Klanten behouden? Dit kun je leren van toprestaurants!

Je wilt uiteten in je favoriete restaurant. Je reserveert op tijd, want de populaire eetgelegenheid zit bijna elke avond vol. Net als jij keren veel gasten regelmatig terug. Hoe behouden goede restaurants hun klanten? Daar kun je als administratie- of accountantskantoor meer van leren dan je misschien verwacht. Tipje van de sluier: het ligt niet alleen aan de uitmuntende culinaire kwaliteiten van de kok.

Zo doen restaurants het: ingrediënten voor klantbehoud

Het succes van een goed restaurant start bij een goede kaart vol smaakvolle gerechten. Een passende prijs helpt ook mee. Voor je kantoor vormt je dienstverlening de succesbasis; klanten verwachten dat je hun boekhouding tot in de puntjes verzorgt. Goed geprijsde, overheerlijke gerechten - of je uitstekende boekhouddienstverlening - maken van klanten echter niet automatisch vaste klanten. Daarvoor gebruikt een goed restaurant extra ingrediënten.

Extra ingrediënt 1: eerlijkheid

Je reserveert een plaatsje op het zonnige terras, maar moet wegens ruimtegebrek plaatsnemen ín het restaurant. Het resultaat: je stapt niet volledig tevreden naar buiten, hoe goed het eten ook smaakte. Liever had je vooraf gehoord dat er buiten geen tafels meer beschikbaar waren. Vertel klanten daarom eerlijk wat ze wél en niet kunnen met hun boekhoudpakket. Geef het ook eerlijk toe als je een keer fout zit, dit waarderen je klanten.  

Extra ingrediënt 2: overtref verwachtingen

Verrassing! Bij je voorgerecht ontvang je onverwachts een mandje brood met kruidenboter en een karaf water met glazen. Een gratis extraatje van de zaak. Hier kun je bijna geen slecht gevoel aan overhouden. Zo kun je ook al met kleine dingen de verwachtingen van klanten overtreffen. Beloof bijvoorbeeld binnen één week iets op te lossen en doe het vervolgens binnen één dag. Of lever kleine extra diensten bovenop de afgesproken samenwerking. Elke klant wordt graag positief verrast! 

Niemand vindt het vervelend als zijn verwachtingen worden overtroffen.

Extra ingrediënt 3: los klachten op

Ook in een goed restaurant is misschien niet elke klant tevreden. Een perfect bereide soep kan nét te koud worden opgediend. Een vlieg kan in het dessert landen. Als dit wordt opgelost met excuses en een nieuwe soep of vers dessert, is de gast vaak weer tevreden. Neem elke klacht serieus, bespreek het probleem en de gewenste oplossing en handel het goed af. Zorg dat je klant een positief gevoel overhoudt. Dan voelt hij zich serieus genomen weet hij dat hij op je kan bouwen.

Extra ingrediënt 4: waardevolle adviezen

‘Bij dit gerecht kan ik je deze wijn aanbevelen.’ De gastronomische adviezen van het personeel in een goed restaurant vergroten vaak je smaakbeleving. Ook jij kunt met kennis en waardevolle adviezen van grote meerwaarde zijn voor je klant. Op welke manier kan je klant zijn administratiedruk verlichten? Welk SnelStart-pakket past perfect bij zijn bedrijf? Met zulke adviezen voelt je klant dat hij goed zit bij jouw kantoor.

Extra ingrediënt 5: menselijke service

Een horecagastheer heeft aandacht voor zijn gasten. Hij stelt vragen, er is interactie. Zijn gasten zijn mensen en geen nummers. De waarde van menselijkheid moet ook in de boekhoudwereld niet worden onderschat. Hoe menselijker en persoonlijker je klanten van dienst bent, hoe fijner ze de samenwerking vaak ervaren.

Extra ingrediënt 6: vraag feedback

Heeft het gesmaakt? Is alles naar wens? Deze vragen worden vaak gesteld in restaurants. De gast voelt zich gehoord en het restaurant kan zich verder verbeteren met de feedback. Vraag je regelmatig aan je klanten wat ze graag anders zien? Hier kunnen antwoorden op komen die je nooit zelf had bedacht. Soms zijn die uitkomsten bovendien eenvoudig door te voeren, zodat je snel de klanttevredenheid verhoogt.

Dit artikel is een bewerking van een artikel dat eerder verschenen is in Aangenaam, Het magazine, nr. 02 2022.

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.