3 dingen die klanten van accountants verwachten

door: Gerrit Valkenburg op: 26 augustus 2016

3 dingen die klanten van accountants verwachten
5 handige apps

Als accountant bevindt u zich in een dynamisch werkveld. Door de digitalisering verandert uw werk als accountant continu en moet u zich kunnen aanpassen aan de ontwikkelingen die gaande zijn. Niet alleen de digitalisering speelt een leidende rol in de veranderingen binnen uw werkveld. Het gezegde “De klant is koning”, klinkt u vast niet onbekend in de oren. Uw klant bepaalt deels hoe u uw werk als accountant uitvoert. Immers, om te blijven groeien in aantal klanten, moet u voldoen aan de klantverwachting. Maar wat verwacht uw klant nu van u als accountant? En hoe speelt u daarop in? Ik vertel het u in deze blog!

De klant verwacht dat u snel kunt schakelen
Het Visiedocument MKB-Accountant 2020 laat zien dat klanten een stijgende behoefte hebben aan direct en persoonlijk contact. Terwijl u voorheen enkel aan het einde van het jaar het jaarverslag aan uw klant presenteerde, verwacht de klant dat hij nu op elk moment inzicht kan krijgen in zijn financiële resultaten. Uw klant wil direct inzicht in de winst die hij bijvoorbeeld afgelopen week gemaakt heeft en wat de verwachtingen zijn voor de komende week.

Uw klant verwacht dat hij snel en laagdrempelig contact met u op kan nemen. Denk aan een WhatsApp-berichtje of een Tweet via Twitter. Digitale en sociale platformen gaan dus een belangrijke rol spelen in de communicatie met uw klant.

De klant verwacht dat hij een deel van zijn administratie zelfstandig kan uitvoeren
Door de komst van de digitalisering kunnen veel processen sneller, eenvoudiger en efficiënter ingericht worden. De klant verwacht dat bepaalde standaardwerkzaamheden geautomatiseerd worden. Denk hierbij aan het verwerken van orders in de administratie of het opstellen van jaarrekeningen. Hierdoor verwacht uw klant automatisch dat hij minder hoeft te betalen. Hij is bereid om een gedeelte van het administratieve werk zelf te doen, gewoonweg omdat het een stuk gemakkelijker is geworden, hij zo een beter inzicht krijgt in zijn eigen financiën en omdat het kostenbesparend is. Uw klant ziet u als sparringpartner en u helpt uw klant enorm door een online platform te creëren waarop u continu informatie rondom de boekhouding uit kunt wisselen.

De klant ziet zijn accountant als adviseur
Ik noemde het al in één van mijn eerdere artikelen op de blog van SnelStart: vanuit de klant komt er een steeds grotere vraag naar de accountant als adviseur. Nu vraagt u zich misschien af hoe uw rol als accountant dan verandert, want in principe neemt u altijd een adviserende rol in. U adviseert uw klanten immers al jarenlang over administraties, jaarverslagen en belastingaangiften. Uit het Visiedocument MKB-Accountant 2020 blijkt nu dat de klant ook voor andere zaken, die niet administratief-gericht zijn, bij u aanklopt.

Hoe dat komt? Het Visiedocument MKB-Accountant 2020 verwoordt dat als volgt: “De accountant vervult een maatschappelijke rol. Als onafhankelijke professional wordt hij geleid door fundamentele principes als objectiviteit en integriteit, met bijbehorend stelsel van kwaliteitsbewaking. Juist in deze unieke combinatie van deskundigheid en geborde kwaliteit onderscheidt de accountant zich van andere dienstverleners en laat hij zien dat hij het vertrouwen waard is.”

Kortom: omdat uw klanten het meest belangrijke onderdeel van hun bedrijf aan u toevertrouwen (hun financiële gegevens), vertrouwen zij u ook in het advies dat u hen kunt geven op compleet andere gebieden.

Hoe kunt u uw klanten helpen?
Bij S for Software helpen wij u graag een handje wanneer uw klant voor advies bij u aanklopt over producten die hem kunnen helpen bij zijn SnelStart-administratie. Speciaal voor u hebben we een overzichtelijke websitepagina ingericht waarmee u binnen een paar seconden uw klant kunt adviseren over een toepasselijke oplossing. Is één van uw klanten een webshopeigenaar? En vraagt hij zich af of hij de orders uit zijn webshop kan koppelen aan zijn SnelStart-boekhoudpakket? Dan is S-Connect de oplossing voor hem. Of bevindt uw klant zich in de logistieke sector en draagt hij de verantwoordelijkheid voor het magazijnbeheer? Dan is S-Flex Logistiek voor hem interessant.

Klik hier om naar de websitepagina te gaan en ontdek de beste oplossing voor uw klant!

Deel uw kennis op het SnelStart Kennisplein

Gerrit Valkenburg

Door Gerrit Valkenburg

Gerrit is eigenaar van SforSoftware, partner van SnelStart en specialist in het slim automatiseren van bedrijfsprocessen. Gerrit is binnen SforSoftware verantwoordelijk voor de algemene directievoering, marketing en verkoop. Zijn uitdaging? Het ontwikkelen van software die samenwerkt met SnelStart.

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Gerrit Valkenburg.


Volg Gerrit Valkenburg op social media: