Wat kiest u: een eigen webshop of een bestaand online verkoopplatform?

door: Gerrit Valkenburg op: 18 april 2016

Wat kiest u: een eigen webshop of een bestaand online verkoopplatform?
Wat kiest u: een eigen webshop of een bestaand online verkoopplatform?

Als ondernemer wilt u natuurlijk graag uw producten verkopen. U zoekt daarvoor de juiste verkoopkanalen op. In veel gevallen gaat dit via wederverkopers om zodoende de zichtbaarheid (of in het rijtje van de 4 P’s - de Plaats) te vergroten. Veel ondernemers hebben zich de laatste jaren bezig gehouden met het toevoegen van het online kanaal door het opzetten van een webshop. Dat is natuurlijk mooi maar misschien ook wel een beetje vreemd.

Hoezo is een eigen webshop vreemd?

Een eigen webshop hoeft niet zo’n gek idee te zijn maar bekijk het eens van een afstandje. Eerst liet u het verkopen geheel aan uw wederverkopers over. Die hadden tenslotte een winkel en hadden verstand van retail. U hield zich bezig met het product en de ontwikkeling daarvan en uw wederverkopers zorgden voor de omzet. En nu? Nu heeft u opeens verstand van het opzetten van een online kanaal? Precies. Dat is een beetje vreemd.

Een eigen product is vaak al uniek genoeg

Het hebben van een eigen product waarbij u zorgt voor:

pijleen duidelijk merk;
pijleen continue productverbetering;
pijlde juiste kostprijs en verkoopprijs;
pijlen de juiste afzetkanalen.

is vaak al meer dan genoeg om je als ondernemer/onderneming druk over te maken. Wanneer u als ondernemer daar toe in staat bent, kunt u misschien beter zoeken naar bestaande online kanalen voor het vergroten van uw markt in plaats van zelf iets op te zetten.

Online verkoopkanalen

Middels de online verkoopkanalen die nu al beschikbaar zijn kunt u met enige inspanning eenvoudig uw marktaandeel vergroten. De twee meest in het oog springende kanalen zijn wat mij betreft;

pijlBol.com (bol.com/zakelijkverkopen)
pijlAmazon (amazon.com/sell)

U kunt door middel van deze platforms uw producten verkopen aan een enorm publiek. Misschien kent u de huidige radioreclame van bol.com wel: binnen 5 minuten 6 miljoen extra klanten. U kunt stapsgewijs uw verkoop in het buitenland opzetten en u lift mee op hun kennis, kunde en marketing. Zeker, u dient marge af te staan, maar wat zijn u huidige marketing en verkoopkosten inclusief de verkoopmarge aan uw resellers?

Het kan ook zelf

Natuurlijk is er niets mis mee om ook zelf een webshop te hebben als u een eigen product te verkopen hebt. Het kan zeker bijdragen aan uw verkoop, aan de branding van uw producten en het opstarten van uw verkopen in het buitenland. U moet zich zeker niet door deze blog laten weerhouden maar ik hoop wel dat deze blog u een stukje op weg helpt om een weloverwogen keuze te maken.

Bol.com koppelt met SnelStart!

Mocht u geïnspireerd zijn door deze blog en wilt uw producten aanbieden op een extern platform zoals bol.com? Of verkoopt u uw producten al via bol.com? Dan hebben wij bij S for Software goed nieuws voor u. Vanaf nu koppelt bol.com ook met uw SnelStart-administratie en hoeft u orders niet meer over te typen in SnelStart. Meer weten over deze nieuwe S-Connect koppeling met SnelStart? Klik hier voor meer informatie over de bol.com-koppeling of download de S-Connect productbeschrijving via onderstaande button.

New Call-to-action


Gerrit Valkenburg

Door Gerrit Valkenburg

Gerrit is eigenaar van SforSoftware, partner van SnelStart en specialist in het slim automatiseren van bedrijfsprocessen. Gerrit is binnen SforSoftware verantwoordelijk voor de algemene directievoering, marketing en verkoop. Zijn uitdaging? Het ontwikkelen van software die samenwerkt met SnelStart.

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Gerrit Valkenburg.


Volg Gerrit Valkenburg op social media: