3 manieren om goed te starten met je boekhouding

 

Start je een bedrijf? Dan moet je ook een administratie bijhouden. Waar begin je? En hoe zorg je dat je de boekhouding meteen goed aanpakt? Dat kan op drie manieren.

Je ontkomt er niet aan als ondernemer: het bijhouden van een boekhouding. Wanneer je als ondernemer te laat of onvolledig aangifte doet bij de Belastingdienst, kan het je een boete opleveren. Het goed bijhouden van je administratie helpt echter ook om sneller een financiering te krijgen en om helder inzicht te krijgen in je resultaten. Maar hoé zet je je boekhouding meteen goed op? Je kunt op drie manieren starten:

1. Je administratie in Excel opzetten en bijhouden

Calculator-2-blauw-oranjeJe kunt als zzp’er of eenmanszaak de boekhouding zelf doen in een spreadsheatprogramma. De kans is groot dat Microsoft Excel of Google Spreadsheets op je computer staat, dus dat maakt het eenvoudig – en goedkoop! – om hierin je administratie te verwerken. Wanneer je relatief weinig klanten of projecten hebt, lenen Excel en Spreadsheet zich hier prima voor. De boekhouding is dan meestal (nog) niet heel complex. Alles zelf bijhouden in een spreadsheetprogramma kost weinig geld, maar relatief veel tijd.

2. Je administratie in een online boekhoudprogramma opzetten en bijhouden

Accounting-blauw-oranjeJe kunt de boekhouding zelf opzetten en bijhouden in een (online) boekhoudprogramma. De basisboekhouding staat hierin voor je klaar, conform alle Belastingdienst-eisen. Je hoeft het alleen nog in te vullen en bij te werken, waarbij veel zaken zijn geautomatiseerd. Zo hoef je geen cijfers uit te rekenen (zoals btw-bedragen) of handmatig over te zetten (zoals je banktransacties), dit doet de boekhoudsoftware voor je. Een online boekhoudprogramma bevat bovendien vaak extra functionaliteiten waar jouw bedrijf ook veel aan heeft.

3. Een boekhouder inschakelen en (online) samenwerken

Accountant-blauw-oranjeJe kunt je boekhouding (deels) uitbesteden aan een boekhouder. Het is daarbij een optie dat je boekhouder alles regelt, waarbij jij alleen de benodigde zaken aanlevert en inzicht houdt in je resultaten. Het is ook mogelijk om de eenvoudigere taken bij jezelf houden (zoals de btw-aangifte) en alleen de ingewikkeldere zaken uit te besteden aan je boekhouder (zoals de jaarafsluiting en fiscale regelingen). Dan houd je meer controle over je eigen administratie én valt de rekening lager uit.
 

Wat past bij jou?

Elk van deze drie methoden heeft voor- en nadelen. Het ‘Handboek voor het opzetten van een goede administratie’ gaat dieper in op de drie methoden en zet de belangrijkste verschillen op een rij. Door enkele vragen te beantwoorden, ontdek je ook welke methode het beste bij jou past.

Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.