Interview: 'Welke rol maakt je waardevol voor je klanten?'

Welke rol maakt je als accountant waardevoller voor je klanten?

“Accountants die blijven hangen in de traditionele rol van de boekhouder, zien hun verdienmodel langzaam opdrogen”, vertelt Benno Bakker, Senior Accountmanager bij SnelStart. Twee dagen per week bezoekt hij administratiekantoren en accountantskantoren. We interviewen onze collega over de nieuwe rol van de accountant.

Wat is volgens jou de toekomst van boekhouden? 
“De toekomst van boekhouden is een volledige automatisering van alle processen. Denk aan een pakketje dat wordt geleverd in het magazijn: direct wordt er betaald en ingeboekt. Dat kan omdat alles met elkaar wordt verbonden, het zogeheten Internet of Things. Dit lijkt nog ver weg, maar Google en Apple zijn hier al druk mee bezig.”

“Accountants hebben nu de uitdaging om een toekomstbestendig verdienmodel te ontwikkelen. Als klassieke accountant wordt je vanzelf weg geautomatiseerd, die ontwikkeling is gewoon niet te voorkomen. Hoe ga je dan als accountant je geld verdienen? Wat is je toegevoegde waarde?”

Wat is de cultuuromslag die accountants volgens jou moeten maken?
“Dat zijn er twee: enerzijds moet de stap worden gemaakt van compliance naar performance. Daarmee bedoel ik proactief werken, dus de klanten helpen om meer inzicht te geven in hun bedrijf. Niet alleen tussentijdse cijfers en prognoses, maar echt kunnen vertellen: hoe staat het er nu mee? De tweede cultuuromslag is het gaan coachen en meedenken voor hun klanten. Waar liggen kansen en bedreigingen in de branche? Waar beweegt de markt heen? De accountant is bij uitstek geschikt om die antwoorden te geven: als accountant ben je vertrouwd met het bedrijf en vaak ook het gezin erachter.”

Waarom is die omslag nodig?
“Verandering is lastig. Dat geldt voor accountants nog meer als voor ondernemers, gelet op de strakke regelgeving waaronder een accountant werkt. Accountants die blijven hangen in de traditionele rol van de boekhouder, zien echter hun verdienmodel langzaam opdrogen. Voor het maken van een jaarrekening en belastingaangiftes heeft een klant steeds minder hulp nodig. Zo sprak ik laatst nog een accountant die verwacht binnen twee jaar geen rekening meer te sturen voor de jaarrekening. Als iedereen toch blijft vissen in dezelfde krimpende vijver, zal je dat merken met dalende prijzen.”

Welke mogelijkheden ziet je voor accountants om meer toegevoegde waarde te bieden aan ondernemers?
“Ondernemers willen duidelijkheid en vooraf de prijs weten. Dat betekent steeds vaker een offertetraject. En ze willen heldere afspraken over de dienstverlening. En als het meer moet kosten, dan willen ondernemers weten waarom dat zo is. Waar uit blijkt die extra waarde?”

“Een accountant is de vertrouwenspersoon van de ondernemer. Hij (of zij) heeft inzicht in het volledige reilen en zeilen van de onderneming. Bij veel accountants ligt de nadruk nog op het uit handen nemen van alle boekhouding om te voldoen aan alle gestelde eisen. Maar vanuit die positie van vertrouwen en kennis, kan een accountant gemakkelijk meerwaarde bieden. Adviseren over bedrijfsprocessen, mogelijke kansen in de markt, risico’s in kaart brengen… oftewel: een business coach worden."

"Het abonnementsmodel zie ik steeds meer, met modules die de klanten kunnen kiezen voor bijvoorbeeld IB-aangifte of loonadvies. Wil je als klant sneller geholpen worden, dan betaal je meer. En meer accountants specialiseren zich op een bepaald segment van het MKB, zoals supermarkten, non-profitorganisaties, kerkgenootschappen of landbouw en visserij.”

Hoe zie je die rol als business coach voor de accountant?
“Het is vooral een proactieve rol. De cijfers moeten gewoon kloppen. Daaruit komen analyses en het adviseren; het geven van inzicht over het heden en een beeld over de toekomst. Dat zorgt voor een betere aansluiting bij de klanten waardoor je als accountant waardevoller wordt. Voor de ondernemer is het namelijk altijd de vraag: wat kost het en wat levert het op? Die nieuwe rol van de accountant maakt je enerzijds kwetsbaarder, je wordt afgerekend op je toegevoegde waarde: de ROI. Anderzijds zal je juist nieuwe klanten aantrekken en daarmee je nieuwe verdienmodel vormgeven.”

Hoe maakt SnelStart het gemakkelijk voor boekhouders en accountants om meer toegevoegde waarde aan hun klanten ter bieden?
“We bieden gemakkelijke en betaalbare boekhoudsoftware. Als administratiekantoor of accountant krijg je betaald voor het gebruik door jouw klanten. Het samenwerken met klanten gaat heel gemakkelijk via SnelStart en die mogelijkheden blijven we uitbreiden, dit jaar met een online administratie. SnelStart is gemakkelijk te koppelen aan andere pakketten zoals een rapportgenerator, een CRM pakket en software voor urenregistratie. Maar ook branche-specifieke pakketten, zoals ENK voor de installatiebranche.”

Waarom kiezen accountants voor SnelStart?
“Voor boekhouders en accountants biedt SnelStart een prettig pakket dat snel overzicht geeft over de financiële situatie en veel inzichten biedt die u als accountant weer omzet naar waardevol advies. Dat allemaal tegen een zeer aantrekkelijke prijs natuurlijk.”

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.