Als ondernemer wil je graag je producten verkopen. Je zoekt daarvoor de juiste verkoopkanalen. In veel gevallen gaat dit via wederverkopers om zodoende de zichtbaarheid (of in het rijtje van de 4 P’s - de Plaats) te vergroten. Veel ondernemers hebben zich de laatste jaren bezig gehouden met het toevoegen van het online kanaal door het opzetten van een webshop. Dat is natuurlijk mooi, maar misschien ook wel een beetje vreemd.
Hoezo is een eigen webshop vreemd?
Een eigen webshop hoeft niet zo’n gek idee te zijn, maar bekijk het eens van een afstandje. Eerst liet je het verkopen geheel aan je wederverkopers over. Die hadden tenslotte een winkel en hadden verstand van retail. Jij hield je bezig met het product en de ontwikkeling daarvan en je wederverkopers zorgden voor de omzet. En nu? Nu heb je opeens verstand van het opzetten van een online kanaal? Precies. Dat is een beetje vreemd.
Een eigen product is vaak al uniek genoeg
Het hebben van een eigen product waarbij je zorgt voor:
een duidelijk merk
een continue productverbetering
de juiste kostprijs en verkoopprijs
en de juiste afzetkanalen
is vaak al meer dan genoeg om je als ondernemer/onderneming druk over te maken. Wanneer je als ondernemer daartoe in staat bent, kun je misschien beter zoeken naar bestaande online kanalen voor het vergroten van je markt in plaats van zelf iets op te zetten.
Online verkoopkanalen
Middels de online verkoopkanalen die nu al beschikbaar zijn, kun je met enige inspanning eenvoudig je marktaandeel vergroten. De twee meest in het oog springende kanalen zijn:
Bol.com (bol.com/zakelijkverkopen)
Amazon (amazon.com/sell)
Je kunt door middel van deze platforms jouw producten verkopen aan een enorm publiek. Misschien ken je de huidige radioreclame van bol.com wel: binnen 5 minuten 6 miljoen extra klanten. En met Amazon kun je stapsgewijs je verkoop in het buitenland opzetten. Bovendien lift je mee op hun kennis, kunde en marketing. Zeker, je dient marge af te staan, maar wat zijn je huidige marketing- en verkoopkosten inclusief de verkoopmarge aan je resellers?
Het kan ook zelf
Natuurlijk is er niets mis mee om ook zelf een webshop te hebben als je een eigen product te verkopen hebt. Het kan zeker bijdragen aan je verkoop, aan de branding van je producten en het opstarten van je verkopen in het buitenland. Je moet je zeker niet door deze blog laten weerhouden, maar hopelijk helpt deze blog je een stukje op weg om een weloverwogen keuze te maken.
Bol.com koppelt met SnelStart!
Mocht je geïnspireerd zijn door deze blog en je producten willen aanbieden op een extern platform zoals bol.com? Of verkoop je je producten al via bol.com? Dan hebben we goed nieuws. Bol.com koppelt ook met jouw SnelStart-administratie. Hierdoor hoef je je orders niet meer over te typen in SnelStart.
Meer weten over deze S-Connect koppeling met SnelStart? Download de S-Connect productbeschrijving via onderstaande button: