Gebruik een orderpicksysteem en voorkom deze 4 fouten

door: Gerrit Valkenburg op: 19 augustus 2021

Gebruik een orderpicksysteem en voorkom deze 4 fouten

Een orderpicksysteem draagt bij aan het efficiënter werken van magazijnmedewerkers. Orders worden via zo'n systeem doorgestuurd naar de handscanners van medewerkers en na de afhandeling direct verwerkt in je administratie. 

Waarom gebruikmaken van een orderpicksysteem? 

Zonder orderpicksysteem ben je veel meer tijd kwijt aan het verwerken van orders. Waarschijnlijk maak je nu een uitdraai van orders en geef je deze aan je magazijnmedewerkers. Zij lopen de bestellingen langs en strepen deze af. Daarna worden deze orders handmatig in de administratie bijgewerkt. 

Met een orderpicksysteem gaat dit anders. Orders komen digitaal binnen, worden direct doorgestuurd naar de handscanners van magazijnmedewerkers. Even scannen en de orders worden via de digitale handscanner automatisch in de administratie verwerkt. Je werkt dus sneller en nauwkeuriger. 

Dit is niet alleen in jouw voordeel, ook klanten zullen hier indirect erg blij mee zijn. Je kunt namelijk sneller leveren en informatie geven over de verzending. 

4 veel voorkomende fouten bij bedrijven zonder orderpicksysteem 

1) Verkeerd geleverde artikelen 

Dat er een verkeerd artikel wordt geleverd, kan altijd gebeuren. Maar je wil dit natuurlijk wel voorkomen. De kans dat er verkeerde artikelen worden gepakt in het magazijn - door een medewerker die vanaf een papiertje orders aan het verzamelen is - is groter dan wanneer er via de barcodescanner wordt ordergepickt. Op de scanner zie je orders klaarstaan. Bij het scannen van het artikel wordt aangegeven of het om het juiste artikel gaat. De kans op een fout is dus kleiner! 

2) Vragen over de status van de bestelling 

Wanneer de logistieke processen in je bedrijf niet geautomatiseerd zijn, bestaat er kans dat er ruimte is voor onduidelijkheid. Klanten willen vaak duidelijkheid over hun bestelling. Wanneer wordt er geleverd? Wat is de status? Via een orderpicksysteem kan de klant eenvoudig zien waar het pakket op dat moment is. Handig! 

3) Onjuiste weergave van voorraad 

Wanneer er per ongeluk een verkeerd artikel uit de voorraad is gehaald, klopt de voorraad niet meer. Een bepaald product is afgeboekt, terwijl het eigenlijk om een ander artikel ging. Wanneer dit proces is geautomatiseerd, zal dat niet meer gebeuren. 

4) Meerdere orders niet tegelijk verzonden 

Hoe inefficiënt en niet duurzaam is het wanneer meerdere orders van één klant apart verstuurd worden? Een typisch voorbeeld van een veelvoorkomende fout bij bedrijven die werken zonder orderpicksysteem. Met een systeem worden losse orders van één klant verzameld tot een pickorder en kunnen ze op het zelfde moment de deur uit. 

Meer weten over digitaliseren van een orderpicksysteem? Bekijk dan hier het webinar over de nieuwe softwareoplossing voor handelsbedrijven. Of lees meer op www.snelstart.nl/inhandel.

Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud van dit artikel is met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het zijn dat de regels inmiddels zijn aangepast, of jouw situatie onder de uitzonderingen valt. Check daarom altijd met je boekhouder of accountant of je het goed doet. Komen jullie er samen niet uit? Vraag dan de Belastingdienst.