Accountant? Onderscheid jezelf! Ga samenwerken met de klant

door: Eva Nicolai op: 16 september 2016 15:19:50 CEST

Accountant? Onderscheid jezelf! Ga samenwerken met de klant
accountant-ga-samenwerken

De accountancybranche verandert door digitalisering en prijsconcurrentie. Ondernemers krijgen steeds meer handigheden aangereikt waarmee ze zelf (een deel van) de boekhouding kunnen voeren. Denk hierbij aan goedkope online diensten waarmee eenvoudig online een factuur verstuurd kan worden en applicaties waarmee een bonnetje kan worden ingescand in de boekhouding. Vooral zelf factureren vinden veel ondernemers prettig en leuk om te doen. Het versturen van facturen brengt immers geld in het laatje!

Het gevolg van deze digitalisering en prijsconcurrentie is een daling in het aantal klanten en in de omzet voor de accountants- en administratiekantoren. Steeds meer kantoren zullen daarom hun verdienmodel moeten aanpassen.

Is advisering de oplossing?

Vaak wordt advisering aangedragen als dé oplossing voor bovengenoemd probleem. Het accountants- of administratiekantoor heeft immers de kennis en kunde om cijfertjes op de juiste manier te interpreteren. Voor een goed en betrouwbaar financieel advies blijft dan ook een grote rol weggelegd voor de accountant of boekhouder.

De vraag is echter hoe groot de markt voor advies werkelijk is. Op dit moment lijken weinig kantoren in staat de dalende inkomsten uit de samenstelpraktijk met advies op te kunnen vangen. Het lijkt erop dat je als accountant- of administratiekantoor jezelf ook op een andere manier zal moeten onderscheiden.

Accountancy.jpg

Hoe kun je als kantoor toch nog onderscheidend zijn?

Het antwoord op deze vraag is simpel. Door samen te werken! Als accountant kunt u de toenemende digitalisering en prijsconcurrentie in de branche ‘verslaan’ door de samenwerking met uw klant aan te gaan. In het verleden werd de samenwerking tussen accountant en ondernemer vaak gezien als eenrichtingsverkeer. De ondernemer levert één keer in de zoveel tijd de bonnetjes en facturen aan, het accountant- of administratiekantoor doet de boekhouding. Door eerder genoemde trends op het gebied van online factureren en het digitaliseren van bijvoorbeeld inkoopbonnetjes, kan deze samenwerking ook daadwerkelijk een samenwerking worden.

3 tips voor een betere samenwerking:

 

1.png  1. Geef uw klant meer inzicht met een financieel dashboard
Doordat de ondernemer de boekhouding uitbesteedt aan u als accountant heeft deze vaak nauwelijks inzicht in de financiële positie van zijn bedrijf. Dit terwijl meer en meer ondernemers om dit inzicht vragen. Voor een goede samenwerking tussen de ondernemer en u als accountant wordt een actueel inzicht in de administratie dan ook steeds belangrijker.

Met een financieel dashboard geeft u de ondernemer eenvoudig inzicht in de administratie. Dit dashboard laat bijvoorbeeld de bank/kas stroom, de omzet en het resultaat van de onderneming zien en geeft weer hoeveel inkoop en verkoopfacturen er nog open staan. Daarnaast biedt het dashboard informatie over de gemiddelde betalingstermijn en de klanten die de meeste omzet genereren. Een dergelijk dashboard hoeft u natuurlijk niet zelf te ontwikkelen. Softwarepartijen als SnelStart bieden u de mogelijkheid om uw klant een financieel dashboard aan te leveren.

2.png  2. Laat uw klant zelf facturen versturen
De ZZP’er of kleine ondernemer wil ondernemen, niet boekhouden. Toch kun je als accountants- of administratiekantoor de klant wel degelijk meer betrekken bij de boekhouding en ervoor zorgen dat de klant meer documenten gedigitaliseerd gaat aanleveren. Factureren vinden de meeste ondernemers bijvoorbeeld wel leuk, dit brengt immers geld in het laatje!

Met een eenvoudig online pakket kan uw klant zelf facturen versturen via zijn telefoon, tablet, laptop of computer. Hierdoor raakt de klant meer betrokken bij zijn administratie en kan hij, door middel van het eerder genoemde financiële dashboard, gelijk zien welke facturen er betaald zijn of nog open staan. Daarbij bespaart deze aanpak u als kantoor tijd. Tijd die u kunt besteden aan een goed financieel advies of het bedienen van andere klanten!

3.png  3. Laat uw klant inkoopfacturen en bonnetjes digitaal aanleveren
Tot slot is het tegenwoordig heel makkelijk om documenten als inkoopfacturen en bonnetjes, welke voorheen fysiek werden weggebracht naar de accountant, te digitaliseren. Dit digitaliseren kan de klant eenvoudig zelf door gebruik te maken van digitale facturen of een applicatie waarmee een bonnetje kan worden ingescand in de administratie.

 

Kortom, om de digitalisering en prijsconcurrentie aan te gaan hoeft u dus niet gelijk de hele boekhouding bij ondernemers neer te leggen. Het grootste gedeelte van de verwerking van de administratie blijft u als kantoor voor de klant verzorgen. Denk hierbij aan de btw-aangifte en het inlezen van afschriften. Door de klant echter te faciliteren met middelen om zelf de financiën in te zien, facturen te versturen en inkoopfacturen en/of bonnetjes digitaal aan te leveren kunt u echt samenwerken met de klant en daarbij als kantoor veel tijd besparen. Tijd die u vervolgens kunt besteden aan een goed financieel advies of het bedienen van andere klanten!

Samen maken we boekhouden makkelijker

Met een simpel pakket als inStap beschikt uw klant al vanaf 9,50 per maand over de mogelijkheid om onbeperkt facturen te versturen. Het bijbehorende online financieel dashboard geeft uw klant altijd en overal inzicht in de financiën van de eigen onderneming. Binnenkort wordt hier de mogelijkheid voor het onbeperkt online factureren aan toegevoegd.

 

Uitroeptekentje  Wist u daarbij dat SnelStart binnenkort de mogelijkheid biedt aan kantoren om deze diensten rechtstreeks aan te bieden aan de klant, zonder tussenkomst van SnelStart? Vanuit het pakket SnelStart Accountant kunt u uw klant straks eenvoudig aanmelden voor inStap. Dit biedt u als kantoor de mogelijkheid om uw dienstenpakket gemakkelijk uit te breiden. Als kantoor maakt u zelf de keuze of u de maandelijkse kosten voor het inStap pakket direct of indirect doorberekent aan de klant. Hierdoor kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om de kosten voor al uw diensten, waaronder controle, advies en gebruik van het pakket inStap, te bundelen in een abonnementsvorm. Eén duidelijke en heldere prijs richting de klant!

Meer weten over deze mogelijkheden?
Kom dan naar één van de SnelStart Aangenaam bijeenkomsten in november bij u in de buurt. Informatie over deze bijeenkomsten vindt u op onze website of bekijk de data en locaties en meld u direct aan!

Kom naar SnelStart Aangenaam 2016!

Eva Nicolai

Door Eva Nicolai

Als content marketeer op de afdeling Marketing werkt Eva met name aan de online communicatie richting onze klanten. Daarbij is ze betrokken bij allerlei marketinguitingen van SnelStart richting zowel ondernemers als accountants- en administratiekantoren.

Wat vond u van dit artikel?
Goed verhaal! of Geef een tip of stel een vraag aan Eva Nicolai.


Volg Eva Nicolai op social media: