Accountant? Onderscheid jezelf en werk samen met je klant

accountant-ga-samenwerken

De accountancybranche verandert door digitalisering en prijsconcurrentie. Ondernemers krijgen steeds meer handigheden aangereikt waarmee ze zelf (een deel van) de boekhouding kunnen voeren. Als boekhouder of accountant moet je daarop inspelen met je verdienmodel. 

Je klanten maken steeds meer gebruik van de groeiende digitale boekhoudopties. Denk aan goedkope online diensten waarmee ze eenvoudig online een factuur versturen of applicaties om bonnetjes in te scannen in de boekhouding. Ook factureren doen ondernemers vaak zelf. Moet je je zorgen maken over jouw omzet door deze digitalisering en prijsconcurrentie? Niet als je je verdienmodel aanpast en slimmer samenwerkt met je klant.

Is advisering de oplossing?

Het adviseren van klanten wordt vaak aangedragen als dé oplossing om de concurrentiestrijd te winnen. Als accountants- of administratiekantoor heb je immers de kennis en kunde om cijfertjes op de juiste manier te interpreteren. Voor een goed en betrouwbaar financieel advies blijft dan ook een grote rol weggelegd voor de accountant of boekhouder. Maar hoe groot is de markt voor advies? Weinig kantoren lijken in staat de dalende inkomsten uit de samenstelpraktijk te kunnen opvangen met advies. Je moet jezelf als accountant- of administratiekantoor jezelf ook op andere manieren onderscheiden.

Hoe kun je als kantoor onderscheidend zijn?

Het antwoord op deze vraag is simpel: door samen te werken. Als accountant kun je de toenemende digitalisering en prijsconcurrentie in de branche ‘verslaan’ door de samenwerking met je klant aan te gaan. De samenwerking tussen accountant en ondernemer wordt nog te vaak gezien als eenrichtingsverkeer. De ondernemer levert eens in de zoveel tijd bonnetjes en facturen aan, de accountant of boekhouder doet de boekhouding. Door eerder genoemde trends op het gebied van online factureren en het digitaliseren van bijvoorbeeld inkoopbonnetjes, kan deze samenwerking ook daadwerkelijk een samenwerking worden.

3 tips voor een betere samenwerking

 

1. Geef je klant meer inzicht met een financieel dashboard

Doordat de ondernemer de boekhouding aan jou uitbesteedt heeft hij vaak nauwelijks inzicht in de financiële positie van zijn bedrijf. Dit terwijl meer en meer ondernemers om dit inzicht vragen. Voor een goede samenwerking tussen de ondernemer en jou als accountant wordt een actueel inzicht in de administratie dan ook steeds belangrijker.

Met een financieel dashboard geef je de ondernemer eenvoudig inzicht in de administratie. Dit dashboard laat bijvoorbeeld de bank/kas stroom, de omzet en het resultaat van de onderneming zien en geeft weer hoeveel inkoop en verkoopfacturen nog openstaan. Daarnaast biedt het dashboard informatie over de gemiddelde betalingstermijn en de klanten die de meeste omzet genereren. Een dergelijk dashboard hoef je natuurlijk niet zelf te ontwikkelen. Softwarepartijen als SnelStart bieden je de mogelijkheid om je klant een financieel dashboard aan te leveren.

2. Laat je klant zelf facturen versturen

De zzp’er of kleine ondernemer wil ondernemen, niet boekhouden. Toch kun je als accountants- of administratiekantoor je klant meer betrekken bij de boekhouding en zorgen dat je klant meer documenten gedigitaliseerd aanlevert. Factureren vinden de meeste ondernemers bijvoorbeeld wel leuk, want dat brengt geld in het laatje.

Met een eenvoudig online pakket kan je klant zelf facturen versturen via zijn telefoon, tablet, laptop of computer. Hierdoor raakt de klant meer betrokken bij zijn administratie en kan hij, door middel van het eerder genoemde financiële dashboard, gelijk zien welke facturen betaald zijn of nog openstaan. Daarbij bespaart deze aanpak jouw kantoor tijd. Tijd die je kunt besteden aan een goed financieel advies of het bedienen van andere klanten.

3. Laat je klant inkoopfacturen en bonnetjes digitaal aanleveren

Tot slot is het tegenwoordig heel makkelijk om documenten als inkoopfacturen en bonnetjes, die vaak fysiek worden weggebracht naar de accountant, te digitaliseren. Dit digitaliseren kan je klant eenvoudig zelf door gebruik te maken van digitale facturen of een applicatie waarmee hij bonnetjes inscant in de administratie.

Werk samen, bespaar tijd

Om de digitalisering en prijsconcurrentie aan te gaan, hoef je niet meteen de hele boekhouding bij ondernemers neer te leggen. Het grootste gedeelte van de verwerking van de administratie blijf jij voor de klant verzorgen. Denk hierbij aan de btw-aangifte en het inlezen van afschriften. Door de klant te faciliteren met middelen om zelf de financiën in te zien, facturen te versturen en inkoopfacturen en/of bonnetjes digitaal aan te leveren, kun je echt samenwerken met de klant en daarbij als kantoor veel tijd besparen. Tijd die je vervolgens kunt besteden aan een goed financieel advies of het bedienen van andere klanten.

Samen maken we boekhouden makkelijker

Met een laagdrempelig SnelStart-pakket beschikt je klant al voor een laag bedrag over de mogelijkheid om onbeperkt (online) facturen te versturen en bonnetjes in te scannen en naar jouw te sturen. Het bijbehorende online financieel dashboard geeft hem klant altijd en overal inzicht in de financiën van zijn eigen onderneming.

Vanuit het SnelStart-pakket Accountant meld je je klant eenvoudig aan voor het pakket dat het beste past bij hem en bij jullie samenwerking. Als kantoor bepaal je zelf of je maandelijkse kosten voor pakket direct of indirect doorberekent aan de klant. Je kunt de kosten voor al je diensten - waaronder controle, advies en gebruik van het pakket -  ook bundelen in een abonnementsvorm. Eén duidelijke en heldere prijs richting de klant.

Boekhouders en accountants opgelet

Maak je werk leuker en makkelijker, houd veel tijd over en werk samen met je klanten zoals jij dat wil. Bekijk alle voordelen van SnelStart Accountant. Bekijk nu
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.