Een gratis boekhoudprogramma, is dat wel zo gratis?

Eén ding hebben alle ondernemers met elkaar gemeen: de boekhouding moet gedaan worden. Voor de meeste is het een verplicht nummer dat wordt uitgesteld tot het allerlaatste moment. Hoe minder werk je eraan hebt, hoe beter. En dan kun je ook nog een jaar lang gratis en onbeperkt boekhouden met je op internet gevonden tool. Dat scheelt een hoop kosten...of toch niet?

Gratis is niet gratis

Veel boekhoudoplossingen lokken je binnen door je hun software gratis en zonder beperkingen te laten proberen. Ze gaan ervan uit dat je na de proefperiode geen zin meer hebt om je hele administratie over te zetten naar een ander programma. Want overstappen kán, maar daar moet je wel even voor gaan zitten.

Kleine lettertjes

Na die ‘gratis’ proefperiode komen de kleine lettertjes. Dan kom je erachter dat je met het goedkoopste abonnement elke maand maar vijf verkoopfacturen mag invoeren. Als je deze maand drie fietsen hebt verkocht en aan veertig rijwielen onderhoud of reparatie hebt uitgevoerd, moet je gelijk naar het allerduurste abonnement. Weg voordeel.

Of je kunt maar één bankrekening aan je boekhoudprogramma koppelen, terwijl je  een rekening hebt bij de Rabobank en je oude girorekening bij de ING. Wat te denken van de regel ‘je mag maar 20 banktransacties per maand verwerken’? Als je nu 21 stukjes kaas hebt verkocht die met pin zijn afgerekend? Dan blijkt je boekhoudpakket ineens twee keer zo duur! Was die gratis proefperiode dan echt wel gratis? Je voelt je een beetje voor de gek gehouden. Er zijn ook pakketten die de btw-aangifte alleen in hun duurste pakket aanbieden, of waar koppelingen met je webwinkel of je kassa onmogelijk zijn. Tip: ga heel goed na wat je nodig hebt en wat die ‘gratis’ pakketten na de proefperiode nog waard zijn.

Waar let je op bij het kiezen van een boekhoudpakket?

Waar je op moet letten als je een boekhoudpakket gaat uitzoeken, is voor iedereen anders. Sommige ondernemers leveren het liefst nog altijd aan het eind van het kwartaal een tas met bonnetjes bij hun boekhouder in. Die willen alleen zelf facturen versturen en af en toe kijken hoe omzet en kosten zich ontwikkelen. Anderen houden alles graag zelf in de hand, maar willen wel tijd besparen. Dus bankafschriften die automatisch worden ingevoerd? Ja, graag! Voor bijna iedereen geldt: we willen zo veel mogelijk facturen kunnen versturen, zo min mogelijk tijd aan de administratie besteden en de boekhouder of accountant waar nodig laten meekijken.

Bij SnelStart weet je wat je krijgt

Bij SnelStart geen onaangename verrassingen. Bekijk met onze pakketvergelijker welk pakket het beste bij je past. Dit pakket kun je gratis en vrijblijvend een maand uitproberen. Binnen die maand kun je ook nog switchen tussen de verschillende pakketten, zodat je kunt proberen wat écht het beste bij je past. Na deze maand beslis je of je met SnelStart verder wilt. Voor alle pakketten geldt: verstuur zoveel facturen als je wilt, scan kassabonnetjes makkelijk in met je smartphone en werk altijd en overal samen met je boekhouder. 

Probeer SnelStart nu uit

Het begin van het jaar is de beste tijd om over te stappen naar een nieuw boekhoudpakket. Als je toch bezig bent met de jaarafsluiting en alles netjes hebt afgerond, is overstappen zo gepiept. Vind nu uit wat het beste pakket is voor jouw bedrijf en probeer het vandaag nog. Gratis.

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.