Webshop HappyFarmer staat vol unieke producten die gewild zijn bij melkveehouders over de hele wereld. HappyFarmer groeide met grote sprongen en daarmee groeide ook de behoefte aan administratieve en logistieke ondersteuning. Sinds kort automatiseert het bedrijf diverse processen met SnelStart inHandel. Hiermee kan het in de toekomst nog veel meer boeren blij maken.
De man van Anneke van Hastenberg (Marte) werkte jarenlang als monteur in de melkveehouderijtechniek. Bij boeren in binnen- en buitenland verrichtte hij installatie en servicewerk aan de melkinstallaties. Marte voelde een groeiende frustratie bij boeren wegens het gebrek aan dealer-onafhankelijke robotonderdelen. Bij een defect onderdeel hadden ze maar één optie: de dealer inschakelen. In 2015 besloot hij hier iets aan te doen. Samen met Anneke richtte hij HappyFarmer op. Hun doel: een blije boer, een Happy Farmer.
(Het verhaal gaat verder onder de video van HappyFarmer)
Webshop vervult grote wens
De boer kan nu bij HappyFarmer een onderdeel naar keuze bestellen en zelf installeren. Dit is zeer kostenbesparend ten opzichte van het bellen van de dealer om een merkonderdeel te laten installeren. Veel boeren zijn handig, ze kunnen en willen veel onderdelen van hun melkrobot of melkmachine zelf installeren of vervangen. Ze zijn juist blij dat ze een extra optie hebben om snel, goed en betaalbaar hun melkrobot of -machine operationeel te houden. De webshop bleek dan ook snel een groot succes.
Het succes is geweldig, maar onze bedrijfsgroei vroeg ook om uitgebreidere en slimmere administratieve ondersteuning.
Anneke van Hastenberg, Mede-eigenaar HappyFarmer
Van 80 naar 2.000
“We startten met 80 artikelen”, vertelt medeoprichter Anneke van Hastenberg, die zich onder meer bezighoudt met de administratie. “Dat vond ik toen echt veel, maar inmiddels verkopen we meer dan 2.000 producten. Naast melkrobotonderdelen hebben we melkstalonderdelen en aanverwante stalproducten aan het assortiment toegevoegd. En we leveren inmiddels ruim de helft van de artikelen buiten Nederland. De producten verschepen we naar meer dan 20 landen. Marte en ik startten met zijn tweeën en inmiddels zijn we met zijn tienen. Dat is geweldig, maar deze bedrijfsgroei vroeg ook om uitgebreidere en slimmere administratieve ondersteuning.”
De stap naar digitaal voorraadbeheer
Een van de groeiproblemen was dat Anneke eerst nog met velletjes papier de voorraden bijhield. Zo wist ze precies wanneer iets op was. Na een tijdje had ze dit op papier niet meer goed inzichtelijk. “Toen stapten we over naar een SnelStart-pakket met voorraadbeheer, een hele grote stap voor ons. Ik kon precies zien wat er in voorraad is. Ik loop nu niet meer naar het magazijn toe, maar kijk in de computer, in SnelStart. Dát is onze voorraad, daar staat alles in.”
Anneke legt uit dat SnelStart altijd leidend is, óók als iemand iets komt afhalen en de voorraad is fysiek zichtbaar in het magazijn. “We kijken altijd in SnelStart, want misschien is het product wel net online gereserveerd voor een andere boer. In het magazijn kun je dat niet zien. Het voordeel is dat je echt alles kunt inregelen. Als een product bijna op is, krijgen we bijvoorbeeld een voorstel om het weer te kopen, inclusief de benodigde aantallen.”
Het automatiseren van handmatige werkzaamheden bespaart ons elke dag 1 uur werk
Anneke van Hastenberg, Mede-eigenaar HappyFarmer
Besparing van 1 uur per dag
Eind 2023 nam HappyFarmer het meest uitgebreide SnelStart-pakket in gebruik: inHandel. Doordat het aantal bestellingen explodeerde, wilde het bedrijf meer processen automatiseren. Anneke: “We verwerkten de orders uit de webshop altijd handmatig in SnelStart. Dat gaat nu automatisch. Als een nieuwe klant een bestelling doet, wordt nu ook automatisch een klantkaart aangemaakt in SnelStart. De bestelling staat klaar en wordt met één druk op de knop uitgedraaid. InHandel genereert tevens de verzendlabels. Ook dit is een geautomatiseerde taak die we eerst handmatig deden. Dit scheelt ons ongeveer een uur werk per dag.”
“Het is voor ons ook belangrijk om actueel inzicht te hebben in de voorraden”, vervolgt de HappyFarmer-oprichtster. “De webshop en het voorraadbeheer zijn nu gekoppeld via inHandel. We beslissen nooit op basis van de fysieke voorraad in het magazijn of we iets kunnen verkopen of moeten bestellen. Het zou kunnen dat een artikel net online is besteld of is gereserveerd voor een klant. Een artikel is alleen beschikbaar als het in SnelStart beschikbaar is. Andersom werkt het ook: na een telefonische bestelling past het voorraadniveau in de webshop zich hier automatisch naar aan. Het systeem verwerkt orders en geeft handige bestelvoorstellen om nieuwe voorraad in te kopen als het minimumpeil is bereikt. Dit werkt sneller en het voorkomt fouten. We zijn nu helemaal klaar om verder te groeien.”
🚀 Van inStap naar inHandelHappyFarmer startte in 2015 met het SnelStart-pakket inStap, vertelt Anneke van Hastenberg. “Marte werkte als zzp’er al met SnelStart en ik hielp hem af en toe met zijn administratie. Dat maakte het voor ons logisch om met HappyFarmer ook met SnelStart te werken. We wisten dat SnelStart kleine én uitgebreidere boekhoudpakketten heeft. Een geruststellend idee, want we wisten niet hoe ons bedrijf zich zou ontwikkelen.” SnelStart bleek een goede keuze, want hoe meer HappyFarmer groeide, hoe meer functionaliteiten het nodig had. “Ons bedrijf werd groter, het aantal producten nam toe, we hadden meer personeel, de schappen in het magazijn werden groter en groter. Elke keer als ik tegen een ‘groeiprobleem’ aanliep, keek ik: wat heeft SnelStart? Dan dacht ik: oh, een volgend pakket heeft precies de functionaliteiten die ik nodig heb. Dus zodoende koos ik het volgende pakket. En zo gingen we elke keer een stapje hoger. Voor elke fase had SnelStart een pakket dat onze wensen vervulde.” ImplementatiespecialistDe stap naar inHandel zat voor HappyFarmer vooral aan de operationele kant van het bedrijf, de administratieve ondersteuning bleef gelijk. SnelStart-implementatiespecialist S for Software voerde de inHandel-implementatie uit en sloot alles feilloos aan op de HappyFarmer-bedrijfsprocessen. |