Als boekhouder of accountant bevind je je in een dynamisch werkveld. Door de digitalisering verandert je werk continu en moet je je kunnen aanpassen aan de ontwikkelingen die gaande zijn. Het gezegde 'De klant is koning', klinkt je daarnaast vast niet onbekend in de oren. Jouw klant bepaalt (deels) hoe je je werk uitvoert. Maar wat verwacht jouw klant van je als boekhouder of accountant? En hoe speel je daarop in?
1. De klant verwacht dat je snel kunt schakelen
Het Visiedocument MKB-Accountant 2020 laat zien dat klanten een stijgende behoefte hebben aan direct en persoonlijk contact. Terwijl je voorheen enkel aan het einde van het jaar het jaarverslag aan je klant presenteerde, verwacht de klant dat hij nu op elk moment inzicht kan krijgen in zijn financiële resultaten.
Je klant wil direct inzicht in de winst die hij bijvoorbeeld afgelopen week gemaakt heeft en wat de verwachtingen zijn voor de komende week. Je klant verwacht dat hij snel en laagdrempelig contact met je op kan nemen. Denk aan een WhatsApp-berichtje of een tweet via Twitter. Digitale en sociale platformen gaan dus een belangrijke rol spelen in de communicatie met je klant.
2. De klant verwacht dat hij een deel van zijn administratie zelfstandig kan uitvoeren
Door de komst van de digitalisering kunnen veel processen sneller, eenvoudiger en efficiënter ingericht worden. De klant verwacht dat bepaalde standaardwerkzaamheden geautomatiseerd worden. Denk hierbij aan het verwerken van orders in de administratie of het opstellen van jaarrekeningen. Hierdoor verwacht je klant automatisch dat hij minder hoeft te betalen.
Hij is bereid om een gedeelte van het administratieve werk zelf te doen, gewoonweg omdat het een stuk gemakkelijker is geworden, hij zo een beter inzicht krijgt in zijn eigen financiën en omdat het kostenbesparend is. Uw klant ziet u als sparringpartner en u helpt uw klant enorm door een online platform te creëren waarop u continu informatie rondom de boekhouding uit kunt wisselen.
3. De klant ziet jou als adviseur
Vanuit de klant komt er een steeds grotere vraag naar de boekhouder of accountant als adviseur. Nu vraag je je misschien af hoe jouw rol dan verandert, want in principe neem je altijd een adviserende rol in. Je adviseert je klanten immers al jarenlang over administraties, jaarverslagen en belastingaangiften. Uit het Visiedocument MKB-Accountant 2020 blijkt nu dat de klant ook voor andere zaken, die niet administratief-gericht zijn, bij jou aanklopt.
Hoe dat komt? Het Visiedocument MKB-Accountant 2020 verwoordt dat als volgt: “De accountant vervult een maatschappelijke rol. Als onafhankelijke professional wordt hij geleid door fundamentele principes als objectiviteit en integriteit, met bijbehorend stelsel van kwaliteitsbewaking. Juist in deze unieke combinatie van deskundigheid en geborde kwaliteit onderscheidt de accountant zich van andere dienstverleners en laat hij zien dat hij het vertrouwen waard is.”
Kortom: omdat uw klanten het meest belangrijke onderdeel van hun bedrijf aan u toevertrouwen (hun financiële gegevens), vertrouwen zij u ook in het advies dat u hen kunt geven op compleet andere gebieden.