Je magazijn zo logisch mogelijk inrichten? Dat doe je zo!

door: Gerrit Valkenburg op: 11 april 2018 16:29:48 CEST

Je magazijn zo logisch mogelijk inrichten? Dat doe je zo!

Op het gebied van inrichting valt er bij de meeste magazijnen nog veel te winnen. Een niet optimaal ingericht magazijn kan vervelende gevolgen hebben. Denk aan onveilige situaties voor uw personeel, tekorten door ruimtegebrek en onnodig werk door een onlogische indeling. Belangrijk dus om uw magazijn logisch in te richten! Dit blog behandelt de vijf stappen naar een logisch ingedeeld magazijn.


1. Met de juiste mensen aan tafel zitten

Een belangrijke eerste stap naar een nieuwe inrichting is met de juiste mensen aan tafel gaan zitten. Hierbij denkt u natuurlijk aan de financiers en beslissers. Als zij achter u staan, maakt dat uw werk een stuk makkelijker. Maar heeft u ook al aan de magazijnmedewerkers gedacht? Zij ervaren dagelijks wat er wel en niet goed loopt in het magazijn en hun praktische blik kan u een eind op weg helpen naar een logischer ingedeeld magazijn. In het kader van veiligheid is het zinvol om een arbospecialist bij uw plannen te betrekken. U wilt graag dat uw personeel zonder ongelukken haar werk kan doen en er zijn bepaalde regels waar een organisatie zich aan moet houden. Deze arbochecklist helpt u op weg.

2. Wat moet er gebeuren in het magazijn?

Deze tweede stap is een uitgebreide stap, die veel aspecten van het werk in uw magazijn omvat. Wat moet er allemaal gebeuren in het magazijn? Denk hierbij aan:

- Welke goederen komen er binnen in uw magazijn?
- Wilt u plaats hebben voor crossdocking?
- Hoe worden de goederen geleverd? Op pallets, rolcontainers of anders?
- Zijn er orderpickers die rondgaan in het magazijn?
- Welke verkeersstromen en goederenstromen gaan er rond?
- Welke transportmiddelen worden er gebruikt?
- Hoeveel volume moet er van elk artikel opgeslagen worden?
- Wat is de doorloopsnelheid van uw artikelen?
- Denk ook aan de groeiverwachting, hoe ziet die eruit?

Als u de antwoorden op deze vragen kunt geven, heeft u een aardig overzicht van wat er moet gebeuren in uw magazijn en kunt u door naar de volgende stap.

3. Onderzoek doen

Nu u de processen in uw magazijn in kaart hebt gebracht, kunt u uitzoeken waar verbetering mogelijk is. Er bestaan veel technieken die u kunnen helpen met een compactere opslag en die ervoor zorgen dat er minder arbeid nodig is om het werk te doen. Het soort stellingen dat u gebruikt kan grote gevolgen hebben voor de ruimte die er nodig is om het werk te doen. Maakt u gebruik van een standaardmaat-stelling, of gebruikt u bijvoorbeeld verrijdbare stellingen of doorrolstellingen?

De interne transportmiddelen zijn van grote invloed op de tijd die er nodig is om het werk te doen. Staan er veel zware artikelen in het magazijn? Misschien is het werken met heftrucks dan wel het beste. Of u kunt transportbanden installeren om goederen automatisch te verplaatsen.

Zoals u merkt zijn er veel keuzeopties. Na een gedegen onderzoek kunt u bepalen welke technieken het beste werken in uw magazijn.

4. Een vlekkenplan maken

Een vlekkenplan is een tool die u helpt bij het maken van een indeling voor uw magazijn. Het is een handig schema in de vorm van een tekening. U heeft hiervoor een plattegrond van de beschikbare ruimte nodig en een programma van eisen en wensen. Dit programma geeft een beschrijving van de zaken waarmee u rekening moet houden voor wat betreft de indeling van het magazijn. Bijvoorbeeld waar welke ruimte komt, waar deuren zitten, etc. Dan beschrijft u welke mensen, afdelingen en/of producten bij elkaar in de buurt moeten zitten. Per groep tekent u een vlek in het schema. Door middel van nummers kunt u aangeven welke groepen met elkaar in verband staan. Als resultaat heeft u een voorlopig ontwerp voor de inrichting van uw magazijn.

Om een afgewogen beslissing te kunnen maken, kunt u meerdere vlekkenplannen maken en de beste hiervan gebruiken als basis voor het uiteindelijke plan.

5. Een inrichtingsplan maken

Voor het uiteindelijke inrichtingsplan gebruikt u het vlekkenplan dus als basis. Alle onderdelen die daar aan bod kwamen, worden nu tot in detail verwerkt. Een aantal zaken waar u rekening mee moet houden:

- Zet zware producten op heuphoogte, zodat ze relatief makkelijk en veilig verplaatst kunnen worden.
- Het lijkt zo logisch: producten die op elkaar lijken naast elkaar plaatsen in het magazijn. Een tip: doe het niet! Dan raken de orderpickers minder snel in de war.
- Wel handig om bij elkaar in de buurt te leggen: producten die vaak samen verkocht worden. Producten die het meest worden verkocht, kunt u het beste een plekje vooraan in het magazijn geven. Dat scheelt uw personeel extra lopen/rijden en dus tijd.
- Erg belangrijk voor efficiënt werken: een logische nummering van paden en stellingen. Het handigst is om uw gangpaden te nummeren en de stellingen in de gangpaden te nummeren zoals huisnummers, dus links de even nummers en rechts de oneven nummers. Zo krijgt u zelfs een goede route als u Excel de locaties laat sorteren.
- Om elke nummering even lang te houden, kunt u voorloopnullen gebruiken, bijvoorbeeld stelling 03 i.p.v. 3. Onze hersenen kunnen de nummers beter onthouden als ze allemaal even lang zijn. U kunt het beste geen punten of streepjes gebruiken om de onderdelen van de nummers van elkaar te scheiden. Dit kost de hersenen extra vermogen. U kunt de onderdelen van de nummers het beste scheiden door er simpelweg een spatie tussen te plaatsen, bijvoorbeeld locatie 03 19 02.
- Bedenk looproutes. Zijn de paden breed genoeg om elkaar te passeren? Zo niet, dan is het handig om eenrichtingsverkeer in te stellen om opstoppingen te voorkomen.

Gebruikt u SnelStart en heeft u een magazijn? Dan kunt u met S-Flex Logistiek veel tijd besparen, de kwaliteit verhogen en een hoger rendement realiseren. Lees meer in ons e-book over S-Flex Logistiek.

e-book s-flex logistiek grip op logistieke processen

Gerrit Valkenburg

Door Gerrit Valkenburg

Gerrit is eigenaar van SforSoftware, partner van SnelStart en specialist in het slim automatiseren van bedrijfsprocessen. Gerrit is binnen SforSoftware verantwoordelijk voor de algemene directievoering, marketing en verkoop. Zijn uitdaging? Het ontwikkelen van software die samenwerkt met SnelStart.

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Gerrit Valkenburg.


Volg Gerrit Valkenburg op social media: