Startups zijn booming business. Wat doe jij als starter?

door: Hugo van Noorden op: 13 mei 2015

Startups zijn booming business. Wat doe jij als starter?
Startups

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, het ene concept nog innovatiever dan het andere: Startups. In de slipstream ontstaan er talloze bedrijven die coaching, inspiratie en ondersteuning bieden. Kortom: startups zijn hip en bovendien booming business! Om vast in de stemming te komen volgen hier eerst drie interessante startupprojecten:

FairPhoneFairphone

Uitgangspunt: creëer een eerlijkere wereldeconomie en verander hoe de dingen worden geproduceerd. Uitwerking: een mobiele telefoon.

http://www.fairphone.com/

Lookius

Lookius

Een online berichtenbord waarmee je met anderen in contact kunt komen (voorheen deed je dit in de supermarkt). Plaats advertenties, berichten, vragen, gevonden voorwerpen etc.
https://www.lookius.com/

Cocoon

Cocoon

Swipe door vacatures en vind je droombaan! Net als bij Tinder, maar dan met banen dus.
https://cocoonapp.co/

Wat is nu eigenlijk een startup? 

Een startup is een (vernieuwend) bedrijf dat gaande weg zorgt voor een rendabel en succesvol businessmodel. Vaak houden startups zich bezig met opkomende technologieën en proberen ze een product of dienst te leveren die door consumenten gezien worden als 'een gat in de markt'. Startups hebben meestal een online businessmodel, kort gezegd een model dat zich toespitst op zakendoen via internet. Verder worden er dikwijls alternatieve financieringsmogelijkheden aangeboord bij startups, zoals bijvoorbeeld crowdfunding

Drie voorbeelden van online businessmodelen 

Er zijn veel verschillende en soms innovatieve online businessmodelenDrie veel voorkomende modellen bij startups zijn:  

1. Advertising 

Om een startup winstgevend te maken wordt er online advertentieruimte verkocht aan andere bedrijven.  Deze strategie zien we vaak terug bij startups die niks of nauwelijks verdienen aan hun eigen product of dienst. SnapChat maakt gebruik van het advertising model. 

2. Freemium 

Het woord freemium komt voort uit de combinatie tussen ‘free’ en ‘premium’. Bedrijven die werken volgens dit business model bieden in eerste instantie een gratis product aan. Deze gratis versie is een enigszins beperkte vorm van het product. Wil de klant gebruik maken van een uitgebreidere versie dan zijn daar kosten aan verbonden. Een mooi voorbeeld van freemium is Spotify (online streaming muziek luisteren): ik kan gratis muziek luisteren maar wil ik dat doen zonder reclame tussendoor, dan moet ik een premiumaccount betalen.

3. Selling-/generating data 

Omdat bijna alle startups 'iets hebben met online' zijn er vaak enorme hoeveelheden consumentendata mee gemoeid. Het begint vaak al bij een mailinglist waar je op intekent om op de hoogte te blijven van de vorderingen van een bepaalde startup. Je laat je gegevens achter, et voila! Deze data is ontzettend kostbaar en veel bedrijven willen hier flink voor betalen. Het Selling-/generating data model is hier op gebaseerd: het verkopen van verkregen consumentendata. Omdat privacy natuurlijk gevoelig ligt, kan deze strategie soms op weerstand stuiten bij consumenten. Denk aan de beschuldiging aan het adres van Facebook in 2012 dat private berichten zou scannen en verkopen. Facebook garandeert dat er geen private informatie is verkocht. 

Waarom zijn startups zo populair? 

De eerste reden ligt voor de hand. Mensen worden gevoed en uitgedaagd door tot de verbeelding sprekende startups van bedrijven als Youtube, Whatsapp, Dropbox, Facebook, Twitter & Instagram. Welke ondernemer droomt daar niet van: een startup uitbouwen tot gigantisch succesverhaal? 

Ten tweede: je heb relatief weinig middelen nodig om kunnen beginnen met je onderneming. Met een briljant idee, tijd en veel doorzettingsvermogen kom je een heel eind. Maak je daarbij gebruik van bijvoorbeeld crowdfunding om een investering te doen, dan is het financiële risico gering. Immers: lukt het je niet om het geld bijeen te krijgen, dan gaat het gewoon niet door.

Ten derde: zoals beschreven in de intro van dit blog: startups zijn gewoon hip. Alleen al het idee te werken aan een nieuwe innoverende startup geeft veel ondernemers een enorme drive om er wat van te maken. 

Zijn er ook valkuilen? 

Natuurlijk zijn er valkuilen. Het is zelfs zo dat het merendeel van alle startups niet succesvol blijkt. Met in je achterhoofd alle prachtige voorbeelden van succesvolle startups vergeet je soms dat er wel degelijk behoefte is aan een duidelijke strategie, goed marktonderzoek en strak management. Daarbij is het cruciaal dat er continue wordt gemeten en geëvalueerd om de voortgang goed te waarborgen. Daar ligt een grote uitdaging voor veel startupondernemers. Gelukkig is er veel informatie beschikbaar over startups. Zo zijn er online communities, talloze blogs en bedrijven die staan te springen om je te ondersteunen.

Is een startup iets voor mij? 

Loop jij rond met een goed idee rond dat de ‘wereld gaat verbeteren’, dat ‘nog nooit eerder is gedaan’, dat ‘gewoon klopt’? Is dat je gevoel? Dan zou ik zeker gaan onderzoeken of er mogelijkheden zijn om een startup onderneming op te zetten. Laat je inspireren door alle voorbeelden, maak een goed plan en ga er voor!

Bekijk onze infographic voor starters:
Wanneer start u met uw eigen bedrijf? [Een infographic voor starters]

Lees meer over startups
Nederlandse startups haalden in 2014 ruim 500 miljoen euro op (nu.nl)
DutchCowboys (webblog)
KickStarter (crowdfunding)
WeWork (platform voor startups)
Rockstart (platform voor startups)