Bestellingen snel en makkelijk verwerken in je administratie

door: Stephanie Rijk op: 26 augustus 2021

Bestellingen snel en makkelijk verwerken in je administratie

Heb je een webshop en te maken met veel online bestellingen? Of verkoop je via meerdere platforms zoals bol.com en Amazon? Dan wordt inzicht in je voorraden en in de status van je orders (bestellingen) erg belangrijk. Door je orderproces te koppelen aan je administratie verkoop je nooit iets wat je (voorlopig) niet op voorraad hebt.  

Door een koppeling te maken tussen de verschillende verkoopplatforms en je boekhouding, houd je je zaken op orde. Het scheelt veel handmatig werk. Je hoeft niet twee keer een factuur te maken, kunt orders direct omzetten naar pakbonnen of facturen en alles wordt automatisch overgenomen in je administratie. In dit artikel lees je meer over de verschillende orderbeheeropties in een boekhoudprogramma.

Van bestelling (order) naar factuur

Een bestelling (pakbon, werkbon, afhaalbon, offerte) wordt in de administratie een order genoemd. Deze kun je later omzetten naar een factuur. De gegevens in de order worden automatisch overgenomen. Ideaal wanneer er bijvoorbeeld een bestelling binnenkomt via je webshop. De order wordt aangemaakt in je administratie en jij kunt deze in één keer omzetten naar een factuur en versturen naar de klant.

→ Meer lezen over het koppelen van je administratie aan je webshop? Bekijk dit handige e-book

Orders kopiëren 

Onder orders wordt in SnelStart verstaan: een concept order, abonnementsorder, offerte, pakbon, werkbon, bevestiging of een afhaalbon. Deze orders kun je kopiëren naar een nieuwe order of de order kopiëren naar een andere klant. 

Bulkbewerkingen

Met bulkbewerkingen kun je één keer een hele groep onverwerkte of niet-verzonden orders een bepaalde opdracht geven. Bijvoorbeeld: alle pakbonnen afdrukken, of van alle verwerkte pakbonnen en uitgeleverde orders de facturen maken en versturen. 

Verzamelfacturen

Heeft een klant een deze maand een paar keer wat besteld of afgehaald en wil je deze orders of pakbonnen in één factuur verwerken? Maak dan een verzamelfactuur. Dit gebeurt veel bij groothandels.

Samengestelde producten

Verkoop je meerdere losse producten als één product of als set? Bijvoorbeeld: je verkoopt een tuinset die bestaat uit een tafel, vier stoelen en een parasol. Deze koop je los van elkaar in. Dit noem je geassembleerde artikelen. Klanten kunnen de artikelen los en als set kopen. In je administratie kun je deze artikelen samenstellen als één product. Door dit bij te houden, weet je precies weet hoeveel sets en hoeveel losse producten je nog voorradig hebt. Je grijpt nooit meer mis.

Koppelen met je webshop en andere software

Met een goed ingestelde koppeling tussen je webshop en je boekhouding in SnelStart verwerk je eenvoudig alle orders in de volgorde die jij kiest. Je vergeet nooit meer een zending. Wil je meer weten over het koppelen van je webshop en je boekhouding? Download dan het e-book 'Boekhouding voor jouw webwinkel'.

Heb je een handelsbedrijf, zoals een groothandel of webshop? Dan hebben wij iets voor je! Neem eens een kijkje op www.snelstart.nl/inhandel. Of bekijk het webinar over de nieuwe softwareoplossing voor handelsbedrijven. 

Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud van dit artikel is met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het zijn dat de regels inmiddels zijn aangepast, of jouw situatie onder de uitzonderingen valt. Check daarom altijd met je boekhouder of accountant of je het goed doet. Komen jullie er samen niet uit? Vraag dan de Belastingdienst.