4 tips voor ZZP-ers om openstaande facturen betaald te krijgen

door: Eliza Schreuder op: 19 mei 2015

4 tips voor ZZP-ers om openstaande facturen betaald te krijgen
4 tips voor ZZP-ers om openstaande facturen betaald te krijgen

Dat een bedrijf groeit is mooi. Tegelijk met de groei komt het vaak voor dat meerdere facturen niet op tijd worden betaald. Gevolg de post dubieuze debiteuren groeit ook mee. Wat mij opvalt is dat deze post niet gelijkwaardig meegroeit met de omzet, maar naar verhouding juist steeds groter wordt. Hoe komt dat toch?

Ik kan veel redenen noemen waarom een ZZP-er te veel facturen bij zijn klanten heeft openstaan. De onderstaande komen het meeste voor.

    • Te weinig tijd
      Een ZZP-er heeft zoveel dingen te doen en heeft helemaal geen tijd om zijn openstaande facturen na te bellen

    • Geen zin facturen na te bellen
      Dit klink raar, maar veel ZZP-ers willen helemaal geen klanten bellen met de vraag waarom de factuur niet betaald is. Zij laten het debiteurenbeheer daarom links liggen.

    • Het ontbreken van kennis wat betreft debiteurenbeheer
      Vaak zijn er ook vragen rondom debiteurenbeheer. Wanneer kan ik achter mijn factuur aanbellen? Is de klant ook rente verschuldigd? Kan ik betaalafspraken maken met mijn klant? Een ZZP-er wordt soms afgetroefd, vooral door grote(re) bedrijven. Met de juiste kennis op zak zou dit niet nodig hoeven zijn.
Graag wil ik 4 tips met u delen hoe u deze wildgroei aan debiteuren kunt voorkomen.

Tip 1 Maak tijd en bel onderweg uw openstaande facturen na
U heeft misschien te weinig tijd om uw openstaande facturen na te bellen. Wanneer u uw debiteurenbeheer bijhoudt, kost dit niet eens heel veel tijd. U moet het echter wel doen, echt! Nu de tip. Neem het lijstje openstaande facturen mee wanneer u onderweg bent. U belt die lijst in de auto zo langs en u zult het resultaat merken!
Tip 2 Besteed het uit
Is uw bedrijf echt zo groot geworden dat u niet alles meer zelf kunt? Dan is wellicht goed om iemand in dienst te nemen voor het debiteurenbeheer. Daarnaast is het uitbesteden van debiteurenbeheer ook een mogelijkheid. U hoeft dan geen personeel aan te nemen, en het debiteurenbeheer wordt toch voor u geregeld. Vaak kan u het beheer al uitbesteden vanaf enkele uren per maand.
Tip 3 Moeilijk om klanten te vragen de factuur te betalen
Veel ZZP-ers vinden het moeilijk om de klant als debiteur te zien. Daarom stellen ze het nabellen van openstaande facturen uit. Toch heeft een telefoontje het meeste effect. Probeer het eens, u zult zien dat deze gesprekken helemaal niet onprettig verlopen. Uw heeft een relatie met uw klant. En een betaalde factuur is het beste kenmerk van een goede relatie.
Tip 4 Houd uw kennis up to date
Blijf op de hoogte van de huidige wet en regelgeving. Deze beschermt de ZZP-er en MKB-er wat betreft betaaltermijnen. De regels van de Late Payment Derective van 16 maart 2013 gelden ook voor u.

Een beheersbare debiteurenportefeuille geeft u als ZZP-er rust. Daarnaast geeft het ook de nodige vrijheid om te kunnen ondernemen met uw eigen geld.

Meer weten over debiteurenbeheer? Download ons gratis E-book!
Download nu gratis het e-book Debiteurenbeheer

Eliza Schreuder is adviseur debiteurenbeheer bij Sterk Financieel

Volg Eliza Schreuder op social media twitter linkedin