ga je hiermee verder? Dan val je in de categorie ‘startups’. Startup een stoere term, maar wat houdt dit u precies in? Eric Ries, schrijver van ‘The Lean Startup’ definieert de term startup als volgt:

“A startup company or startup is a company, a partnership or temporary organization designed to search for a repeatable and scalable business model”.  

Startups zijn dus bedrijven of samenwerkingsverbanden die zoeken naar een herhaalbaar en schaalbaar business model. Met herhaalbaar en schaalbaar wordt bedoeld dat hetzelfde idee telkens opnieuw toegepast kan worden voor nieuwe klanten, wat de mogelijkheid biedt om het aantal klanten snel te laten groeien.

Lean Startup is een krachtige methode die hedendaagse startups hierbij helpt. Maar ook grotere ondernemingen passen steeds vaker de Lean Startup methode toe om meer innovatie binnen het bedrijf te krijgen. Hoewel we startups met name terugzien in de wereld van nieuwe technologieën en softwareontwikkeling, is de Lean startup methode toch ook heel goed toe te passen buiten deze branche. Ik zal u hieronder kort de stappen van de Lean startup methode toelichten, en vertellen hoe u deze zelf kunt toepassen.

Wij werken ‘Lean’

Om te beginnen dient u het woord ‘Lean’ goed te begrijpen. Veel bedrijven zeggen ‘Lean’ te werken. Maar wat houdt dit woord nu precies in?

Het autobedrijf Toyota is de grondlegger van ‘Lean’. Hier werd de filosofie ontwikkeld dat alleen de bedrijfsprocessen waar de klant voor wil betalen of op wil wachten nuttig zijn. De filosofie is zo doorgevoerd dat iedereen zich richtte op het creëren van een toegevoegde waarde voor de klant in elk bedrijfsproces. Als er geen toegevoegde waarde werd gezien voor de klant, dan werd dit gezien als verspilling. Uiteindelijk resulteerde dit in een verbeterde kwaliteit en daalde de kosten, waardoor de winst steeg.

Door het voorbeeld van Toyota is Lean uitgegroeid tot een erg populaire management methode. Managers proberen binnen hun afdeling en organisatie aan de hand van de Lean methode de logge bedrijfsprocessen om te vormen in klantgerichte processen, waarbij de medewerkers bezig zijn met zaken waar de klant daadwerkelijk wat aan heeft, en zo min mogelijk met zaken die alleen voor het bedrijf interessant zijn. Of zelfs alleen gedaan worden omdat het proces zegt dat het gedaan moet worden.

Lean Startup

In deze methode gaat het om het toepassen van de Lean principes bij het in uitvoering brengen van een vernieuwend idee voor een product of dienst, oftewel startups.

In de basis gaat het er bij Lean Startup om dat er snel en met een zo klein mogelijke investering een ‘Minimaal levensvatbaar product’ wordt gemaakt, en dat hier door klanten direct feedback op gegeven wordt.

U kunt dit zelf doen door de volgende stappen te doorlopen:

1Hypothese opstellen
Maak geen ondernemingsplan, maar alleen een korte hypothese van het idee. Beantwoord hierin de vragen. Wat onderscheid mijn product van anderen? Waarom willen klanten mijn product gebruiken? Hoe levert mijn product geld op? Benoem de kritische succesfactoren waarmee u achteraf kunt meten of het idee succesvol is.

2Prototype/concept maken
Indien het vernieuwende idee een (tastbaar) product is, begin dan met het bouwen van prototype. Als het een dienst betreft, werk hier dan een concept van uit. Voeg in beide gevallen alleen de noodzakelijke dingen toe die nodig zijn om het idee bij klanten te kunnen uittesten.

3Meten en Feedback verzamelen
Zet het prototype uit bij klanten, of probeer het concept van uw dienst in de praktijk te brengen. Verzamel de ervaringen van de gebruikers en leg deze af tegen de kritische succesfactoren.

4Leren en aanpassen
Leer van de resultaten. Welke kritische succesfactoren waren goed? Welke minder? Welke teruggekomen feedback kan ik meenemen in mijn doorontwikkeling, zodat ik de volgende keer een beter resultaat te behalen? Waren de resultaten niet zoals u van te voren had gedacht? Vraag uzelf dan af ‘Was dit wel het juiste idee?’ of moet ik misschien toch iets anders proberen.

Doordat nog maar relatief weinig is geïnvesteerd en toch al snel feedback teruggekomen is, biedt dit ruimte om te experimenteren met ideeën. Slaat een idee aan bij de klant? Dan gaat u verder met uit ontwikkelen van het idee. Slaat het idee niet aan? Dan weet u dit in een vroeg stadium, en kunt u besluiten hier verder geen tijd en geld in te investeren.