
De accountancybranche verandert door digitalisering en prijsconcurrentie. Ondernemers krijgen steeds meer handigheden aangereikt waarmee ze zelf (een deel van) de boekhouding kunnen voeren. Denk hierbij aan goedkope online diensten waarmee eenvoudig online een factuur verstuurd kan worden en applicaties waarmee een bonnetje kan worden ingescand in de boekhouding. Vooral zelf factureren vinden veel ondernemers prettig en leuk om te doen. Het versturen van facturen brengt immers geld in het laatje!
Het gevolg van deze digitalisering en prijsconcurrentie is een daling in het aantal klanten en in de omzet voor de accountants- en administratiekantoren. Steeds meer kantoren zullen daarom hun verdienmodel moeten aanpassen.
Is advisering de oplossing?
Vaak wordt advisering aangedragen als dé oplossing voor bovengenoemd probleem. Het accountants- of administratiekantoor heeft immers de kennis en kunde om cijfertjes op de juiste manier te interpreteren. Voor een goed en betrouwbaar financieel advies blijft dan ook een grote rol weggelegd voor de accountant of boekhouder.
De vraag is echter hoe groot de markt voor advies werkelijk is. Op dit moment lijken weinig kantoren in staat de dalende inkomsten uit de samenstelpraktijk met advies op te kunnen vangen. Het lijkt erop dat je als accountant- of administratiekantoor jezelf ook op een andere manier zal moeten onderscheiden.
Hoe kun je als kantoor toch nog onderscheidend zijn?
Het antwoord op deze vraag is simpel. Door samen te werken! Als accountant kunt u de toenemende digitalisering en prijsconcurrentie in de branche ‘verslaan’ door de samenwerking met uw klant aan te gaan. In het verleden werd de samenwerking tussen accountant en ondernemer vaak gezien als eenrichtingsverkeer. De ondernemer levert één keer in de zoveel tijd de bonnetjes en facturen aan, het accountant- of administratiekantoor doet de boekhouding. Door eerder genoemde trends op het gebied van online factureren en het digitaliseren van bijvoorbeeld inkoopbonnetjes, kan deze samenwerking ook daadwerkelijk een samenwerking worden.
3 tips voor een betere samenwerking:
|
Kortom, om de digitalisering en prijsconcurrentie aan te gaan hoeft u dus niet gelijk de hele boekhouding bij ondernemers neer te leggen. Het grootste gedeelte van de verwerking van de administratie blijft u als kantoor voor de klant verzorgen. Denk hierbij aan de btw-aangifte en het inlezen van afschriften. Door de klant echter te faciliteren met middelen om zelf de financiën in te zien, facturen te versturen en inkoopfacturen en/of bonnetjes digitaal aan te leveren kunt u echt samenwerken met de klant en daarbij als kantoor veel tijd besparen. Tijd die u vervolgens kunt besteden aan een goed financieel advies of het bedienen van andere klanten!
Samen maken we boekhouden makkelijker
Met een simpel pakket als inStap beschikt uw klant al vanaf 9,50 per maand over de mogelijkheid om onbeperkt facturen te versturen. Het bijbehorende online financieel dashboard geeft uw klant altijd en overal inzicht in de financiën van de eigen onderneming. Binnenkort wordt hier de mogelijkheid voor het onbeperkt online factureren aan toegevoegd.
|
Meer weten over deze mogelijkheden? |
