4 manieren om klanten sneller te laten betalen

Een goede factuur is meer dan een factuur met alle verplichte factuurgegevens erop, een goede factuur wordt snel betaald en ziet er professioneel uit. Zo vermijd je (te) lang openstaande debiteuren en heb je sneller geld op je rekening. Lees hier 4 tips om een goede factuur te maken.

1. Stel een professionele factuur op

Een rommelig opgemaakte factuur, zonder betaaleisen en logo, komt niet professioneel over. Zorg er altijd voor dat je factuur voorzien is van een standaard opmaak. Handig voor de klant én zo voldoen jouw facturen aan de wettelijke eisen van de Belastingdienst. Twee vliegen in een klap. Voeg je logo toe voor extra herkenbaarheid en geef op de factuur de betalingstermijn aan. Via SnelStart Web kun je de standaard factuuropmaak (die voldoet aan de wettelijke eisen) eenvoudig personaliseren. Wil je weten hoe je met zo min mogelijk werk, zo snel mogelijk je geld krijgt? Lees het e-book over het opstellen en versturen van een goede factuur. 

2. Stuur direct de factuur

Stel je voor: je hebt net een product of dienst geleverd. Het zou logisch zijn dat de klant ook direct betaalt. In een winkel moet hij of zij ook meteen betalen. Met de SnelStart App kun je – waar je ook bent – snel een factuur maken én versturen. Klanten ontvangen de factuur, direct na afname van de product of dienst, in hun mailbox. Zo vergeet jij geen facturen meer en bied je klanten de mogelijkheid om snel te betalen.

3. Maak betalen makkelijk

Dit herken je vast: je krijgt een factuur binnen en wil deze betalen. Om te betalen schakel je steeds tussen de factuur en jouw bankomgeving. Gegevens selecteren, knippen, plakken en nogmaals checken. Een hoop gedoe. Dat kan gelukkig anders voor jouw klanten.

De meeste digitale facturen kun je voorzien van een betaallink. Via SnelStart kun je bijvoorbeeld de betaaldienst Mollie koppelen aan facturen. Klanten klikken op de link en kunnen direct via iDeal het bedrag naar je overmaken. Je kunt je voorstellen dat dit het betalen voor klanten een stuk makkelijker maakt, waardoor ze niet wachten tot het laatste moment. Geen gedoe met het handmatig overnemen van factuur- en IBAN-nummers.

4. Stuur (geautomatiseerd) herinneringen

Je komt erachter dat een factuur nog steeds niet is betaald. Dat is vervelend voor jou en voor je boekhouder of accountant. Je administratie is niet bij en dat geeft gedoe. Lastig! Het handmatig bijhouden van niet-betaalde facturen kan een tijdrovende klus zijn. Daarom heeft SnelStart Web een handig factuuroverzicht. Hier zie je direct welke facturen (bijna) verlopen zijn. Met één klik op de knop verstuur je een herinnering naar de klant.

Voorheen werden herinneringen en aanmaningen handmatig verstuurd vanuit boekhoudsysteem SnelStart. Door tijdgebrek gebeurde dit niet wekelijks maar eerder tweemaandelijks. We hadden te weinig grip op de openstaande posten. Outstanding24 was een goede oplossing voor dit probleem.

- Hans Vos, eigenaar van Wijnhuis Oktober

In SnelStart 12 kun je vanaf pakket inBalans een compleet geautomatiseerd herinneringen- en aanmaningenproces inrichten. Het is ook mogelijk om dit proces helemaal uit te besteden, bijvoorbeeld door een partij als Outstanding24.

Slimmer en sneller boekhouden?

Met SnelStart kies je zelf in hoeverre je je administratie automatiseert. Van razendsnel factureren en optimaal inzicht in je cijfers tot een geautomatiseerd debiteurenbeheer en/of voorraadbeheer. Bekijk nu welk pakket bij jouw bedrijf past. Bekijk meer
Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud is met de grootste zorg samengesteld.