Je magazijn zo logisch mogelijk inrichten? Dat doe je zo!

Een onlogisch ingericht magazijn kan vervelende gevolgen hebben, zoals onveilige situaties voor je medewerkers, ruimtegebrek, onnodige extra handeling door een onlogische indeling, misgrijpen naar producten en ga zo maar door. Dat kan anders! In 5 stappen richt je je magazijn zo efficiënt mogelijk in.

Stap 1: betrek de juiste mensen bij de nieuwe inrichting

Je magazijnmedewerkers ervaren dagelijks wat er wel en niet goed loopt in je magazijn. Bekijk vanuit hun praktische blik wat er anders kan. Maak samen een logischer ingedeeld magazijn. Ook kun je een arbospecialist inschakelen, in het kader van veilig werken. Je wilt natuurlijk voorkomen dat er ongelukken gebeuren en er zijn bepaalde regels waar een bedrijf zich aan moet houden. Bekijk deze checklist voor meer info hierover.

Stap 2: ga na wat er allemaal gebeurt in het magazijn

In deze uitgebreide stap komen veel aspecten voorbij. Door hier meer inzicht in te krijgen heb jij beter in beeld wat je kunt verbeteren aan de indeling in je magazijn. Loop deze punten langs en zet de antwoorden op papier. Ga vervolgens door met stap 3.

  1. Welke goederen komen er binnen in het magazijn?
  2. Heb je ruimte nodig voor crossdocking?
  3. Hoe worden de goederen geleverd? Op pallets, rolcontainers of anders?
  4. Zijn er orderpickers die bestellingen klaarmaken in het magazijn?
  5. Welke verkeersstromen en goederenstromen zijn er?
  6. Welke transportmiddelen worden er gebruikt?
  7. Hoeveel volume moet er van elk artikel opgeslagen worden?
  8. Wat is de doorloopsnelheid van de artikelen?
  9. Denk ook aan de groeiverwachting, hoe ziet die eruit?

Stap 3: onderzoek welke magazijnprocessen verbeterd kunnen worden

Je hebt in stap 2 in kaart gebracht welke processen er in jouw magazijn zijn. Je kunt nu uitzoeken waar je kunt verbeteren. Er bestaan veel technieken die kunnen helpen met een compactere opslag en die ervoor zorgen dat er minder arbeid nodig is om het werk te doen.

Bijvoorbeeld de stellingen die je gebruikt, maak je gebruik van een standaardmaat-stelling of gebruik je bijvoorbeeld verrijdbare stellingen of doorrolstellingen?

De interne transportmiddelen zijn van grote invloed op de tijd die er nodig is om het werk te doen. Staan er veel zware artikelen in het magazijn? Misschien is het werken met heftrucks dan wel het beste. Of je kunt transportbanden installeren om goederen automatisch te verplaatsen. Hoe worden bestellingen verzameld? Vanaf een papieren uitdraai of via een digitaal orderpicksysteem?

Er zijn ontzettend veel opties voor een beter ingericht magazijn. Ga op onderzoek uit en kijk welke technieken, systemen en software je kunt gebruiken om efficiënter te kunnen werken.

Stap 4: maak een vlekkenplan

Terug naar de tekentafel! In stap 4 van het 5-stappenplan voor een beter ingericht magazijn ga je een vlekkenplan maken. Dit vlekkenplan helpt je bij het maken van een goede indeling van je magazijn. Het is een schema in de vorm van een tekening. Je hebt hiervoor nodig:

  1. Plattegrond van de beschikbare ruimte (inclusief deuren, ramen etc.)
  2. Lijst met wensen en eisen (beschrijving van zaken waar je rekening mee wilt houden, zoals welke producten moeten bij elkaar liggen)

Per groep teken je een vlek op de plattegrond. Door middel van nummering of kleuren kun je aangeven welke groepen in verband staan met elkaar. Resultaat van het vlekkenplan: een voorlopig ontwerp van je nieuw ingerichte magazijn!

Stap 5: maak een definitief inrichtingsplan

De basis van je nieuwe inrichtingsplan is het vlekkenplan. Alle onderdelen die aan bod kwamen, verwerk je nu tot in detail. Houd bij het maken van het inrichtingsplan rekening met de volgende punten:

  1. Zet zware producten op heuphoogte, zodat ze relatief makkelijk en veilig verplaatst kunnen worden.
  2. Producten die op elkaar lijken niet naast elkaar leggen! Dan raken de orderpickers minder snel in de war.
  3. Wel handig om bij elkaar in de buurt te leggen: producten die vaak samen verkocht worden. Producten die het meest worden verkocht, kun je het beste een plekje vooraan in het magazijn geven. Dat scheelt personeel extra lopen/rijden en dus tijd.
  4. Erg belangrijk voor efficiënt werken: een logische nummering van paden en stellingen. Het handigst is om gangpaden te nummeren en de stellingen in de gangpaden te nummeren zoals huisnummers, dus links de even nummers en rechts de oneven nummers.
  5. Om elke nummering even lang te houden, kun je voorloopnullen gebruiken, bijvoorbeeld stelling 03 i.p.v. 3. Onze hersenen kunnen de nummers beter onthouden als ze allemaal even lang zijn. Gebruik liever geen punten of streepjes om de onderdelen van de nummers van elkaar te scheiden. Dit kost de hersenen extra vermogen. Je kunt de onderdelen van de nummers het beste scheiden door er een spatie tussen te plaatsen, bijvoorbeeld locatie 03 19 02.
  6. Bedenk looproutes. Zijn de paden breed genoeg om elkaar te passeren? Zo niet, dan is het handig om eenrichtingsverkeer in te stellen om opstoppingen te voorkomen.

Veel succes met het inrichten van je magazijn! Maak je nog geen gebruik van handelssoftware? Wordt orderpicken nog via uitdraaitjes gedaan en moet je je voorraden handmatig bijhouden in je administratie? Dan is inHandel misschien iets voor jou! Minder out-of-stocks, sneller orders klaarzetten en minder dubbel werk. 

Wat kan SnelStart voor jouw webshop of handelsbedrijf betekenen?

Laat je gratis adviseren door onze productspecialist. Plan nu gratis en vrijblijvend je 1-op-1 adviesgesprek in. Plan mijn adviesgesprek
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.